Jump to content

Sinkanoden på påhengsmotoren tæres fortere enn de på aluskroget


hakonrk

Recommended Posts

Har en ny Yamarin Cross 57 BR med Yamaha F115 som ble satt på sjøen 18. mai i år. Da jeg badet i dag sjekket jeg sinkanodene, og ble overrasket over hvor mye anoden som sitter på motorfestet hadde korrodert sammenlignet med de som sitter på aluminiumsskroget, bare noen titalls centimeter unna. De som sitter på skroget ser nye ut, mens den som sitter på motoren var omgitt av et tykt lag med løs hvit masse (antar korrodert sink). Jeg børstet det bort med fingeren, og kjente (og så) at sinken nå var tydelig korrodert.

 

Dette er altså under én måned etter jeg satte ut båten. Den ligger på min egen private brygge, så tror ikke noen nabobåter har noe med dette å gjøre, det er ikke mange av dem, og de ligger en del meter unna. Det er vel ikke normalt at det er tæring etter så kort tid? Eneste forklaring jeg kan komme på er at jeg i ca. en uke hadde glemt å koble fra batteriet. Kan det være årsaken? Hvis ja, er det normalt at batteriet må kobles helt ifra for å unngå tæring?

 

PS: Anoden som er angrepet ser slik ut:

http://webshop.nettbaat.no/products/anode-yamaha-25-225hk

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...