skogdramm Startet 14.Juni.2016 Del på Facebook Startet 14.Juni.2016 Jeg lurer på hvor høyt pumpa i et manuelt toalett (type Jabsco) klarer å pumpe - 80 - 100 cm? Idag har jeg utløp rett i sjø - ingen septik. Både toalett og utløpsrør (med kran) er montert litt under vannlinja. Seilbåt. Ønsker septik og lurer på å plassere den såpass høyt over vannlinja at tømming til sjø kan skje uten pumpe/kvern, bare ved å åpne utløpskran. Det blir i såfall 80 - 100 cm løftehøyde for pumpa (til topp av septik - bunn av septik blir ca 40 cm over vannlinje - 60 cm over utløpskran). Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette går? Tenker forøvrig å ha mulighet for vakumtømming med dekksgjennomføring til septik og tilstrekkelig lufting. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 (redigert) Den model du skitserer er ok. Mange Svenske sejlbåde fra 80 til 90 tallet benytter den løsning. Tip: Toa papir er den værste fjende for septiktanke. Anbefaler naturligt du stadig benytter toa papir men smid de ud via en lille plastikpose. Næste "fjende" du vil møde er urinsten i tank og afløb. Men det opstår først om et par år....Der findes tråde her på BP der omhandler dette. Har selv 3 gange måtte igennem drit-job ved afløbet. Senest vha dykker & rensefjeder. Skift eller mekanisk rensning af slanger hvert 3 til 5 år anbefales. En extra feature er at sætte en stop/åben ventil på udluftningen og så pumpe for tryk dersom tanken er svær at tømme. Trykket i tanken vil da hjælpe til...når "flowet" så starter skal udluftningsventilen naturligvis åbnes. Lykke til. Redigert 14.Juni.2016 av BMF (see edit history) Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Captain Chaos Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Det bør gå kjempefint det. I min Bav 37 står tanken betydelig høyere en pumpen/toalettet, og tanken tømmes ved fall, slik du beskriver. Jeg tipper ca 1.20-1.40 til topp av septik. Du beskriver egentlig i sin helhet hvordan dette er løst i min båt. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bsto Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Det er standard løsning på Bavaria seilbåter.. Manuell Jabsco som pumper avfall I tank som er høere montert, og da med frittfall ut I sjø under vannlinja. Utløp fra toa kobles til bunn av tank. Merk,, Pass på å ikke ha innsnevringer eller 90 grader bend på frittfall da det har en tendens til å gå tett. Tips : Kjøp toalettet med "Twist & Lock" så du er 100% sikker på tett ventil.! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Hadde "falldass" med manuell pumpe opp i tanken. Fungerte kjempebra. Tanken var vel sånn ca bak hodet og oppover når en satt på doen. Prøv å få tak i en tank med større stuss på utløp enn på inntaket fra dassen. Da vil du aldri oppleve at noe setter seg fast. Det du får inn i tanken vil alltid kunne komme ut av den :-) Vi hadde ingen restriksjoner på bruken. Klarte du å pumpe det inn i tanken så var det greit, ut kom det til slutt. Men ikke la tanken stå åpnen under lange overfarter da kan "tørrstoffet" klumpe seg i bunnen av tanken når alt det bløte renner rett ut. Så det er ok å bruke mye vann slik at det blir ei suppe og sklir lett ut av tanken når du åpner. Og skulle du ende med "mye bunnslamm" så pump tanken full av vann og la det skvulpe en stund før du åpner så sklir alt ut kjapt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
skogdramm Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Takk for kompetente svar! Jeg føler meg trygg på denne løsningen og går nå til innkjøp av egnet septiktank. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.