Gudrun Startet 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2016 Kom over denne i dag som jeg håper er åpen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-ser-det-ut-i-skjargarden-3611154.html Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Forferdeleg å sjå på, og er blitt eit stort problem. Kva med å bruke ledig ufablært arbeidskraft? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Derfor burde mange flere være med på Strandryddedagen til neste år. alle foreninger burde stille opp. http://holdnorgerent.no/strandrydding/ Strandryddedagen 2015 For femte år på rad ble det satt ny rydderekord på Strandryddedagen. I 2015 var 19 173 personer ute og ryddet. I alt ble 855 strender, som til sammen dekker 600 000 meter kystlinje, ryddet for søppel. Mer enn 36 000 frivillige timer ble lagt ned i strandrydding i 2015. Aldri før har så mye søppel blitt funnet, og aldri før har så mange strender vært frie for plast og søppel. Det ryddes i alle fylker, og engasjementet er stigende over hele landet. Redigert 14.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Forferdeleg å sjå på, og er blitt eit stort problem. Kva med å bruke ledig ufablært arbeidskraft? Hva med om vi alle tok i et tak på frivillig basis, organiserte dugnader, feier for egen dør osv? Problemet må løses på individbasis og ikke alltid sende regningen til det offentlige! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hank Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hva med om vi alle tok i et tak på frivillig basis, organiserte dugnader, feier for egen dør osv? Problemet må løses på individbasis og ikke alltid sende regningen til det offentlige! Kan ikke si meg mer enig. Jeg har begynt å ta med meg litt hver gang jeg går i fjæra, og har planer om å prøve å huske å ha med meg pose for å plukke plast mens jeg går tur. Om alle som ikke kaster søppel i havet hadde gjort dette, så ville strendene fort bli fri for søppel Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
index Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Her jeg bor arrangerer friluftrådet en årlig frivillig strandrydding, der de stiller med sekker og utstyr og kommer og henter søppelet etterpå. Vi arrangerte en dugnad på vår lille øy I april og samlet sammen 25 kubikkmeter med søppel! Så det fungerer I alle fall noen steder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det mest deprimerende med denne artikkelen er at dette bare kommer til å bli værre. Forsøplingen er et resultat av bruk-og-kast samfunnet. Hadde alle verdatt ressursene høyere hadde ikke dette havnet i havet. Problemet må løses på individbasis og ikke alltid sende regningen til det offentlige! Jeg vet ikke om jeg er helt enig i dette. Det blir nevnt i artikkelen at utgangspunktet skal være at forurenseren betaler. I dette tilfellet kan det bli leit å spore opp eierne av alle sko, fiskekasser og plasttønner som kommer rekende, så da sier det seg selv at noen andre må ta initiativ. Jeg har alltid funnet det naturlig å ta med søppel hjem i tillegg til mitt eget når jeg er ute i naturen, men når det blir slike dimensjoner som vi ser her blir det utenfor hva vi som privatpersoner har kapasitet til å ta oss av. Når forsøplingen blir et samfunnsproblem i den skala som det faktisk har blitt (og værre skal det bli!), synes jeg ikke det er riktig å legge ansvaret over på frivillige. Hvorfor skal noen gjøre dugnad for å bøte på et samfunnsproblem? Er ikke det alles ansvar? Når det legges opp til dugnad og frivillighet blir det ofte ildsjeler og "ja-mennesker" som får byrden, mens andre seiler med som fripassasjerer. Fjordgubbe nevner ufaglært arbeidskraft. Jeg synes det i utgangspunktet er irrelevant, men det er jo et faktum at mange ufaglærte står uten jobb. Mange unge sliter med å komme inn i arbeidslivet, mange innvandrere sliter med å få seg sin første jobb og få vist seg fram som gode arbeidstagere, og mange trygdede har en restarbeidevne. De fleste i disse gruppene mottar allerede midler fra staten. Hvorfor ikke sette inn litt av denne arbeidskraften på noen av disse uløste samfunnsoppgavene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Key Freak Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det blir nevnt i artikkelen at utgangspunktet skal være at forurenseren betaler. I dette tilfellet kan det bli leit å spore opp eierne av alle sko, fiskekasser og plasttønner som kommer rekende, så da sier det seg selv at noen andre må ta initiativ. Godt poeng. Jeg så et innslag om våroppryddingen på Hvaler tidligere i år, og lederen for aksjonen der kunne fortelle at så mye som 80-90% av avfallet kom med havstrømmene fra andre land i Europa. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Hva med om vi alle tok i et tak på frivillig basis, organiserte dugnader, feier for egen dør osv? Problemet må løses på individbasis og ikke alltid sende regningen til det offentlige! Blir ikkje noko stor rekning å sende. Lønna er alt betalt. I staden for å heve trygd kan mange ta del i slikt arbeid. Og kva med våre nye landsmenn? Det skal bli problem med å finne arbeid for ufaglærte framover! Og kva er gale med slikt arbeid? Mykje meir interressant enn mangt anna. Trur ikkje alt kan løysast med organiserte dugnader. Det blir for smått. Her veit me ildskjelene stiller opp, dei same kvar gong, ikkje dei som forurensar. Dei stiller garantert ikkje opp. Greitt nok i Indre Oslofjord og tilsvarande stader, der det bur mykje folk, men kva med stader her på vestlandet t.d der det nesten ikkje bur folk? Problemet er for stort til at ein berrre kan lita på dugnad. Det kan ein gjere i sitt nærområde, men ikkje på den ytterste øy. Her må det snart skje noko, det er begynt å vekse oss over hovudet. Redigert 15.Juni.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Far min vokste opp på Bømlo på 50- og 60-tallet. Han forteller at han generelt har inntrykk av at det (faktisk) var verre før (ting skal jo tradisjonelt sett ha vært så mye bedre i gamle dager ). Da ble "alt" kastet på sjøen, så slik som gamle kjøleskap, hele nøter (garn) og store tønner i strandsonen var ikke uvanlig. Det var ifølge ham boss å se over alt, inni hver eneste vik, selvsagt i varierende grad. Hans inntrykk er at det i alle fall ser renere ut i skjærgården nå, så noe har nok skjedd. Utfordringen nå er gjerne at selv om flere har blitt flinkere å la være å kaste ting over ripa så har befolkningen økt med alt det medfører seg. Tenker blant annet på den enorme bossansamlingen som ligger og flyter i Stillehavet (og i Atlanterhavet). Tar stadig boss med meg når jeg gjør strandhugg her og der, men tenker selve løsningen som kan få bukt med større mengder kanskje kan være noe ala dette? Holdningsendringer og tiltak lokalt er bra, men skal det monne litt må også det internasjonale samfunnet se utfordringen og ønske gjøre noe med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Dessverre opplever jeg at denne BT artikkelen stemmer nokså godt med virkeligheten. Ja, mye søppel kommer fra næringsaktivitet og må takles ved kilden hvor avfallet blir produsert, ikke at løsning skal være hyppigere ryddeaktivitet. Men så er det gjerne hver og en av oss i båtfolket som trenger å skjerpe oss - det er ikke få ganger jeg har sklidd inn i uthavner hvor det ligger grupper med båter i treff hvor det glir tomme ølbokser og diverse sjokoladepapir forbi i vannskorpen. Jeg tenker at den store majoritet av båtfolket er ryddig og kaster søppelet på rett sted, men så er det gjerne noen som trenger å skjerpe seg. Sannsynligvis vil det alltid være noen som gir blaffen, men om vi andre da biter i oss frustrasjonen og bidrar med å fjerne dette søppelet så tror jeg det hjelper. Alle bekker små... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 -ser ikke noen grunn for at ikke faglærte arbeidsløse ingeniører fra "oljå" også skal kunne settes til dette arbeidet? Blir litt rart at det bare er ufaglærte og asylsøkere som skal gjøre denne jobben. Kanskje ingeniøren tar med seg erfaringene fra søppelplukking inn i en ny jobb i fremtiden og endrer holdninger og firmaets holdninger til håndtering av løse gjenstander på kaikanten. Like før aksjonen "rydd en strand" tidligere i år, opprettet jeg en tråd om dette og la ut bilde av det jeg plukket. -tror faktisk ikke det var noen som responderte i tråden. På øya jeg bor på, er det ganske mye søppel i områder hvor det er vanskelig tilkomst. Dvs, steder hvor det brennes st hans bål, der blir det ryddet til st.hans og alt kastes på bålet. Av og til leker jeg meg med tanken om at jeg gjerne kunne farta rundt med en passende, egnet båt, med en passe grei årslønn, og ryddet strandlinjen i kommunen. -som heltidsjobb. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hadde man foreslått de nokså mange som har fått samfunnstjeneste så er jeg med. Mange mindre forseelser kunne også "premieres" med denne type jobb. Jeg har aldri sett noen statistikk som viser andel arbeidsledige som er faglærte, eller ikke, har noen av dere? Rent generelt synes jeg vi (nordmenn flest) er alt for raske til å rope på at kommune og/eller stat skal rydde opp, ta regningen, ja i det hele tatt gjøre noe, men jeg står ved at dette er et individproblem, ikke et systemproblem! Om det hjelper? Ja, uten tvil. Her på Kreta har vi cirka fem hundre metere fra huset og ut til hovedvei, og totalt rundt 40 hus bruker denne sideveien med "utstikkere". Fult av søppel hele veien, men i fjor tok min kone og jeg på oss arbeidstøy og hansker og plukket fem søppelsekker med søppel. Vi satte sekkene til slutt nede ved hovedveien og skulle ta med disse dagen etter. Men hva skjer? Sekkene var borte for noen andre hadde fått med seg vårt initiativ, bidro på denne måten og kjørte de til næremste oppsamliongssted, og på det året som nå har gått er det nesten helt fritt for søppel på denne veien, og det til tross for mye arbeidsfolk i området og de som har vært på Kreta, eller Hellas, eller rundt i Middelhavet, har sikkert sett hvordan de lokale bare hiver alt ut av vinduet! Gå selv foran og slutt å klag på alle andre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Viljesterk Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg bestemte meg for å bli bedre med plastbruk da jeg så en dokumentar om hvor mye som egentlig lå i havet, og hva som skjedde 3-4-5 ledd i nedbrytingsprosessen. Man kan jo også tenke seg om neste gang man handler varer pakket i plast. Jeg prøver konsekvent å handle varer med så lite plast som mulig - og velger den med minst plast selv om prisen er høyere. Problemet er med dette som med mye annet - man glemmer det i hverdagen. Jeg har 4 handlenett liggende i bilen - samtidig pakker jeg alt i plastposer i kassen. Jeg har hatt nettene i et par år, og brukt dem et par ganger. Søppeldunken min kan stå over 3 hentinger før den trenger å tømmes, mens andre har haug hver gang selv om de ikke er storfamilie. Så selv om jeg bruker plast, må jo andre bruke uhorvelige mengder. Da jeg var arbeidsledig en periode for flere år siden, var jeg desperat etter å ha en grunn til å komme meg ut og gjøre noe fornuftig. Kamerater fikk laget gratis gjerder, terrasser og anlagt hager - men det var mer overskudd. Å sitte hjemme og føle seg som en belastning gjør ikke godt for helsa, så jeg hadde satt stor pris på om det kom noen og plukket meg opp en dag i uka for en dags arbeid med søppelplukking (tilogmed hver dag) - men tror ærlig talt de færreste tenker slik når det er dem selv det gjelder. Jeg skal melde meg på Hold Norge Rent nå, men jeg har ikke sett noen steder med søppel her i sandnes/stavanger-distriktet. Noen som har info? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
NilsPils Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 I den delen av ytre Oslofjord der jeg ferdes har det vært en ryddeaksjon på gang og viker og strender er nå ganske fri for søppel. På Lyngholmen utenfor Fredrikstad er det også lagt frem avfallsposer med oppfordring til folk om å ta med seg det de måtte finne av søppel. Jeg var en lang tur rundt på øya i går og fant nesten ingen ting å putte i posen. Ellers var det en kjempefin dag med mye makrell og en fin ørret tatt på stang fra båten inne i pollen. Badevannet holdt 18 grader. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hvor stor er makrellen nå? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hvor stor er makrellen nå? Ca halvparten var pir. Resten var voksen men litt liten makrell. Skulle gjerne hatt den litt større, men kan ikke dy meg når det koker i vannskorpa. Vi tok 60 stykker på stang i Hankø Marina og i bukta på Lyngholmen. Ute i åpen sjø fikk vi bare en makrell på hekla, men masse småsei og et par koketorsk. Tenker seien blir reservert til å mate i sanketeina med til høsten. Heldigvis har jeg fryser ombord. Det er en investering jeg ikke angrer på. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Søppel som kastes på havet er vel ikke noen nyhet.. synes egentlig ikke det har blitt værre.. før i tida var det veldig mye som gikk på sjøen, og store dyp blebrukt til dumping av alskens.. særlig før det ble vanli med komunal renovasjon.. ute ved Trøndelagskysten kommer det mye rart søppel rekende.. noe lokalt og noe fra utenlandske båter. En del kommer fra Britiske båter.. en gang så jeg i kikkerten fra hytta en båt som passerte.. en mann kom på dekk og kasta 4-5 søppelsekker på sjøen! midt i leia.. så desverre ikke noe navn og nr. på båten! før det ble normalt med AIS Det er årlige oppryddninger i området der jeg har hytte ved Trondheimsleia, av frivillige Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det er dessverre alt for mye plast som flyter rundt. For noen tiår siden var problemet oljerester overalt. Da slapp hele flåten spillolje og rester etter tankspyling rett ut. En eller annen gang i fremtiden vil man måtte tåle etter plastsøppel for og verne for total kollaps. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Ting forandrer seg - dette klippet er svensk råd for søppelhåndtering i 1964 - bemerk spesielt rundt 1:20 : https://www.youtube.com/attribution_link?a=HflE_-hmVI8&u=%2Fwatch%3Fv%3DXrcrX9Qaw2o%26feature%3Dshare Redigert 16.Juni.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Hehe, godt vi blir smartere. Filmen i post 5 er jo også en øyeåpner - spesielt animasjonene om hvor plastikken egentlig samles. Selv om vi ikke nødvendigvis ser den her, så samles den i svære deponi før den blir evnt spist av fisk eller havner på land der den går i fugler. Fugler dør og spises av fisk og sjødyr. Deretter går de i garna våre... Det burde jo gå greit å bytte ut mye med f.eks hamp e.l. En bærepose trenger jo egentlig bare å holde kort tid før den kan gå i oppløsning - og bli til noe harmløst igjen. Det går heldigvis fremover: https://www.nrk.no/nordland/ny-type-plast-brytes-ned-i-lopet-av-fa-timer-1.12071231 Lurt å ha sekker hengende slik at man kan rydde etterhvert. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Søppel som kastes på havet er vel ikke noen nyhet.. synes egentlig ikke det har blitt værre.. før i tida var det veldig mye som gikk på sjøen, Ja, men "før i tia" fantes ikke plast. Metall ruster opp på noen år/tiår, treverk råtner, olje løses opp osv., men plast brytes bare ned i små fragmenter som i værste fall tas opp av organismer. Hva det måtte føre til i framtiden vet vi vel ikke ennå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Her eg bur er det eit lite problem. Var langt større før. Folk er blitt flinkare. Men so bur eg inne i ein fjor. Ser lite av søppelet som kjem utandrå. Det er nok havna på land lenger ute. Gjerne på øyar langt frå folk. Ser ikkje for meg alt dette kan gjerast på dugnad. Må nok meir organisering til. Og her kan me bruke ledig arbeidskraft. Då må me berre innsjå me har arbeidskraft det er vanskeleg å finne job til. Kva er galt med å bruke noko av den her? Må vere ein ønskejobb! So ser eg nokon kjem med flåsete bemerkningar om å bruke oljeingeniørar. Gjerne det medan dei ventar på jobb. Men dette kan sjølvsagt ikkje bli permanent ordning. Eg for min del er mest bekymra for all den plasten me ikkje ser. Dette er eit kjempeproblem! Og det magasinerer seg opp. Såg eit program frå vestkysten av Sverige. Skremande! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Det er skremmende nok med plastavfallet i hjemlige trakter. Men når en ser hva som foregår i u-landene, for eksempel i Asia, kan en få regelrette frysninger. Kina, Indonesia og Philippinene ligger på verdenstoppen. Her har man ingen hemnoinger mot å kaste avfall i naturen. De store elvene i Asia fører utrolig mye avfall med seg ut i havet. http://forskning.no/havforskning-miljo-naturvitenskap/2015/02/hvor-mye-plast-havner-i-havet Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.