Jump to content

Fikse skadet rekke selv?

Hosse

Recommended Posts

@index: Nei, dette har skjedd over flere ganger. Styrbord side var skeiv når jeg kjøpte båten, barbordside fikk seg en trøkk i Drøbak, men var ikke strøkent før den gang heller. Dvs ja, det oppsto en skade i Drøbak, men det skjedde på et rekke som allerede var styggt. I tillegg så har jeg hatt 2 forsikringsskader på båten i år, så jeg skal la forsikringsselskapet slippe en 3e:-)

@komodo: Jo, absolutt. Jeg har inget å tape på å prøve å rette dette selv. Det ble litt bedre med de klossene, men det blir langt fra bra. Kanskje må fin-tune metoden litt. Tror det skal mye til før jeg klarer å skvise rørene flate.

Uansett, syns det er merkelig at ingen kan rette opp skeive stålrør. Dette må jo være mange tilfeller man trenger å få rettet noen rør på motorer, båter, biler, radiatorer etc etc..

Det er nok fordi det er håpløst å få et strøkent resultat av å rette slike rør. De som driver med slikt profesjonenlt må jo levere et proft resultat :wink:

Ellers vil jeg løfte metoden som jeg nevnte lenger opp for å lage klosser (bakker). Ta en kubbe av et massivt materiale (eik, bøk eller gjerne plast, nylon e.l.) og bor et hull med samme diameter som rekkerøret. Så klyver du klossen med saga, vips så har du to bakker som ikke deformerer røret :thumbsup:  Du kan gi det mye mer juling da uten at det blir bulket. Løsningen din med lastsurring var forresten veldig smart :yesnod:  Kanskje en ide å gå opp til den kraftigste typen.

• 2 måneder senere...

Det er altså sinnsykt vanskelig å få tak i noen som kan hjelpe meg med dette rekket. Det på styrbord side har jeg klart å få brukbart nå, for hånd, men på barbord side må det demonteres og sveises. Har vært 2 på befaring, men så viser det seg i etterkant at de ikke har tid. Har også lagt ut oppdraget på mitt anbud og anbudstorget uten å få et eneste tilbud. Skal være et selskap i Tvedestrand som er flinke til dette, men det er så langt unna. Båten står i hagen i Bærum.

Noen som har tips her, eller noen som er flink til å sveise sånn?:-)

• 5 uker senere...

Jo dere har rett i at Seasea bare leverer 25mm /22mm invendig. Jeg var nok litt rask der. Selv så pleier jeg å kjøpe syrefast stål via jobben. Astrup AS er en av levrandørene. De har i allefall 22mm 1,5mm syrefaste polerte rør. Er ofte mye billigere å kjøpe syrefast via en bedrift enn hos båtforhandlere / båtutstyrs forhandlere.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tok rekka på Balticen i helga og ... dreggen løsna og ble hengende på kanten av en litt for høy brygge etter pullpit, ? er en lengde som er bøyd, ta gjerne kontakt på im om du tar slike oppdrag, @Syrefast Stål ? Evt @Hosse, din lokale helt? Båten ligger i Sandvika... mulig jeg tar det på forsikring, men har 8000 i egenandel, beste hadde jo vært å få fiksa det for mindre. Har du en beskrivelse av fremgangsmåten hosse?

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Problemet er at skarpeste knekken ikke er mellom sefterne, men midt over disse.Derfor mener jeg et spennbånd over hver sefter/rekkestøtte og under kjølen og festet på andre siden, slik at man sikrer seg at disse ikke rives opp fra dekket. Da kan  enten med en jekk eller jigg bøye begge nedbøyninge opp samtidig. Eller understøtter ene nedbøyning mens man jekker opp den andre etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...