176-671 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Trykk, temperatur, turtall ... hvordan ser det ut? Når sjekket du drivstoffiltrene dine sist? Enn tanken(e) for bunnfall? Jeg ville ikke umiddelbart ha konkludert med at det "nye" drivstoffet i seg selv er årsaken. Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Sjøbliss Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Heisann, nå er det gått en uke og vi fikk beskjed av Eco-1 om å kjøre "den inn". Vi endte opp på Bolærne her en kveld og jeg skiftet da grovfilter. Filterne ble byttet i høst (November). Filteret jeg tok ut nå så helt fint ut. Ikke noe vanndråper eller skitt i filteret i det hele tatt. Familien var ikke glad for motortrøbbelet så jeg har ikke fått lov å kjøre den opp i plan på resten av turen. Har tøffet rundt i fjorden i 7 knop hele uken (hyggelig det altså!). I dag kom vi til Leangbukta og jeg tok da båten ut alene. Prøvde å ta den opp i plan igjen, turtallet gikk opp i 2200 og så skjedde det ingenting. Temperaturen på motoren var 85 grader, turbotrykk lå fast på 100. Gav opp etter ca 20-30 sekunder. Tenkte at jeg får "gønne på" igjen, så tok frem mobilen for å filme slik at jeg hadde noe dokumentasjon på galskapen, og gjett hva som skjedde, da fungerte det endelig! Jeg er ikke motorkyndig nok men det virker på meg som om noe "slapp" og så kjørte kompressoren i gang og så spratt jeg opp i plan. Dere kan se på videoen her: https://goo.gl/photos/41TpqGVNW4QuPrybA Jeg prøvde igjen 2-3 ganger til etterpå og da gikk det kjappere. Aner ikke hvorfor det er slik, eller hva som har skjedd. Jeg lurte på om jeg kunne ha virret opp noe grums når jeg fylte på men det stemmer ikke. Virker som om den faktisk måtte kjøres inn på det nye drivstoffet og nå er plutselig alt greit igjen. Skjønn det den som kan, jeg har ikke nok peiling til å si hva som har skjedd.... men er glad for å ha båten i orden igjen! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) @Sjøbliss: Har du VP D4 eller D6? Symptomene ligner på det som skjer når ladelufttrykksensoren (såkalt map-sensor) feiler. En slik feil gir ingen feilmelding, og feilen vil i en innledende fase bare oppstå nå og da. Mange har opplevd slike feil på disse motorene, spesielt på tidlige årganger. I tilfelle er denne sensoren enkel og forholdvis rimelig å bytte. Uansett høres dette ut til å være noe relatert til motoren, ikke til drivstoffet. Redigert 18.Juli.2016 av Brigg (see edit history) Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 @Brigg, ja dette er en D6 2007 modell. Har du en link til mer detaljer om hva jeg må skifte? Supert om det ikke er drivstoffet. Er jo i utgangspunktet veldig positiv (derfor jeg fylte det i utgangspunktet!). Kommer feilen tilbake skifter jeg bare sensor umiddelbart ? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
DieselDahl Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-21385453-pressure-sensor.aspx Her er sensoren, sitter montert oppå innsugsmanifolden. Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Tusen takk. En slik skal da skiftes så ser vi. Tusen takk! Dette høres ut som en syk tilfeldighet, som.det mange ganger er. Vi menneskeverd vel sammenhenger som ikke er der kanskje. Nå er jeg bortreist men skal skifte og teste til helgen/neste uke. Tusen takk for hjelpen! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Tar min map sensor diskusjon ut av denne tråden (over hit) for å ikke ødelegge denne ytterligere. Kan nevne at utenom dette effektproblemet har dieselen fungert utmerket hele uken. Luktfri, motoren går fint, starter som en klokke og får supert på lav fart. Ikke en hikke. Skal poste resultatet når jeg har skiftet sensor for å evnt bekrefte eller avkrefte effekten av den jobben. Fungerer det skal jeg fylle mer diesel fra Eco-1, lover! :) Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Torsen67 Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Høres ut som en tilfeldighet ja. Selv har jeg nå kjørt 1,5 tank på Eco-1. Ingen problemer. Bare mye mindre lukt:-) Link to post
Sjøbliss Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Sensor skiftet og problemet er borte, god søndag! Fyller mer luktfri og miljøvennlig diesel neste gang. Utrolig uflaks at dette skjedde ti minutter etter fylling ??? Beklager og takk for hjelp! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Vindøyet Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hvordan vil dette drivstoffet påvirke dieselvarmeren jeg har i båten? Den henter drivstoff fra samme tank. Link to post
Torsen67 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Det vil jeg gjerne vite også. Link to post
WGM Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hvordan vil dette drivstoffet påvirke dieselvarmeren jeg har i båten? Den henter drivstoff fra samme tank. Samme her ! I tillegg har jeg Wallas kokeplater på diesel. Denne er særdeles kilen på nok strøm. Vil den fungere bedre med "fornybar diesel" tro ? Link to post
Code0 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Har tanket dette drivstoffet på bilen siste året. No problem:-) Varmeapprat er vel mindere kritisk til diesel enn hva dysene på en motor er, kan ikke skjønne at det ikke skal virke.. På bilen merker jeg mindre eksoslukt, og mindre tikking på kald motor. Skal uansett rense dieselsystemet nå pga gruff i tanken, så fyller jeg Eco diesel i rent system. Link to post
Bedre tider Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Noen som har erfaringer fra denne Dieselen som vil dele? Ble alt så mye bedre? Og er stasjonene fortsatt i drift? Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs" "I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me” Link to post
Vindøyet Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Hei! Noen som vet om stasjonen på Tofte er i drift? Link to post
Gew77 Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Den er i drift. Var visstnok noen pøbler som har gjort hærverk på skiltet som viser prisen. Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
logos Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Noen flere erfaringer med bruken nå? Link to post
Code0 Svart 1.September.2018 Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 @Eco-1 bioenergiPrøvde å fylle der i sommer, gikk ikke. Pistolen var for tykk for påfyllingshullet. Veldig trangt å manøvrere / legge til. Nytter ikke i vind eller når det er flere båter i kø. Link to post
Barbaria Svart 1.September.2018 Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 Tofte er i drift. Pistolen er fremdeles for tykk og må holdes inntil når du fyller, litt tungvint men det går. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Grønnskollingen Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Kan underskrive på at pistolen er for tykk. Å fylle en kanne blir bare søl om man ikke fyller forsiktig med trakt. Det har blitt anlagt en marina foran stasjonen som gjør alt trangere, men jeg har ikke hatt noe problem med 30 fot seilbåt med spaderor. Synes stasjonen er godt beskyttet mot vind og strøm, så det er først og fremst plassen som er begrensningen. Antar at de med 40+ fot vil kunne få problemer med å ta helomvendinger uten visp foran. Ellers veldig fornøyd med å slippe lukt og sot. Har VP D1-20 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn