Mjøsfarer Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 I helga mistet jeg ankeret til bunns, hadde tydeligvis vært for slapp med montering etter skifte av teak på badeplattform. Kom noen gloser da, men det får gå. Jeg hadde et Bruce-kopi, litt usikker på om det var 10 eller 15 kg, men det finner jeg ut når jeg står med begge foran meg. Mitt dilemma: Er det verdt å bruke 3x så mye for å få syrefast, eller holder det med galvanisert? Skal brukes i ferskvann på mudder/steinbunn hvis det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Det kommer på hvor mange år du har igjen å leve. Satser du på mer enn 250 år, kjøp rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Mitt er galvanisert, jeg har brukt det samme jevnlig i 10¨år, helt fint.. Syrefast er vel helst til "pynt" Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Kommer an på hvor "fin" du er på det. Mange synes syrefast ser penest ut. Ellers er det vel lite som tilsier at galvanisert er dårligere enn syrefast. Jeg er "fin" på det og foretrekker syrefast Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Det kommer på hvor mange år du har igjen å leve. Satser du på mer enn 250 år, kjøp rustfritt. Trur ikkje det er difor, men fordi det er mykje finare. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Vil du bruke litt ekstra penger, så ville jeg heller gått for en litt mer moderne konstruksjon. Rocna eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 När det gäller Bruce är det gjort en del tester på västkusten. Det finns inga original Bruce att köpa och ett rostfritt griper bättre än ett galvat, t.om bättre än ett original galvat Bruce. Då det inte finns original kan det skilja mellan olika kopior. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Mitt dilemma: Er det verdt å bruke 3x så mye for å få syrefast, eller holder det med galvanisert? Skal brukes i ferskvann på mudder/steinbunn hvis det har noe å si. Galvanisert holder lenge til oppankring, men det kommer jo an på hvor høy "bling-faktor" du vil ha Jeg for eksempel, er nødt til å ha syrefast, det er fordi vi har så flott båt (not ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sone II Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Syrefast produseres med skarpere egg og skjærer lettere sjøgress. Dermed er det lettere å få det til å sitte i underlag med mye vegetasjon. Vil noen hevde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Hvis du skal ha et anker som ikke raker med seg sjøgress kan det være greit å velge noe annet enn Bruce. Det er en av de to svakhetene jeg har erfart med Bruce. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Syrefast er unektelig mer "classy", og på mange fine båter rett og slett "nødvendig" for helhetsinntrykket . Syns nå jeg. Selv kjører jeg fornuftsmessig på galvanisert. Og har lovet meg selv at den dagen ankeret velger å bli igjen i dypet så skal jeg kjøpe noe fint for pengene jeg sparte på å ikke miste et syrefast... Klamrer meg til den tanken hver gang jeg er i båtsjappa og får lyst på et fint anker i polert rustfritt . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Du høres ut som en fornuftens mann StorStas Jeg valgte å sveise meg et selv i syrefast av platebiter og kapp. På den måten fikk jeg meg et blankt nesten gratis Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mjøsfarer Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 I Mjøsa finnes det ikke gress, så det er ikke no problem. Blir nok galvanisert da, kan ikke spandere på den gamle haugen av en Draco mer blingbling enn nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 ... disse ankrene er støpt av skrapjern, og ikke på noen måte har den styrken i seg som draget fra en tung båt krever Hva blir ikke støpt av skrapjern da? Til info blir også de fleste smidde ståldetaljer støpt før de blir smidd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jori Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 De fleste støplegerimnger uansett materialtype inneholder en viss andel skrap. Dette for å få ned prisen, så korrigeres støpen med riktig type legering % messig for å få ut den kvaliteten man ønsker til slutt. Dette er likt om vi snakker messing, aluminium eller stål. Så de blanke fine syrefaste ankerene inneholder nok også skrapjern. Synd de koster så voldsomt mye, penest er de jo uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 I Mjøsa finnes det ikke gress, så det er ikke no problem. Blir nok galvanisert da, kan ikke spandere på den gamle haugen av en Draco mer blingbling enn nødvendig Jeg har Originalt Bruce foran og 15kg Syrefast kopi bak, så jeg kan si "litt" om forskjellen. Jeg gir beng i blingfaktor osv, men den aller største forskjellen mellom de er at det syrefaste har med seg mye mindre gjørme opp om det er slikt der man ankrer opp. Det er glattere og leire og gjørme har gjerne løsnet på veien opp. Foran kommer det ofte opp en masse gørr, men det gjør ikke så mye da jeg kan la det henge litt under vannlinjen når vi er ferdig med å ligge på svai og drar videre. Det bak, skal jeg ha ned i en ankerbøtte på Pusjpit og da er det veldig kjekt at det som oftest er rent når jeg får det ombord. Sånn festemessig, merker jeg liten forskjell. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.