Jump to content

Prosjekt seiler og seilbåt. Naver 29

onistad

Recommended Posts

Hei alle godtfolk!

Jeg er både ny her på Båtplassen, og forholdsvis ny på sjøen.

Min forrige båt var en 10fot Horten jolle med Suzuki 9.9(15) når jeg var i mine tidlige tenår, og nå som jeg er i slutten av tjueårene har jeg lengtet tilbake til sjøen!

Siden jeg er på budsjett og dette skal koste minimum har jeg valgt å gå for en prosjektbåt. Riktignok et flytende og brukbart prosjekt men det meste må uansett gjøres.

Båten som er kjøpt er en 1979 Naver 29 med navn Piano. Båten ble kjøpt i Oslo den 1.mai og turen gikk helgen etter til Singlefjorden der båten nå bor.

Naveren ble kjøpt med en defekt Bukh DV10(ukjent problem), et el anlegg som ikke fungerer(ukjent problem), gamle seil (men fungerende, 6div forseil og 1 storseil.), og en del generell kosmetisk som hadde vært fint å fått gjort noe med.

Båten fikk en rask oppgradering og start av el-nettet før ferden gikk hjem med båten slik at nødvendigheter som lanterner og radio fungerte på veien hjem. Båten ble ført av meg og en kammerat som var ekstremt heldige med været og fikk en av de varmeste dagene å farte sydover med båten.

Det var også helt dønn vindstille denne dagen så seilene var det ikke noe vits å heise opp, men det ble gjort allikevel! Ting må prøves.

Det fulgte med en 6hk Tohatsu utenbords motor fra 2011 til denne båten som en havnemanøvrerings motor da Bukh ikke har vært i bruk de siste årene. Forrige eier var ikke veldig kyndig med motor eller elektronikk, og med tilskudd i familien ble dette for mye styr for de.

Fra jeg kjøpte båten til nå har jeg hatt alle mulige planer om forbedringer, og oppgraderinger jeg har innbilt meg at er nødvendig å gjøre, men etter å ha fått brukt båten noen uker nå blir disse planene stadig endret og forenklet.

Mine to første uke med båten var nydelig! Noe lite vind ga meg muligheten til å leke med tauene og se hvordan seilene oppførte seg. Dette gikk som en lek, frem til forrige tirsdag.

Da jeg var ferdig på jobb tirsdag for en uke siden blåste det godt rundt kontoret! Jeg pakket sammen sakene mine og dro rett ut i båten for å prøve med på noe tøffere forhold.

Det var meldt litt over 8M/S og ca 1 meter bølger i området jeg var og gud for en fart jeg fikk! Frem til den bakerste halvmeteren på storseilet begynte å blafre helt hemningsløst og ukontrollert. Samme hva jeg gjorde med skjøtet eller roret ble båten vanskeligere å kontrollere frem til seilet revnet i sømmen fra midten på akterliket og frem til forliket.

Fra nå ble det håndtering! Springende frem og tilbake mellom masten og roret for å holde kurs og få ned det stakkars seilet i rullende 1 meters bølger. Jeg hadde land for nære til at jeg kunne/klarte? legge en kontrollert kurs med bølgene. Dette ble også en god påkjenning for alle skapene som ikke klarte å holde seg lukket under denne turen. Skulle gjerne tatt bilder underveis her, men hadde mer enn nok annet å bruke hendene til! =)

En venn av meg la i går merke til at jeg manglet noe i seilet mitt. Jeg har 5 lommer for spiler, men ingen spiler og han mistenkte at seilet ikke ville revnet om disse hadde vært på plass. 

Har disse spilene såpass mye å si? Er det verdt å ta med et gammelt seil(sikkert 20 år) til seilmakeren for å sy over sømmer og sette inn spiler fremfor å kun seile på forseil resten av sommeren?

Nytt seil er for stor kostnad så tidlig i prosessen og jeg vil gjerne få fikset opp i en hel del andre saker før jeg innvesterer i dette.

Jeg merker fort at å lese hvor vinden kommer fra er en langt større utfordring enn jeg trodde, og jeg må få fikset værhanen i toppen av masten som er knekt. Om noen i Østfold området har en båtmansstol å låne ut en liten ettermiddag hadde jeg satt pris på dette!

Likefullt om det er en her som har lyst til å ta en gjennomgang av båten med meg for å titte over seil og div setter jeg enda større pris på det!=)

1465896801.jpg

Ting som må utbedres:

Fikse Bukh DV10

Åpne skroggjennomføringen til toalett

Fikse/service på Thermic 2500 varmer. (ikke brukt av tidligere eier)

Få liv i kjøleaggregat til kjøleboks.

Rydde opp i spaghetti ledningsnett.

Finne og utbedre en liten lekkasje ved rekkestøtte/vindu? 

Ekkolodd viser bare striper på skjermen.

Sy over sømmer i kalesje

Bytte vindu i sprayhood

Bytte vind indikator i toppen av masten.

Skap/dørlåser

Saker jeg ønsker å oppgradere.

Rullesystem til forseil.

Lazybag/jacks til storseil.

Nytt storseil.

Autopilot

Fall til cockpit.

Fortsettelse følger!

En venn av meg la i går merke til at jeg manglet noe i seilet mitt. Jeg har 5 lommer for spiler, men ingen spiler og han mistenkte at seilet ikke ville revnet om disse hadde vært på plass. 

Har disse spilene såpass mye å si? Er det verdt å ta med et gammelt seil(sikkert 20 år) til seilmakeren for å sy over sømmer og sette inn spiler fremfor å kun seile på forseil resten av sommeren?
Nytt seil er for stor kostnad så tidlig i prosessen og jeg vil gjerne få fikset opp i en hel del andre saker før jeg innvesterer i dette.

Gratulerer med seilbåt!

Spiler hjelper til med dempe blafringen i seil, men det er ikke sikkert at det ville reddet akkurat ditt seil.

Å seile med kun forseil hele sommeren vil ikke være en god måte å få deg hekta på seiling.... Seilbåten seiler best og gir mest moro om du bruker storseil og forseil i samspill. Om du ikke ønsker å kjøpe nytt storseil ville jeg absolutt fått en seilmaker til å gi deg en vurdering på det storseilet du har.

Et gammelt seil kan være i fin form avhengig av slitasje og skader. At det revner i 8 m/s er nok mer en indikasjon på det motsatte...

Hvis seilet er ubrukelig ville jeg sjekket finn for brukte seil. Om du ikke finner et storseil laget for din rigg ville jeg begynt å se etter billige seil med omtrent samme dimensjoner. Å ha et storseil med litt kortere lik er bedre enn ikke noe storseil i det hele tatt.

For meg er det å ikke prioritere å ha seil på en seilbåt som å ikke prioritere å ha et ratt i en bil :smiley:

Gratulerer med Naver29!

Det var en Naver som fikk meg til å starte jakten på seilbåt for 4 år siden. Gikk bryggelangs og der var den en til salgs, med eier ombord. -det ble ikke Naveren, men en Comfort30.

Med 8 m/s skulle du kanskje tenkt på å ta et rev i storen. Ihverfall ikke bruke største forseil.

Se over sømmene på seilet ditt. Er de generelt flisete, så bør nok alt syes opp.

Om du har tre ok forseil i hver sine størrelser, bruk de istede for å bruke 17 tusen på nytt rulleforseil og 10-15 tusen på systemet. Vent ihverfall til neste år, når du har fått oversikt over om båten er verdt investeringen. Forseil på stagkroker er, seilmessig, bedre enn rulleseil. ( dette kan skape debatt :) )

Lurt å fikse stengekranen for toalettet. Om den ikke åpner når du drar rundt hendelen, så må du nok bytte ventil. Kula har løsna. Men prøv først å stake opp ved å ta slangen av toalettet...

Lekkasje ved vindu og rekkestøtte er viktige oppgaver. Oftest enkelt med en ok løsning.

Du har cockpitkalesje ser jeg. Det er knallbra på en båt i den størrelsen. Har det sjøl og båten blir dobbelt så stor. Dessuten er det kostbart. 15-20 tusen kr....

Følg med på finn for et brukt storseil. Spesifikasjoner for båten finner du nok på udkik.dk sin båtdatabase.

Jeg tror medlemmet Tobixen har hatt en Naver 29 i mange år.

Om du ikke før tak i mastestol, kan du bruke klatresele. Du kjenner sikkert flere som har det, enn mastestol.

Husk å bruke to fall til dette. Knytt deg fast, ikke bruk sjakler etc.

Så kan du sikkert gå over vinsjer, rengjøre dem og smøre opp. Bruk bøtte med whitesprit og tannbørste. Vær obs på løse deler som kan løsne :)

Kan komme tilbake til hva du skal smøre med.

Kjøp en sprayboks med sånn teflongreie. De har en på Claes O. -til under 100. Smør opp mastesporet og alt av trinser.

Beskrivelsen av turen hvor du revnet seilet, minner veldig om min 3. seiltur. Alene i båten, helt feil trimming av seil, mistet kontrollen over den og storen revnet. Gammelt seil. Kjøpte et brukt av en her på forumet.

Siden da har jeg lært mye, og veldig mye sv villige medlemmer her. Vær flittig med å ta bilder. Legg de ut her med beskrivelse om hva du lurer på.

Sjøl hadde jeg en prosjekttråd over flere år her.

-for å synse litt i om hvorfor seilet blaffret uansett hva du gjorde, så gjorde du nok ikke de rette tinga :)

Har du bomløfter? -altså tau fra mastetoppen og helt bak på bommen? -husket du å slakke den helt ut?

Kan du stramme akterstaget ditt? -den strammer du opp i frisk vind slik at mastetoppen krummer litt bakover, og seilet flates ut i toppen og du slipper ut vind og kraft. Samtidig strammes også forstaget ditt, så ikke staget sagger ut i le. -du har mastheadrigg, har du ikke?

Dessuten, når vinden blir sterk, så strammer du tauet som trekker storseilet nedre aktre hjørne. Da strekker du det ut i nedre del og det blir mindre posete. -i svak vind holder du det slakt.

Hvordan er storseilskjøtet festet i cockpiten ? I ett fast punkt, eller står det på en tverrskips skinne? -løygang.

Så, det er et utall grunner til at seilet revnet. Mangel på spiler gjorde det ikke noe bedre.

Må du kjøpe nye spiler, og sy det opp, så havner du kanskje på summen av et ok brukt seil.

Forøvrig, du MÅ ha storseil. Uten det kan du omtrent bare seile i unnavind.

Seiler du for kun forseil, er det vanskelig, om ikke umulig å seile på en god kurs, særlig kryss.

Husk, det er nødvendig med balanse i båten, foran og bak masta. Bare forseil, bauen skyves bort fra vinden. Bare storseil, bauen presses opp mot vinden. I begge tilfeller må du ha mye utslag på roret for å holde kursen. Rorutslag mer enn 5 grader, bremser farta.

Du har ikke ideel motorisering, derfor må du har seil. :)

Husk, storseilet skal opp først, og først ned.

Det ligger noen fine gamle svenske seiltrimfilmer på YouTube. Søk på "så seglar du snabbare".

Redigert av Eureka (see edit history)

Båten som er kjøpt er en 1979 Naver 29 med navn Piano.

Jøss, jeg har akkurat solgt min Naver 29, men den het ikke Piano ;-) Listen over gjøremål høres også mistenkelig kjent ut, men ikke helt lik ;-)

Jeg er selvfølgelig svært nysgjerrig på hva du ga for den. Jeg måtte svært mye ned i pris (jeg har en hypotese om at det er det taktisk smart å prøve å finne ut hva båten er verd før man legger den ut på finn - legger man den ut billig nok med en gang får man masse interessenter, reduserer man prisen tilsvarende etter å ha lagt den ut får man ikke solgt).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg tror medlemmet Tobixen har hatt en Naver 29 i mange år.

Ikke så veldig mange - husker ikke klart om det var tre eller fire sesonger jeg fikk med den før jeg kjøpte større båt. Jeg ønsket i utgangspunktet å fortsette å ha den gamle, følelsen av å seile er en helt annen i en liten båt hvor man sitter nært vannet.

Min første båt var "God Tid", det var en Grenada24 (jøss - jeg har visst fortsatt noen få linjer om den på http://godtid.net),men ble igjen i Tromsø da jeg flyttet til Oslo. Passet meg som hånd i hanske da jeg fortsatt pendlet en del til Tromsø i jobbsammenheng før jeg skiftet jobb.

Og om man skal kjøre skikkelig billigbudsjett på spiler, så kan du gjøre følgende:

Dersom du har en lang persiene med trelameller, så knabber du noen lameller fra den. Så tilpasser du lengden, avrunder endene, legger god tape på endene, og vips du har gratis spiler. Nærmere perfekte dimensjoner kommer du ikke!

( et tips fra PBO)

Gratulerer med båt. Kjøpt selv en Naver 29 i går. Så følger denne med spenning.

Kan innrømme at jeg aldri har seilt før selv, så blir nok litt prøving og feiling her også.

Takk, og selv gratulerer med ny båt! Prøving og feiling er bare gøy!=)

Gratulerer med seilbåt!

Spiler hjelper til med dempe blafringen i seil, men det er ikke sikkert at det ville reddet akkurat ditt seil.

*

For meg er det å ikke prioritere å ha seil på en seilbåt som å ikke prioritere å ha et ratt i en bil :smiley:

Det er absolutt ikke sikkert at dette ville reddet seilet mitt. Jeg har hatt en følelse av at "seilet er for stort" siden første gang jeg hadde det oppe, men jeg er også totalt uten erfaring så det er svært vanskelig å bedømme dette. Jeg skal få tatt en ordentlig måling av bom og mast, samt seil og ta det med til seilmaker for en proff vurdering. Prioriteringen for meg er ikke om jeg skal ha seil eller ikke. For seil skal jeg ha. Det går mer på om jeg skal prioritere innenbordsmotoren eller seilene først da økonomien setter grenser. Det fulgte med en 6hk Tohatus påhenger, men den takler ikke mye sjø før propellen er mer i luften enn i vannet. Jeg har speidet noe på blocket og finn men jeg er ikke helt trygg enda på at jeg kjøper rett om jeg kjøper brukt.

Gratulerer med Naver29!

Det var en Naver som fikk meg til å starte jakten på seilbåt for 4 år siden. Gikk bryggelangs og der var den en til salgs, med eier ombord. -det ble ikke Naveren, men en Comfort30.

Med 8 m/s skulle du kanskje tenkt på å ta et rev i storen. Ihverfall ikke bruke største forseil.

Se over sømmene på seilet ditt. Er de generelt flisete, så bør nok alt syes opp.

Om du har tre ok forseil i hver sine størrelser, bruk de istede for å bruke 17 tusen på nytt rulleforseil og 10-15 tusen på systemet. Vent ihverfall til neste år, når du har fått oversikt over om båten er verdt investeringen. Forseil på stagkroker er, seilmessig, bedre enn rulleseil. ( dette kan skape debatt :) )

*

Sjøl hadde jeg en prosjekttråd over flere år her.

Det er en båt det er lett å bli glad i! Jeg har bare hatt min noen knappe uker, og jeg bor jo allerede rimelig greit ved vannet (rød bygget bak båten), men kjenner jeg trekker ut på vannet så fort jeg kan! 

Ulempen med å kjøpe en prosjektbåt er at jeg som oftest velger å bare dra ut fremfor å holde på =)

Å reve seil hadde nok vært tingen her, ulempen er at jeg ikke har noen revepunkter i seilet mitt. Jeg har en rullebom jeg ikke har fått anvendt, men jeg ser den er svært lite likt blant forumene. Om noen har noe tips til en rullende bom tar jeg imot med takk!=)

Cockpitkalesjen er svært behagelig! Den er også designet slik at jeg kan seile med den på!

Jeg fant akkurat en vettug priset mastestol på finn som jeg har kjøpt. Sendes til meg med posten idag! =)

Vinsjene har jeg tenkt på. Jeg har merket at vinsjen på styrbord side i cockpit lager noen ubehagelige knekkelyder under belastning. Kommer tilbake med bilder av dette! og fint om utfyller med info om midler til dette!=)

Når det gjelder skroggjennomføringen til toalettet så sitter hendelen omtrent bom. Jeg har noe "slark" i den på ca en halv centimeter frem og tilbake i låst posisjon men får ikke tatt i noe, og er redd for å ødelegge den. Smører opp med X4 spray fra BT hver gang jeg er i båten når for å se om det hjelper.

