Eco-1 bioenergi Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 Hei båtfolk! Nå har vi noen spennende fornybare nyheter til dere som har båten i Oslofjorden! Eco-1 åpner Norges første marine stasjon på Tofte i Hurum kommune. Stasjonen ligger på kaikant ved Södra/Statkraftfabrikken. Stasjonen er ubemannet og døgnåpen. Den er også tilgjengelig for de som kommer rullende til kaikant i bil. Her er adressen: Østre Strandvei 52, 3482 Tofte, Norge KOORDINATER: YTRE OSLOFJORD - TOFTE/HURUM - 59.544672, 10.567631 INDRE OSLOFJORD - LINDØYA - 59.892126, 10.720782 På Tofte er det dypvannskai og god plass for alle båttyper. Og ikke minst, Norges reneste fornybare diesel! Her er det bare å legge til, fylle og si adjø til diesellukt, stinkende eksos når du bakker båten og velkommen til et fossilfritt båtliv. Hvis du holder deg innerst i Oslofjorden kan du også fylle fornybar diesel på Lindøya. Vi ønsker dere alle en eksemplarisk sommer og håper dere har anledning til å nyte det gode været vi opplever for tiden. beste hilsener, Eco-1 Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Og hva er prisen på herligheten? Link to post
Martin Blomberg Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 11.44 på Holmen i går mener jeg så når jeg kjørte forbi Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) Hei, Her er noen bilder fra stasjonene for 2G MARINE. På Lindøya kan du fylle 2G MARINE: https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61775/1465809292.jpg Tofte er døgnåpne stasjon og vi har laget en flott løsning for å trekke pumpen enkelt frem til båten! https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61775/stasjonsbilde_tofte.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61775/1465809248.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61775/oslofjorden_i_bakgrunnen.jpg Redigert 13.Juni.2016 av Eco-1 bioenergi (see edit history) Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Og hva er prisen på herligheten? Hei Bård! Prisen på 2G MARINE (herligheten) er NOK11.14 på Tofte Mvh. Eco-1 Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Er ikke 2G MARINE ferskvare? Og kan den lagres på tanken i båten fra September til juni? http://energi1olje.no/batdiesel/dronningen_kns_/ Pumpepris: 8,99 (inkl. mva.) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stiffler Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hvordan fungerer "fornybar diesel"? Link to post
Mulligan Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Fornybar Diesel? Kommer den ut av en slags kran eller tappetut på motoren, og så kan man helle den tilbake på tanken? Link to post
Bedre tider Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Må man tømme tanken helt for vanlig Diesel? Eller kan dette blandes? Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs" "I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me” Link to post
Stiffler Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Sikkert en stor sekk du kobler til eksosen Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Fornybar Diesel? Kommer den ut av en slags kran eller tappetut på motoren, og så kan man helle den tilbake på tanken? Haha det hadde vært no. Men da skulle jeg ha satt inn en pumpe som kunne pumpet den brukte dieselen rett inn i diesel tanken igjen. Eller satt inn 2 mindre diesel tanker, så med en vender så jeg kunne valgt hvilken tank som fikk brukt diesel og hvilken tank båten skulle tatt diesel fra. Får vel vente noen hundre år før vi får No drivstoff som kan drive båtene i flere år uten å feste/fylle/putte på båten. Link to post
Mulligan Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) Neida. Har vært her i tusenvis av år. Vind. Redigert 13.Juni.2016 av Mulligan (see edit history) Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Er ikke 2G MARINE ferskvare? Og kan den lagres på tanken i båten fra September til juni? http://energi1olje.no/batdiesel/dronningen_kns_/ Pumpepris: 8,99 (inkl. mva.) Hei! 2G MARINE er ikke ferskvare, men en svært lagringsstabil diesel. 2G MARINE inneholder ikke biodiesel og har langt færre partikler enn fossil diesel. Faktisk var lagringsstabilitet en av hovedgrunnene til at båtfolk begynte å fylle på kanner på våre personbilstasjoner, for så å helle på båten sin. Da vi fikk mye forspørseler rundt vinterlagringsperioden i fjor, startet vi å se på marine lokasjoner for å møte økt etterspørsel etter 2G MARINE. Link to post
Martin Blomberg Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hva er det som gjør at det blir færre partikler i 2G Marine sammenlignet med biodisel (og kanskje vanlig diesel?)? Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Må man tømme tanken helt for vanlig Diesel? Eller kan dette blandes? Hei ShaMor, 2G MARINE - kan fritt blandes med fossil diesel du allerede har på tank. Mvh. Thomas Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hva er det som gjør at det blir færre partikler i 2G Marine sammenlignet med biodisel (og kanskje vanlig diesel?)? Hei Martin! Det er ikke slik at det "blir" færre partikler i 2G MARINE. Utgangspunktet er at det allerede ER færre partikler i fornybar diesel. Dette henger nært sammen med produksjonsmetode for BTL-drivstoffene, samt at vårt produkt 2G MARINE, ikke er innblandet biodiesel, som kan ha hydroskopiske egenskaper. 2G MARINE er ekstremt rent og tilnærmet fritt for svovel og aromate (gir mye mye mindre synlig eksos og lukt). I tillegg til at produksjonsmåten og drivstoffets råvarebase ikke har fossile komponenter, har Eco-1 meget strenge rutiner for leveranse av fornybar diesel til våre stasjoner. Vi gjennomfører hyppige tester av drivstoffet og bruker ikke tankbiler som har fraktet andre drivstoffprodukter uten å være kontrollert og vasket grundig. Som de aller fleste båtvandte mennesker vet, er drivstoffhygiene viktig, og spesielt viktig i en båttank, da både nedfall fra fossil diesel og kondensert vann i tanken kan påvirke for eksempel filteret. Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hvordan fungerer "fornybar diesel"? Hei! Fornybar diesel fungerer akkurat som ordinær fossil diesel. Det er bare renere, gir mindre lukt og soter ikke slik som den fossile gjør. Link to post
Stiffler Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Det var helst fornybar delen av produktnavnet eg lurte på hvordan fungerer. Skjønner hvordan vind- og vannkraft er fornybar, men er spent på forklaringen hvordan diesel blir fornybar. Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hei, Takk for interessen. Fornybar diesel kalles - fornybar- ettersom man ikke går tom slik som ved fossil diesel. Fornybar diesel produseres med et biologisk opphav som vil vokse tilbake. Fossil energi kan ikke skapes like fort da det tar millioner av år å gjenskape det produktet du benytter. Dette henger også sammen med at man kaller fornybar diesel -klimanøytral- ettersom man resirkulerer den CO2 som slippes ut, i motsetning til, igjen, den fossile, som gir et netto tilskudd av CO2 til atmosfæren. Fornybar diesel -ordet er brukt av oss i Eco-1 som en fornorskning av det man omtaler produktet som i EU/USA som er "renewable diesel". Spesielt i USA omsettes dette produktet som et high-performance produkt. Fornybar diesel opplever en massiv økning i etterspørsel, noe som er årsaken til at mange selskaper starter produksjon både i USA og Europa. Til og med i Norge skal vi ila. noen få år få egenprodusert, kortreist og fornybart drivstoff fra den nye (under bygging) fabrikken til Statkraft på Tofte (der vi har stasjon). I Norge skal Statkraft produsere på overskuddsskog/tilveksten som nå tiltar etter at papirproduksjonen har avtatt. Håper dette ga et noe bedre innblikk i fornybar diesel. Mvh. Eco-1 Link to post
176-671 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Veldig spennende. Min VP-motor skal fôres med diesel ihht. spec. EN590. Er Eco-1 da et alternativ? Finnes det evt. et produktdatablad som jeg kan legge frem for VP for uttalelse derfra? Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Stiffler Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Håper dette ga et noe bedre innblikk i fornybar diesel. Dette var jo greit forklart. På en måte ihvertfall. Men med mindre dere samler inn allerede død skog for å lage drivstoff, synes eg det å kalle det klimanøytralt litt optimistisk. Dersom dere kutter ned frisk skog (som jo tar opp CO2 så lenge den lever), vil jo følgelig ikke den skogen som blir hugd ned binde mere CO2 fra atmorfæren. I enhver forbrenningsprosess dannes det vel CO2? Vil ikke produktet deres da slippe ut CO2 på den ene siden av regnskapet, og ikke kunne binde karbon iom. treet er hugget ned? Hvordan blir det nøytralt? Eneste måten å få det nøytralt i mine øyne er å samle inn allerede død skog som alikelvel skal råtne? Link to post
nomen Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Får vel vente noen hundre år før vi får No drivstoff som kan drive båtene i flere år uten å feste/fylle/putte på båten. Trenger ikke vente,har vært her i mange år,det heter kjernekraft. Dog må man nok komprimere de litt før man kan putte de i båten?? Dette drivstoffet, hvordan er det for gamle motorer. Det er svovel fritt sier du, men gamle dieselmotorer vil jo gjerne ha litt svovel for smøring.Kan man blande i 2 takt olje? Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kapitan Vertolet Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Min Yanmar 6LY3 krever følgende dieselkvalitet: EN590 / ISO8217DMX / BS2869 A1/A2. Er denne dieselen iht noen av disse standardene? Hvordan er effekten på dieselen deres ift "vanlig" diesel (ikke MGO)? Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Om det avgir mindre sot,og drivstoffet inneholder mindre partikler, så betyr vel også at motorolja forblir klar og fint betydelig lengre? Den som har sett skipsmotorer drevet på LNG-gass, skjønner hvor mye partikler det er i diesel. Motorolja forblir helt klar og det er ingen sot i eksosutløpet... Link to post
Bonus Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Interessant tilbud, men jeg er også avventende til jeg får en troverdig bekreftelse at dette drivstoffet oppfyller EN590. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn