Jump to content

Hvor kjøpe 16mm propellmutter med links-gjenger?

Midtpinne

Recommended Posts

En kompis av meg har kjøpt ny propell og fikk en propellmutter på 15mm med, mens akslingen er 16mm på gjengene. Jeg tror stigningen er på 1.5. Det er links-gjenger på aksling, og jeg regner med at det også er det på propellmutteren fra maritim.

Som dere skjønner er jeg noget blank her og trenger den hjelp jeg kan få. Dette er ikke mitt fagfelt, men jeg håper å kunne hjelpe en venn i nøden.

Det jeg lurer på er om denne fra maritim.no er rett propellmutter:  PROPELLMUTTER 25MM AKSEL M16X1.5

Jeg legger ved to bilder for å vise hvor vi har målt.

bilde

bilde

Ja, jeg er enig. Når jeg teller og regner tror jeg stigninga er på ca. 1.25.

Kompisen min skal til byen i morgen, men han er rundt 75 år, så mulig jeg presser ham hardt dersom jeg ber han stresse innom Biltema i tillegg til alt annet han skal der. Skal se om jeg klarer å overtale ham til det og se om de har en slik. Vi bor plagsomt langt unna en by, tilfeldig at han skal til Tromsø i morgen. Men vi har et Biltema på Finnsnes litt over en time unna. Vi får se hva det blir til.

Eg vil absolutt sei at den er linksgjenget, men med ca 8 gjenger på 10 mm, om eg ser rett, so tviler eg på den stigningen på 1,5. Denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengetolker-2-stk-2000016879/ kan gi svar

Akslingen er linksgjenget ja! Men mutteren i linken er definitvt høyregjenget!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis eg skal foreslå ein annen størrelse på mutteren, berre fo å forvirre litt ekstra:

Eg ser at Maritim berre har 1,5 som stigning på 16 mm propellmutter. Derfor vil eg prøva å laga litt ekstra forvirring:

Kanskje denne er 5/8 tomme med 20 gjenger på tommen.

Det gir ein dia på 15,85 mm og gjengestigning på 1,27 - sånn for at du finmåler skikkelig.

Magne

Edit:

Akslingen er linksgjenget ja! Men mutteren i linken er definitvt høyregjenget!

Det har du faktisk rett i!

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...