Om jeg ikke skulle få åpnet skroggjennomføringen, finnes det noen finurlig sak jeg kan koble avløpet fra pumpen inn på slik at jeg heller kan tømme det ut selv i år?

Bilder kommer!=)

-for å synse litt i om hvorfor seilet blaffret uansett hva du gjorde, så gjorde du nok ikke de rette tinga :)

*

Det ligger noen fine gamle svenske seiltrimfilmer på YouTube. Søk på "så seglar du snabbare".

Her er vi nok helt enig! Jeg har nok gjort alle feilene som kan gjøres ved dette tidspunktet. 

Du kommer med mye fin info her, jeg kommer tilbake med bilder!

Jøss, jeg har akkurat solgt min Naver 29, men den het ikke Piano ;-) Listen over gjøremål høres også mistenkelig kjent ut, men ikke helt lik ;-)

Jeg er selvfølgelig svært nysgjerrig på hva du ga for den. Jeg måtte svært mye ned i pris (jeg har en hypotese om at det er det taktisk smart å prøve å finne ut hva båten er verd før man legger den ut på finn - legger man den ut billig nok med en gang får man masse interessenter, reduserer man prisen tilsvarende etter å ha lagt den ut får man ikke solgt).

Kan det være Smørøyet som tilhørte deg? Jeg har sett den ligge på Finn etter jeg kjøpte min.

Siden jeg kjøpte min har det vært 4stk Naver på finn. Min lå annonsert til 30, og jeg kjøpte den for 20. Det lå en rød til 45, og en hvit til 50. Samt det kom en blå som begynte på 100, og gikk ned til 70? før den forsvant. Samt Smørøyet som jeg så til 38. 

Kan jeg spørre hva du fikk for din?

Og om man skal kjøre skikkelig billigbudsjett på spiler, så kan du gjøre følgende:

Dersom du har en lang persiene med trelameller, så knabber du noen lameller fra den. Så tilpasser du lengden, avrunder endene, legger god tape på endene, og vips du har gratis spiler. Nærmere perfekte dimensjoner kommer du ikke!

( et tips fra PBO)

Ikke dumt! Jeg har ingen persienne som du nevner, men jeg har da kanskje noe lignende som kan brukes.

Kommer tilbake med bilder!

Å reve seil hadde nok vært tingen her, ulempen er at jeg ikke har noen revepunkter i seilet mitt. Jeg har en rullebom jeg ikke har fått anvendt, men jeg ser den er svært lite likt blant forumene. Om noen har noe tips til en rullende bom tar jeg imot med takk!=)

Jeg var glad i rullebommen - fin for å oppbevare seilet på, og gjorde definitivt revingen enklere. Det var ikke tilstrekkelig å bare rulle ned seil, man måtte også sette reveliner for å få riktig form på seilet. Jeg har begrenset erfaring med reving, for en som har gjort dette masser av ganger er det sikkert problemfritt, men for meg hjalp det stort å få mesteparten av overskuddsseilet rullet rundt bommen slik at man har mindre blafrende seil å forholde seg til når man knyter reveliner.

Når det gjelder skroggjennomføringen til toalettet så sitter hendelen omtrent bom. Jeg har noe "slark" i den på ca en halv centimeter frem og tilbake i låst posisjon men får ikke tatt i noe, og er redd for å ødelegge den.

Mine stengeventiler var ikke til å rikke. Jeg har skiftet ut det aller meste med TruDesign plastgjennomføringer - unntatt sjøvannsinntak til motor, der sitter det en pen sil på utsiden, den hadde jeg lyst til å beholde.

Kan det være Smørøyet som tilhørte deg?

Jepp.

Kan jeg spørre hva du fikk for din?

Den ble prutet ned til 27 kNOK. Jeg betalte vel 50 kNOK for den for noen sesonger siden - men etter det er det blitt litt problemer med motor, da synker jo verdien raskt. Samt at gamle, relativt små plastbåter er et overskuddsgode her i Norge.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...