Jump to content

Redningstjeneste i Danmark

hpd

Recommended Posts

Jeg har hatt god nytte av de proffe og effektive mannskapene på Redingsselskapets skøyter i Norge et par ganger, og Sjöräddningssällskapet i Sverige basert på mitt medlemsskap i Kystpatrulien. Jeg finner ikke ut om det finnes en tilsvarende tjeneste i Danmark jeg burde være medlem  i. Vi har noen år dratt et stykke sørover, det ville føles bra å ha denne muligheten også der. Noen tips evt erfaringer om dette her på forumet?

hpd

Fra RS/web: "Som Totalmedlem har du rett til inntil 3 timer fri assistanse fra redningsskøytene på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige. Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer. I tillegg har du rett til fri assistanse fra våre samarbeidspartnere mens du ligger i havn i Norge, Sverige og Danmark".

Se evt. http://dsrs.dk

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Se her: http://frv.dk/Om_os/Profil/Hovedopgaver/Pages/Om_kystredningstjenesten.aspx

Ser ut til at Danmark har et velfungerende system men jeg har ikke funnet noe om hvem som betaler for en eventuell redning. Har man kaskoforsikring er det som regel en redningsforsikring inkludert, den burde dekke også i DK...

En liten kort historie: en seilbåt drev inn på sandbankene Vest for fergeleiet i Vesterø havn på Læsø. De slet i frisk vind for å berge båten. Etter en stund kom redningsbåten fra Østerby og tilbød assistanse.

Mannskapet ville ikke betale, eller hadde ikke forsikring. Redningsteamet snudde rundt og dro tilbake til Østerby.

Vi er på Læsø nå, skal prøve å sjekke med mannskapet på skøyta neste gang vi er i Østerby.

Danmark har ikke på samme måde som Sverige og Norge et regulært redningsselskab.

Traditionelt har regulær redning (SAR-opgaver) været varetaget af Marinehjemmeværnet, Falck (kystredning) og redningsstationerne, der hovedsagelig har været rettet mod redning af fiskebåde. Herudover støtte fra helikoptereskadrille 722. Disse har taget sig af regulære nødsituationer; mayday-opkald mv. Andre situationer som motorstop, tamp i propeller mv har været klaret ved at man kaldte op til Lyngby Radio hvorefter de kaldte op på K16 og hørte,om der var både i området, der kunne hjælpe. Jeg har selv bugseret fire både ind til havn på denne måde: Ved at Lyngby kaldte op og jeg hjalp.  

For nogle år siden stiftede en gruppe frivillige DSRS, der skal være en slags pendant til den svenske og norske tjeneste. Men den er i opstartsfasen og er bemandet af frivillige. ( Det var en gruppe her fra hjemmehavnen Helsingør, der startede den, og jeg var selv et af de første medlemmer).

Lige nu er der kun en stor håndfuld stationer. Er man medlem, har man også ret til hjælp i Sverige og Norge og omvendt. Men der er som sagt langt mellem stationerne og de er kun delvist bemandede. Så lige nu er situationen rodet sammenlignet med Sverige og Norge. DSRS kan hjælpe visse steder, men andre steder er man overladt til frivillig hjælp fra andre både. Og er det er en regulær nødsituation (mayday eller pan-pan), så kommer der naturligvis både marinehjemmeværnskuttere, redningsbåde og helikopter.  

Dette er mit indtryk af situationen - men andre ved måske mere end mig?

RED: Jeg kan tilføje, at mit indtryk er, at der har været skjult modstand fra redningsstationer, hjemmeværn og Falck mod at "private" og frivillige skulle påtage sig SAR-opgaver. Så DSRS har været delvist modarbejdet fra etablissementet. Er mit indtryk...

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg har hatt god nytte av de proffe og effektive mannskapene på Redingsselskapets skøyter i Norge et par ganger, og Sjöräddningssällskapet i Sverige basert på mitt medlemsskap i Kystpatrulien.

Er det politisk ukorrekt å anbefale å heller endre adferd enn å melde seg inn i ett redningsselskap? Å være avhengig av hjelp på fjorden er jeg veldig skeptisk til. Man kan selvfølgelig være uheldig, da er det kjekt med hjelp. Men gjentatte ganger høres ikke bra ut. Minner om de som måtte berges 7 ganger på kort tid i fjor.

Danmark er ett fint ferieland, god tur, og håper du ikke trenger hjelp der.

• 1 måned senere...

Erfaring med redningstjenesten en gang for flere år siden; vi sprang lekk mellom Øster Hurup og Bønnerup og sendte "Mayday":

Det kom redningskrysser (fra Søværnet) fra Grenaa, bistod med pumpe, spurte om de skulle ta oss på slep til havn, og slepte oss til Bønnerup strand (der vi fikk ligge gratis og fikk hjelp av lokal fisker til å reparere).

Regning for slepet kom fra Søværnet, og ble betalt av vår reiseforsikring.

Forresten må jeg berømme flere danske fritidsbåter, som kom til stedet og var klare til å ta oss opp hvis vi hadde måttet forlate båten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...