Jump to content

Fyll fornybar diesel på Tofte og Lindøya! Eco-1 åpner stasjon!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

 

Fornybar diesel -ordet er brukt av oss i Eco-1 som en fornorskning av det man omtaler produktet som i EU/USA som er "renewable diesel". Spesielt i USA omsettes dette produktet som et high-performance produkt.

 1

Tok dette opp på Amerikas kanskje mest seriøse og kompetansetunge nettside hva gjelder båtdieselmotorer,

nemlig boatdiesel.com.

Ingen der synes å ha hørt om "renewable diesel"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Men KONSEPTET synes jeg er knall og om opphavet til den fornybare dieselen kommer fra dokumentert bærekraftige kilder vil jo dette være vinn vinn for både de som vil lette samvittigheten og de som vil fortsette med forbrenningsmotorer i båt.

 

Hei Grønnskollingen! Her treffer du innertier!

 

Det er nettopp å kunne dokumentere bærekraftig energi/drivstoff som er hele nøkkelen til å erstatte fossil diesel uten å gå på bekostning av andre viktige hensyn. Eco-1 har vært sertifisert (tredjepart som reviderer alle våre produkter på bærekraft) siden 2014, og er, så vidt vi vet det eneste drivstoffselskapet i Norge som innehar slik sertifisering på bærekraft. Vi dokumenterer alle leveranser/mottak av fornybar diesel. Vi bruker et EU-godkjent sertifiseringsregime som i tillegg også sikrer at våre produkter ikke produserer på bekostning av karbonintensive områder (regnskog, myrlandskap med mer) og at fundamentale menneskerettigheter er ivaretatt.

 

En av de virkelig store fordelene ved denne typen produkt er at man kan fremstille det fra en mengde ulike råvarer og man har derfor anledning til å selv sørge for at man ikke benytter ferske råvarer (raps og soya) som opptar produktiv matjord. Slike hensyn blir bare viktigere og viktigere de neste tiårene.

 

Vi arbeider med nesten alle produsenter av dette i verden, noe som gir en god tilgang på ulike grupperinger av drivstoffet. Om ca. 4 år vil man produsere dette fra skogbaserte råvarer (Merk - ikke fra selve trestammen, men topp/bunn av treet (ikkeproduktivt virke)) i Norge, noe som blir en fantastisk mulighet for norsk industri og for klimaet.

Link to post

Jeg bunkret på Lindøya i dag. Fikk som vanlig litt søl på hender og båt. Luktet nærmest ingenting. Ble bare en rolig dorgetur tilbake til Padda etterpå. Merket ingen forskjell.

Så bra! Skriv gjerne mer om dine erfaringer med 2G MARINE! Gleder oss til å følge med. Hvis det blir en "hit" i Oslofjorden i år, vil vi sterkt vurdere andre lokasjoner for 2G MARINE fremover, så kom gjerne med forslag om gode lokasjoner der dere tenker at båt/bil trenger et fornybart alternativ!

Link to post

Hva er egentlig forskjellen på denne såkalte fornybare varianten, og den biodieselen som har vært i handelen i noen år, og som svenskene blander inn 10% av i sin båtdiesel? Er det samme guffa? Svar på Boatdiesel.com tyder på det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hva er egentlig forskjellen på denne såkalte fornybare varianten, og den biodieselen som har vært i handelen i noen år, og som svenskene blander inn 10% av i sin båtdiesel? Er det samme guffa? Svar på Boatdiesel.com tyder på det?

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#

9.

 

9,30 ,- på Jarlsø for skikkelig diesel som motorene våre tåler. Skjønner da ikke helt fordelen ved dette produktet?

 

Er jo ikke alle båter som sluker så mye diesel at bare pris er det eneste som har noe å si. 

 

Lukt både fra eksos og dieselen i seg selv er nevnt, bedre vinterlagringegenskaper

Link to post

Statoil er kanskje motparten til leverandør av biodiesel eller hva man ønsker å kalle den.

