Espen85 Startet 6.Juni.2005 Del på Facebook Startet 6.Juni.2005 Hei, noen som vet hvilken propell som egner seg best på en Musling 430 med 70 HK YAMAHA? Har en Winrace 13,5" x 19", men får båten bare opp i 5200 o/min. Oppgitt på Yamaha sine sider skal 70HK ha et maks turtall på 6000 o/min. Har jeg mer fart å hente med å bytte propell? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Hørtes lite ut med 5200, jeg får 5500 m/ 60hk Yamaha på Gromlingen(som er temmelig lik musling under vann) med en Michigan 12 5/8x21 alu propell, 38knop på gps. Tror først jeg ville forsøkt å hevet motoren et eller 2 hakk, hvor høyt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunnen på båten nå? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ultra1 Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Tommelfinger-regelen er 300omdreininger pr tomme... Går du ned til en 17" vil du teoretiskt få et turtall på 5800. Men sjekk høgden på motoren, at kavitasjonsplatenhar den høgden den skal ha Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Kavitasjonsplaten skal ligge 1-2 cm over bunnen!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Kavitasjonsplaten skal ligge 1-2 cm over bunnen!! Vel.. hva som er optimal monteringshøyde varierer veldig! Skrogutforming,undervannshus og ikke minst propellen avgjør dette. Med en propell med godt grep kan det heves myye mer enn 1-2cm. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HP-260 Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Vel.. hva som er optimal monteringshøyde varierer veldig! Skrogutforming,undervannshus og ikke minst propellen avgjør dette. Med en propell med godt grep kan det heves myye mer enn 1-2cm. Men da må man ha cleaver hvis man skal heve en motor mer enn 1-2 cm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Men da må man ha cleaver hvis man skal heve en motor mer enn 1-2 cm. Motoren på bildet er vel å merke montert med ca 6" setback, men propellen er en OMC Raker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Hm... - Flyter denne avbildede ekvipasjen?? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Ifølge eier - ja Se tråden "Liten båt som tåler 60hk" eller hva den het Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Ja, jeg så den etterpå i går... Dette var ekstremt, klarer liksom ikke å fri meg fra at bildet ser ut som "fotomontasje" med den kjempepropellen... Ingen tvil om at dette er solide båter, nei! (Skulle sett dette på en sprøytestøpt rumener... ) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
gammabusa Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Hei Lars Petter, sant som sagt ovenfor her, hvor mye heving en kan ha varierer så mye fra båt til båt og propell til propell at en må bare prøve. Med 70 hk Johnson og 6 tommers setback(lift for å kunne optimalisere hevinga) kan jeg med min motor og en Raker 22 heve til jeg mister vanntrykket uten at den spinner, kjørte med 180 mm heving i sommer etter at jeg tettet de to øverste hullene for vannintaket, uten å tette dem kunne jeg heve til cirka 160mm.Selfølgelig spinner den akkurat når jeg gir bånn men med en gang den er i litt over planingsfart ca 20-25 knop har jeg fult grep.En kompis har en Fjordling 17 med 115 hk mariner og med en 21 tommers turbo propell er den hevet fra ca 20mm til 80mm(maks på hullene på motoren) uten at en merker noe annet en at den går 2,5-3 knop fortere. Ronny Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Du Gammabusa....Hvor fort går Muslingen din med 140hk. En annen ting, jeg leste et sted at du pleide å kjøre fra Haugesund til brandasund så jeg lurer på om du var fyrvokter på det fyret rett utenfor brandasund(husker ikke navnet på fyret i farten) Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Stemmer det Lars Petter, var på Slåtterøy fyr noen år ja, rekorden til nå er 57 knop snittet av to veier, har montert nosecone med lavt vannintak og har ikke testet ennå, målet er 60 knop+++ Rekorden med Muslingen og 50 hk Tohatsu var 1 time og 3 minutter fra HGSD til fyret...... Redigert 1.November.2006 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Stemmer det Lars Petter, var på Slåtterøy fyr noen år ja, rekorden til nå er 57 knop snittet av to veier, har montert nosecone med lavt vannintak og har ikke testet ennå, målet er 60 knop+++ Rekorden med Muslingen og 50 hk Tohatsu var 1 time og 3 minutter fra HGSD til fyret...... Ja jeg husker deg!! Husker også den muslingen din som sto oppe på den platingen med fyret. Og det var etter den dagen Musling har vært min drømmebåt, men det er pengene som er problemet Husker også en gang da du kom for bånnspiker gjennom Brandasund å helsikken så det gikk. Vi så deg i enden og plutselig var du vekk Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Tenkte jeg skulle skrive litt om propeller og heving. Originalpropellen til yamaha 70 antar jeg er en alupropell og derfor kan ikke den heves mye. Jeg vil tippe at det går ca. 1-1,5cm for du enten mister vanntrykket eller at propellen begynner å spinne. Hvis du har hydraulisk lift så hjelper det mye. Da får du løftet båten ut av vannet, men en større bredde av hekken får kontakt med vannet(men det avhenger av motorstørrelse og fart, se på gammabusa). En turbopropell er nok tingen for deg. Den er av stål og kan cuppes mye mer enn en alupropell og derfor kan man heve mer og tilte mer. Nå kan du sikkert heve kaviplaten 2-3cm over sluttbunnen. En turboprop. senker forbruket, øker fart og aks og gjør båten mer stabil. Den koster fra 4000 for den enkleste modellen, men du kan får den vridd perfekt til båten. Da vil fart, aks forbedre seg endel samtidig som forbruket senker seg ytterligere.