Jump to content

Fyll fornybar diesel på Tofte og Lindøya! Eco-1 åpner stasjon!

Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

Trykk, temperatur, turtall ... hvordan ser det ut? Når sjekket du drivstoffiltrene dine sist? Enn tanken(e) for bunnfall? Jeg ville ikke umiddelbart ha konkludert med at det "nye" drivstoffet i seg selv er årsaken.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Heisann, nå er det gått en uke og vi fikk beskjed av Eco-1 om å kjøre "den inn". Vi endte opp på Bolærne her en kveld og jeg skiftet da grovfilter. Filterne ble byttet i høst (November). Filteret jeg tok ut nå så helt fint ut. Ikke noe vanndråper eller skitt i filteret i det hele tatt. Familien var ikke glad for motortrøbbelet så jeg har ikke fått lov å kjøre den opp i plan på resten av turen. Har tøffet rundt i fjorden i 7 knop hele uken (hyggelig det altså!). I dag kom vi til Leangbukta og jeg tok da båten ut alene. Prøvde å ta den opp i plan igjen, turtallet gikk opp i 2200 og så skjedde det ingenting. Temperaturen på motoren var 85 grader, turbotrykk lå fast på 100. Gav opp etter ca 20-30 sekunder. Tenkte at jeg får "gønne på" igjen, så tok frem mobilen for å filme slik at jeg hadde noe dokumentasjon på galskapen, og gjett hva som skjedde, da fungerte det endelig! Jeg er ikke motorkyndig nok men det virker på meg som om noe "slapp" og så kjørte kompressoren i gang og så spratt jeg opp i plan. Dere kan se på videoen her: 

https://goo.gl/photos/41TpqGVNW4QuPrybA

Jeg prøvde igjen 2-3 ganger til etterpå og da gikk det kjappere. Aner ikke hvorfor det er slik, eller hva som har skjedd. Jeg lurte på om jeg kunne ha virret opp noe grums når jeg fylte på men det stemmer ikke. Virker som om den faktisk måtte kjøres inn på det nye drivstoffet og nå er plutselig alt greit igjen. Skjønn det den som kan, jeg har ikke nok peiling til å si hva som har skjedd.... men er glad for å ha båten i orden igjen! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

@Sjøbliss: Har du VP D4 eller D6? Symptomene ligner på det som skjer når ladelufttrykksensoren (såkalt map-sensor) feiler. En slik feil gir ingen feilmelding, og feilen vil i en innledende fase bare oppstå nå og da. Mange har opplevd slike feil på disse motorene, spesielt på tidlige årganger. I tilfelle er denne sensoren enkel og forholdvis rimelig å bytte.

Uansett høres dette ut til å være noe relatert til motoren, ikke til drivstoffet.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg, ja dette er en D6 2007 modell. Har du en link til mer detaljer om hva jeg må skifte? Supert om det ikke er drivstoffet. Er jo i utgangspunktet veldig positiv (derfor jeg fylte det i utgangspunktet!). Kommer feilen tilbake skifter jeg bare sensor umiddelbart ?

Tusen takk. En slik skal da skiftes så ser vi. Tusen takk! Dette høres ut som en syk tilfeldighet, som.det mange ganger er. Vi menneskeverd vel sammenhenger som ikke er der kanskje. Nå er jeg bortreist men skal skifte og teste til helgen/neste uke. Tusen takk for hjelpen!

Tar min map sensor diskusjon ut av denne tråden (over hit) for å ikke ødelegge denne ytterligere. Kan nevne at utenom dette effektproblemet har dieselen fungert utmerket hele uken. Luktfri, motoren går fint, starter som en klokke og får supert på lav fart. Ikke en hikke. Skal poste resultatet når jeg har skiftet sensor for å evnt bekrefte eller avkrefte effekten av den jobben. Fungerer det skal jeg fylle mer diesel fra Eco-1, lover! :)

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har tanket dette drivstoffet på bilen siste året. No problem:-) Varmeapprat er vel mindere kritisk til diesel enn hva dysene på en motor er, kan ikke skjønne at det ikke skal virke.. På bilen merker jeg mindre eksoslukt, og mindre tikking på kald motor. Skal uansett rense dieselsystemet nå pga gruff i tanken, så fyller jeg Eco diesel i rent system.

• 7 måneder senere...

Noen som har erfaringer fra denne Dieselen som vil dele?

Ble alt så mye bedre? Og er stasjonene fortsatt i drift?  

Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs"

"I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me”

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Kan underskrive på at pistolen er for tykk. Å fylle en kanne blir bare søl om man ikke fyller forsiktig med trakt. Det har blitt anlagt en marina foran stasjonen som gjør alt trangere, men jeg har ikke hatt noe problem med 30 fot seilbåt med spaderor. Synes stasjonen er godt beskyttet mot vind og strøm, så det er først og fremst plassen som er begrensningen. Antar at de med 40+ fot vil kunne få problemer med å ta helomvendinger uten visp foran.

Ellers veldig fornøyd med å slippe lukt og sot. Har VP D1-20

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...