 

Forbruket går etter sigende litt opp i forhold til vanlig diesel, mens miljøaspektet er diskutabelt.

Ifølge denne presentasjonen fra Statoil - side 14 og utover-

http://www.tradebroker.no/nor/content/download/454/3656/file/Presentasjon%20R%C3%A5dsm%C3%B8tet%20120608_Statoil.pdf

 

Litt enkle eksempler i presentasjonen, men de setter ting i perspektiv.

1 liter rapsolje krever 10 m2 rapsåker.

Kjøretur Oslo-Trondheim-Oslo krever avling fra ca ett mål produktiv åker, som kunne vært brukt til mat. Det ville gitt 4-600 kg korn i norsk landbruk.

 

Produsert fra tømmer blir regnestykket slik;

Normal økning i forbruk ca 30 %

1 m3 tømmer gir ca 100 l biodiesel -  dvs ca 1000 kWh og holder til en Trondheimstur, men ville gitt 3000 kWh varme forbrent som pellets.

Hvor mange liter vanlig diesel som går med for å hente ut og behandle tømmeret sies det ikke noe om, men 2/3 av energien i tømmeret blir borte underveis.

Mons

Link to post

Jeg tror du leser det dokumentet som fanden leser bibelen, mons. Drivstoffet du refererer til er 1. gen biodrivstoff. Såvidt jeg har forstått har Eco-1 en annen sammensetning og andre egenskaper.

 

Her kan du for eksempel lese en test gjort på oppdrag fra fjord1 som viser at forbruket ved bruk av 2Gpolar ikke går opp, men at utslipp av nox og svovel går ned. Sett slikt... Men jeg er enig i at så lenge man driver med "kreativ" rebranding av råstoff til avfall er dette ikke et fullgodt produkt.

Link to post

Bibelen blir vel stort sett lest slik det passer hver enkelt best, og det gjelder vel alt som er skrevet.

Bruken av tømmer/skog er tredje generasjon drivstoff, og kanskje det som er mins betenkeligheter med.

 

Jeg har ikke nilest tråden, men oppfatter det slik at det ikke framkommer hvor/hva råvarene til dette drivstoffet kommer fra bortsettfra at de samler inn noe brukt fett mm. Hvis jeg solgte et drivstoff og kunne dokumentere at råstoffene var miløvennlige inklusiv innhøstingen, så ville jeg benyttet enhver anledning til å dokumentere det.

 

Problemet er ikke hvilke gatekjøkken de får fett fra, men hvor de store mengdene kommer fra.

Finland produserer 3 millioner kubbikkmeter biodiesel årlig. Fra skog ville det bety ca 9 mill m3 tømmer.

Til sammenligning bruker fastlandsnorge ca 1,8 mill m3 drivstoff årlig.

 

Heller ikke til teknisk ukeblad forteller de hva de blander, bare litt om hva de ikke har oppi.

 

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Mons

Link to post

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:

 

Denne biodieselen til Neste inneholder 38% palmeolje. De jobber hardt med å redusere det. For bare tre år siden var det mer enn 50%.

Resten av materialet er avfall fra husholdninger, avfall fra slakterier, soya og raps.

 

Dyrkning av raps til produksjon av fuel er litt betenkelig da de har brukt så mye at det har vært tilløp til matmangel i Nord og Søramerika.

Jeg aner vel at dette er veien å gå, selv om det er mye arbeid som gjenstår.

Link to post

Bibelen blir vel stort sett lest slik det passer hver enkelt best, og det gjelder vel alt som er skrevet.

Bruken av tømmer/skog er tredje generasjon drivstoff, og kanskje det som er mins betenkeligheter med.

