Jump to content

Anker - Galvanisert eller syrefast?

Mjøsfarer

Recommended Posts

I helga mistet jeg ankeret til bunns, hadde tydeligvis vært for slapp med montering etter skifte av teak på badeplattform. Kom noen gloser da, men det får gå. Jeg hadde et Bruce-kopi, litt usikker på om det var 10 eller 15 kg, men det finner jeg ut når jeg står med begge foran meg.

Mitt dilemma: Er det verdt å bruke 3x så mye for å få syrefast, eller holder det med galvanisert? Skal brukes i ferskvann på mudder/steinbunn hvis det har noe å si.

Mitt dilemma: Er det verdt å bruke 3x så mye for å få syrefast, eller holder det med galvanisert? Skal brukes i ferskvann på mudder/steinbunn hvis det har noe å si.

Galvanisert holder lenge til oppankring, men det kommer jo an på hvor høy "bling-faktor" du vil ha :cool:

Jeg for eksempel, er nødt til å ha syrefast, det er fordi vi har så flott båt :cool:   (not :giggle: )

Syrefast er unektelig mer "classy", og på mange fine båter rett og slett "nødvendig" for helhetsinntrykket :cool:.  Syns nå jeg. 

Selv kjører jeg fornuftsmessig på galvanisert. Og har lovet meg selv at den dagen ankeret velger å bli igjen i dypet så skal jeg kjøpe noe fint for pengene jeg sparte på å ikke miste et syrefast... Klamrer meg til den tanken hver gang jeg er i båtsjappa og får lyst på et fint anker i polert rustfritt  :giggle:.

De fleste støplegerimnger uansett materialtype inneholder en viss andel skrap. Dette for å få ned prisen, så korrigeres støpen med riktig type legering % messig for å få ut den kvaliteten man ønsker til slutt. Dette er likt om vi snakker messing, aluminium eller stål. Så de blanke fine syrefaste ankerene inneholder nok også skrapjern. Synd de koster så voldsomt mye, penest er de jo uten tvil.

I Mjøsa finnes det ikke gress, så det er ikke no problem. Blir nok galvanisert da, kan ikke spandere på den gamle haugen av en Draco mer blingbling enn nødvendig

Jeg har Originalt Bruce foran og 15kg Syrefast kopi bak, så jeg kan si "litt" om forskjellen.

Jeg gir beng i blingfaktor osv, men den aller største forskjellen mellom de er at det syrefaste har med seg mye mindre gjørme opp om det er slikt der man ankrer opp.

Det er glattere og leire og gjørme har gjerne løsnet på veien opp. Foran kommer det ofte opp en masse gørr, men det gjør ikke så mye da jeg kan la det henge litt under vannlinjen når vi er ferdig med å ligge på svai og drar videre. Det bak, skal jeg ha ned i en ankerbøtte på Pusjpit og da er det veldig  kjekt at det som oftest er rent når jeg får det ombord.

Sånn festemessig, merker jeg liten forskjell.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...