Hosse Startet 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2016 Var i Drøbak i helgen og la til ved gjestebryggen der. Uheldigvis kom det en kjempebølge som klarte å hekte fast båten under en regel på brygga. Båten klarte seg fint, men rekket klarte seg ikke så bra. Den buet seg en god del. Er en tilsvarende bue litt lenger bak også fra forrige eier. Klarer man å bøye tilbake dette selv? Jeg kan jo ikke ha motstand i båten når jeg bøyer. Da skader jeg båt eller innfestningen til rekket. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Var en lign. episode med en kjenning, han tok også noen ribbein. Hvilken type edelt metall er dette?Tro de greide å rette opp tilsvarende bøy med 2 stive bjelker (en på hver side) med spor i og klemte de sammen med skrutvinger.. Sakte men sikkert. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Dette er ikkje for amatørar. Det er svært vanskeleg. Du får det ikkje til til utan du er svært flink på slikt. Men so har det sjølvsagt med kor kresen du er på sluttresultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Tenkte akkurat det samme selv med å bruke trebiter og tvinger feks. Dette er en båt til 130-150.000kr så er ikke så veldig kresen på resultatet og gidder ikke å legge titusener sv kroner på nye rekken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Det blir nok håpløst å få dette pent igjen, men dersom du nøyer deg med et middels resultat bør det kunne la seg gjøre med litt tolmodighet og oppfinnsomhet. Et tips dersom du skal presse ut en knekk er å lage noen eikeklosser som har riktig radius i fohold til røret. Eik er ganske hardt, og vil tåle en del før det deformeres. Bruker du et mykt treslag vil treklossen deformeres og du får ikke den støtten du trenger. Resultatet blir at rørene deformeres og mister rundheten. Ta en kraftig kloss, f.eks. 100x100mm. Bor et hull i klossen med et bor som har samme diameter som røret (f.eks. 25mm). Splitt så klossen i to, da har du to bakker som du kan bruke som mothold. Disse kan du trenge flere av, minst tre for å kunne rette en knekk. Plasser en kloss på kulen der røret er deformert, og to på motsatt side av røret. Over disse to må du ha en ters (travers). Der kan du bruke en kraftig treplank, eller en stålprofil. Så kan du klemme sammen med kraftvinger slik at røret rettes. For at du ikke skal få nye bukler i røret bør de to klossene stå så nærme som mulig. Skjønte du? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Har med sånn nogenlunde hell bøyd tilbake et par rekkestøtter på seilbåten. De har da ikke vært så bøyd som dine, og resultatet ble sånn omtrent greit, man legger ikke merke til det om man ikke ser etter. Det som er mer interessant er nok at man stort sett må påregne litt skader her og der når man ligger i den nye gjestehavna i Drøbak. Sist jeg lå der var akterfortøyningen slitt av da vi kom tilbake fra byen og båten hadde fått juling, ble vi fortalt, heldigvis uten at det var noen synlige skader. Og året før; altså overnevnte rekkestøtte. Sendte mail til Drøbak kommune som driver havna og anmodet om at det blir satt opp advarsel-skilt, men det var det selvfølgelig ingen respons på. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 @komodo: Takk for tips! Tenkte eik eller bjørk selv faktisk. Alternativt plast faktisk. Kom jeg bare til å ta de av båten ville jobben vært mye enklere, men det ser ikke så enkelt ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 @wuantumduck: prøver meg på litt rør-knekk i helgen tenker jeg. Ha, enig i det med havnen. Akkurat der jeg la til på søndag. Så veldig lovende ut, men regnet ikke med en offshore båt i 80-90 knop rett ved gjestehavnen mens vi koste oss med lunsj på skipperstua.... Den regelen var heller ikke heldig plassert. Litt skyld selv som ikke sjekker bedre selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Er det kommet opp regel/advarsel i havna? Ville ikke trodd en offshorebåt i 80-90kn ville lage bølger som kunne forårsake noe særlig av noe som helst, egentlig. Anyways, jeg retta min rekkestøtte i skrustikke. Tanken var forsåvidt at om resultatet ikke ble bra kunne jeg bare kjøpe ny. Det alternativet er en god del dyrere for deg, så vær forsiktig. Selv om rørene blir rettere i "lengderetning" med skrustikkemetoden, blir de likevel deformert. De er vel allerede "flatet" litt ut av knekken de har fått, og så blir de ytterligere flatklemte hvis man klemmer dem fast for å rette ut. Metoden til Komodo er nok mer "riktig" enn min "quickfix" med skrustikke. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Hvis du bruker overfres og lager spor med samme diameter som røret, bøyer du røret i den stand det er uten å klemme det mer flat. Redigert 15.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hank Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg fikk rettet ut en bøyd pulpitt ved bruk av en jekk. Den var riktignok mye mindre, og kunne tas av båten først, men kanskje det lar seg gjøre å jekke opp der den står på båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jekk eller tilsvarende har jeg tenkt på også, men redd innfestningen i båten ryker.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Fikk en crazy ide. Hva hvis jeg lager en laaaang og lav U opp ned i kraftig tre og "jekker" opp rekket igjen med et spenn-bånd/lastebånd? Da burde det holde seg rundt fortsatt tenker jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jekk eller tilsvarende har jeg tenkt på også, men redd innfestningen i båten ryker.. Du må ikke jekke med festene som er skrudd i båten som mothold. Du må rigge deg til med en rettejigg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hosse Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Testet en liten hjemmesnekra løsning i går og det virker faktisk. Tar man litt etter litt så blir det faktisk bedre. Dette er bare en prototype for å teste om det går å fikse selv, og det gjør det. Tar å bygger en litt mer sofistikert løsning i sommer og går over hele rekket. Litt pyssel blir det nok:-) Etter å ha flyttet spennebånd 3-4 ganger (absolutt ikke klar, men må ha bedre verktøy) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Disse fikser dette proft Tlf 41609995 Rino Pettersen De brukte min båt som objekt for reklamefilm Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 @bitteliten: takk! Hvor i landet holder de til? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Fredrikstad. Folk fra Weberg, de leverte syrefast til Windy før. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Ingen som kjenner til noen i Oslo / Akershus som kan fikse dette? Scand / Agder skal ha 9-10.000 kr per side.. Kan sjekke med Rino, men det er litt styr å få rekkene til Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 De fikser rekkene på båten Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Ok! Tar kontakt med de:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 18.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Da har jeg snakket med Rino i Fredrikstad. Han mente det kom på omtrent samme penger (2x10.000 kr) for de å sveise om rekket. Dvs omtrent det samme som dette koster nytt. Han måtte også ha det demontert og sendt til Fredrikstad, så dette blir en dyr affære i sånn tilfelle. Ingen andre som har tips på en litt rimeligere løsning for å fikse disse rekkene? Betalte 130.000 for båten, så å legge 20.000 på nye rekker, føles helt feil.. Svært takknemlig for tips her:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Har du ikke forsikring på båten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goodwill Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Har du ikke forsikring på båten? Samme tenkte jeg på. Jeg hadde et uhell med pushpit'en på seilbåten min i fjor høst som gjorde at jeg måtte reparere eller skifte, og det gikk på forsikringa. Egenandel 4000,-. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Kan du ikke rette det ut litt bedre med metoden du viste bilder av tidligere? Lager du deg to klosser med radius lik rørene og mulighet for å flytte avstanden på klossene kan du vel få dette ganske bra? Det ser jo ikke ut som om du har så skarpe knekker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.