 

Jeg har ikke nilest tråden, men oppfatter det slik at det ikke framkommer hvor/hva råvarene til dette drivstoffet kommer fra bortsettfra at de samler inn noe brukt fett mm. Hvis jeg solgte et drivstoff og kunne dokumentere at råstoffene var miløvennlige inklusiv innhøstingen, så ville jeg benyttet enhver anledning til å dokumentere det.

 

Problemet er ikke hvilke gatekjøkken de får fett fra, men hvor de store mengdene kommer fra.

Finland produserer 3 millioner kubbikkmeter biodiesel årlig. Fra skog ville det bety ca 9 mill m3 tømmer.

Til sammenligning bruker fastlandsnorge ca 1,8 mill m3 drivstoff årlig.

 

Heller ikke til teknisk ukeblad forteller de hva de blander, bare litt om hva de ikke har oppi.

 

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Hei,

 

Vårt produkt 2G MARINE, eller 2G POLAR for den saks skyld, inneholder ikke biodiesel (slik linken et par kommentarer over henviser til). Råvaren til biodiesel er ferske planteoljer, stort sett raps eller soya i Norge. 

 

Fornybar diesel fra Eco-1 er ikke fra ferske planteoljer. I dag leverer vi på en råvare fra brukt frityrolje, altså et rent avfallsprodukt. Eco-1, som en liten aktør, kan benytte seg av slike brukte råvarer og vi er hele tiden "på ballen" for å føre dialog med produsentene av fornybar diesel. Det er nettopp muligheten til å benytte råvarer som ikke belaster produktiv matjord som er ekstra flott med fornybar diesel. I tillegg, og helt vesentlig, er produktene bærekraftsertifisert etter EUs strengeste standard. Da er man i tillegg sikker på at andre hensyn er ivaretatt, som f.eks menneskerettigheter, ikke varer fra karbonholdige områder, man vet hvor varen stammer fra osv.

 

Det er riktig, som skrevet over her at noen produsenter benytter palmeolje eller avfall fra palmeindustrien. Produktene på våre stasjonen inneholder ikke dette.

 

For de som har lyst til å lære litt ekstra (man må ikke lese alt;-): 

Fornybar diesel inneholder hydrokarboner. Karbonatomet er hentet fra biomasse og "koblet med" hydrogenatom i en raffineringsprosess. Dette molekylet er energien i diesel, og med denne produksjonsprosessen blir det ekstremt rent. Fossil diesel inneholder aromater, svovel og andre giftige forbindelser i tillegg. Uansett hvilken råvare en starter med blir produktet, fornybar diesel - EN15940, likt gjennom denne type raffinering, uansett om utgangspunktet er palmeolje, fett fra slakteavfall, rapsolje, frityrolje, tallolje fra celluloseindustrien eller trevirke/treflis. Dvs. teknisk et overlegent produkt sammenlignet med EN590, fossil diesel.

Råvaren stilles det strenge krav til. Først og fremst skal det være bedre enn fossil råvare, sett etter en livsløpsstandard, der måltallene er gitt etter EU-krav. Når det klarer den testen kan en gå videre. Kravene i EU er at bioråvare skal være 35% bedre enn fossil olje. Våre produkter holder i snitt over 60%.

 

Ønsker alle en strålende dag!

 

Mvh.

 

Eco-1

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, vi har i dag fylt fornybar diesel hos Eco-1 på Tofte på vår Volvo Penta D6-350. Etter vi fylte klarer vi ikke å få båten vår i plan lenger. Det virker som om den rett og slett har mista kraft etter vi fylte. Før gjorde båten vår 40 knp, nå klarer den knapt 13 og i alle fall ikke i plan. Vi hadde den i plan bare 10 minutter før vi fylte så jeg kan ikke skjønne annet enn at det er drivstoffet som er skylden. Vi hadde ca 100 liter igjen på tanken når vi fylte 300l fornybar diesel. 

 

Kan noen ta turen til Tønsberg i morgen og pumpe ut denne dieselen? Er super-misfornøyd!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...