(det er en regel som sier at jo fortere du får en båt til å gå med en motorstørrelse jo lavere blir forbruket. Dette gjelder ikke med bruk av Cleaver) www.winracepropellers.no kan vri propellen etter båten for en 2-3 tusen. De er også forhandlere av turbopropeller og cleaver. Cleaver er en vedlig spesiell propell som alltid er brukt i race. Den øker farten med alt fra 5-15/18 knop. Det som gjør propellen spesiel er at du må heve motoren ganske mye for å få utbytte av den. Helst skal halve propellen være over sluttbunnen. Grunnen til at motoren kan heves så mye er at cleaveren har så høy stigning at den vil ikke få båten i plan hvis den var på samme innstilling som en alu/turbo. Med en cleaver øker forbruket litt selv om den har veldig store fartsøkninger. Det er fordi motoren jobber tyngre siden stigningen er større. Får å få maks effekt bør du også montere en lift/set-back slik at du kan justere høyden og at propellen får bedre grep jo lengre ut fra akterspeilet du får den. Det er mange som lager Cleaverpropeller, men Olle Terjesen fra Arendal er en av verdens fremste propellmakkere så bør du forhøre deg med!! www.winrace-propellers.no Hvis du skal ha Cleaver må du også få sveiset på en nose-cone eller få laget en water pick-up slik at motoren får kjølevann. En cleaver koster vel rundt 6000, men den kan også vries slik at den passer båten din perfekt men dogg et lite pristillegg. Håper dette klarnet litt opp for deg anngående propeller. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Lars_petter : Tydelig at du har lest mye om dette men har du prøvd noe av det selv? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HP-260 Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Lars_petter :Tydelig at du har lest mye om dette men har du prøvd noe av det selv? Det med turbopropellen og med aluminiums propellen har jeg testet selv, men det med cleaveren var det en kompis med en hurricane 370 og yamaha 40 hk og cleaver. Den gjør rundt 39-42 knop med original prop., men da han fikk på cleaveren økte farten til 50 knop. Han merket også økning i forbruket. I tillegg så har jeg lest endel tester om propellere bla. fra båtmagasinet så jeg tilførte litt av den faktaen som de skrev om propellere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 Nå skrev trådstarter at han har en Winrace stålpropell.. (Powertech..?) Men riktig at std på Yamaha 70 er alu, normalt en 13x19" Forøvrig stor forskjell på alu propeller, hadde en Johnson 35hk på en Bella 440R , der jeg fikk med 2 originale propeller. Begge to hadde et latterlig dårlig grep i vannet, jeg kunne omtrent ikke røre trimmen uten at det spant. Byttet motor til en Yamaha F40 , den hevet jeg 3 hull,men kunne forsatt trimme myye uten ventilering. Dette var med den originale alupropellen som fulgte med. På Gromlingen min har jeg alu propell , hevet 3-4 cm over bunnen. Og kan sikkert heve den et hakk til. Og Muslingen til Gammabusa , der har han hevet opptil 18cm. Så 2-3 cm med Turbo blir nok litt snaut på en Musling... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HP-260 Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 Det med propeller skrev jeg også for at andre kanskje kunne få nytte av det. Men hvis en alupropell passer båten så er det klart at en original propell kan trimmes myyye, men en original propell er designet for å kunne brukes på flere bruksområder. Det med heving av propeller er ikke noen jeg har målt på hver eneste båt i landet. Det var noe jeg tok ut fra da jeg justerte inntillinger på hyttebåten våres, en FUN 3(det er var det som jeg testet original propell og turbo på). Vi hevet motoren der 3 cm noe som fungerte utmerket med turbo. Vi kunne sikkert ha hevet og tiltet mer, men jeg skrev 2-3 cm fordi jeg vet ikke hvor mye en kan heve en motor på en musling. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 - Sitter forresten å lurer på hvordan Gammabusa har arrangert drivstofftank(-ene) ombord. Jeg regner med at han ikke har kun én 25-liter ombord? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
gammabusa Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 (redigert) Hei du Rago, for tiden har jeg bare ein 29 liters biltema tank plassert framme under tofta, ville helst hatt den bak men da sier det blubb...blibb, er ikke så veldig mye fribord når jeg sitter på setet nei....Har ennå ikke fått testa etter at jeg monterte noseconen men kommer med rapport når jeg vet noe mer. Redigert 19.November.2006 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Hei du Rago, for tiden har jeg bare ein 29 liters biltema tank plassert framme under tofta, ville helst hatt den bak men da sier det blubb...blibb, er ikke så veldig mye fribord når jeg sitter på setet nei....Har ennå ikke fått testa etter at jeg monterte noseconen men kommer med rapport når jeg vet noe mer. Når er det mest sannsynlig at testen blir...Før eller etter nyttår? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Ja, da har du vel til en 35-40 minutters morotur, vil jeg tenke... - Hvor mye veier denne 140 én? Så forresten en Musling 14´ med 90 Yamaha på Finn for en stund siden - også med Cleaver - Tror og det var motorheis på den - Han påberopte seg forøvrig 55 knop.. Tror faktisk ikke jeg hadde turt å være med i den farten.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Tror heller ikke jeg hadde turt det Så den jeg også. Minnes faktisk å ha linket til annonsen for den her et sted også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
gammabusa Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 (redigert) Når er det mest sannsynlig at testen blir...Før eller etter nyttår? Tja hvis vinden roer seg helt blir det nok i år, men ikkje før om ei uke og to da jeg holder på med en annen båt nå. Redigert 20.November.2006 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.