Jump to content

Hvilken værtjeneste er mest korrekt?

Honduras

Recommended Posts

Er meningen jeg skal være med å hente en båt i Stavanger i helgen, og seile den hjem til Fredrikstad.

Windy 9800 eller noe sånt. Marsjfart på parogtyve knop.

Sjekker været rundt Lindesnes Fredag kveld på Yr, Storm og Windyty. I følge Yr og Storm ser det vel OK ut, mens Windyty antyder en friskere seilas.

Planen er å forsøke å komme så nærme Kristiansand vi kan i løpet av fredag kveld, og så tusle kosetur innaskjærs oppover til Færder i løpet av Lørdag og Søndag. Fra Færder er det en times tid over til Struten eller deromkring.

Hva er erfaringene med disse tjenestene ift å spå været to dager fram i tid, og hva er OK seilingsvær forbi Lista, Jæren og Lindesnes?

Ukjent del av landet for min del, så vi er litt usikre på om det bare er å bestille flybilletter eller se ann.

Sier det bare ta høyde for den verste meldingen du ser alt annet er bonus på denne strekningen
Windyty føler jeg gir bra meldinger da jeg har fulgt godt med på den en stund
Som jeg ser det nå så er det vekslende på fredag
Men som det melder nå så avsted tidlig fredag så bør det kunne gå da det er stille Torsdag og rolig sjø ;-)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Gikk samme distanse for et par mnd siden. Fulgte med på YR, SMHI og DMI men fant vel ut at YR var greit nok. Legg på et par m/s på meldingen så stemmer det nokså bra. Ser jo helt greit ut for denne helgen. 

Prøvde å gå Jæren i 15-16m/s men snudde og lå på vent i Tananger, rundt 8 m/s er OK men blir det mer så begynner det å bli en del bølger i tillegg til dønningene. Hadde det vært rolig rett etter revet hadde jeg gått men siden det er veldig mange timer til neste havn etter revet så valgte vi å avbryte til vinden roet seg. Opplevde et par anledninger med strømsjø, veldig ubehagelig, bølger og dønninger kom fra alle kanter, helt uberegnelig. Spesielt utenfor Eigerøy fyr var det mye strømsjø, med veldig krappe bølger (12-13m/s syd-øst). Vi hadde stort sett 7-10m/s motvind hele veien

God tur :smiley:

-XLNT

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Når jeg skal planlegge en rute ligger jeg windyty best. Treffer ganske godt på tid, retning og styrke. Også bra på vindforskjell nært og litt fra land. Bruker Windyty og sjekker mot yr, snittet er ikke galt. Litt forskjellig med tur langs kysten, er bare tidspunkt som varierer ikke rute. Det som overrasker meg er hvor mye mer det blåser når en kommer litt fra land. Vi seilte i storm, kom nær nok kysten til at vi fikk værmeldingen på VHF som meldte frisk bris. Det stemte når vi var helt innunder kysten.

Pleier å bruke www.theyr.com (Islandsk vær tjeneste) og har alltid gitt veldig treffsikre prognoser.

Om du sjekker førstkommende fredag, ser du at det vil bli lite vind på morgenen i 8 tiden, men øker utover dagen

til rundt 6,5 til 11 knops vind (11 knop er 5,65 m/s, knop er ca halvparten målt i m/s).

Du kan se prognose for hver annen time, eller se for en en hel uke.

Om du vil ha mer data som bølge høyde m.m, må du registrere deg som bruker. For å få all service koster det en drøy hundre lapp

pr. mnd.

Sist jeg hadde langtur fra syd Danmark og brukte prognoser fra theyr, hadde vi et forsprang på to timer der et kraftig uvær var etter oss. 

Så det er værdt å sjekke ut theyr.com.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Vi håper å legge ut fra Stavanger-distriktet rundt kl 16.00 på fredag. Kan se ut som vi da ligger litt foran været. I følge selger regner han ca 6,5 t til Kristiansand i cruisehastighet. Nå er det lyst til nærmere 23.00, så vi håper å kunne komme oss godt rundt Lindesnes før vi tar kvelden hvis vi kan ligge i plan hele veien. Windyen skal jo være en god sjøbåt, så vi satser på at dette skal gå fint. 

Ser windyty melder 10-17 m/s  7-9 ms   i tidsperioden dere tenker å dra og da får dere  vind bakfra som kan gi en del vind/strømsjø nedover ..
Medsjø og strøm i mot blir det skarpe sjøer av bare så dere ikke vurderer feil nå .
Jeg hadde vurdert  vinden ved Jæren REV .om jeg hadde fortsatt nedover ...
Kjenner strekket for godt til å gå i sånne forhold med småbåt...  kan bli skarpe sjøer rundt Egersund / Lista

Korrigerer det var knop jeg hadde sett her 
noen innstillinger kom feil ut her

Korrigert innlegget

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Logisk sett, hva er best, datamaskingenererte globale varsler eller lokale varsler vurdert og justert av lokale metereologer?

Windity (og andre) er flotte å se på, men min erfaring er at DMI er best i Danmark, SMHI i Sverige og Yr/meterologiske best i Norge, med tillegg av at DMI og FCOO har god kontroll på hele Skagerak.

Tiltrædes! Det handler om videnskab, ikke brugerinterface. Og her bruger DMI, SMHI og Yr de modeller, der er mest optimerede til de lokale forhold,

Det tyske bladet Die Yacht gjorde en test av forskjellige værtjenester. Det gjorde de ved å sammenligne melding mot hvordan været virkelig ble på et knippe utvalgte steder, bl.a. Skagen. Yr var klart vinneren i denne testen.

Når det gjelder norskekysten er Yr klart best. De fleste værtjenestene bruker det samme grunnlaget og tjenester som Windity baserer seg på programvare som automatisk lager en prognose. Yr og Storm gjør det samme, men har metrologer som vurderer og justerer for lokale forhold her i landet. Stoler derfor mest på Yr i Norge.

Redigert av Krimart (see edit history)

Logisk sett, hva er best, datamaskingenererte globale varsler eller lokale varsler vurdert og justert av lokale metereologer?

Windity (og andre) er flotte å se på, men min erfaring er at DMI er best i Danmark, SMHI i Sverige og Yr/meterologiske best i Norge, med tillegg av at DMI og FCOO har god kontroll på hele Skagerak.

Heilt rett Regina og Krimart III!

Dei fleste eg kjenner går berre på det datamaskingenererte oppsetet. Det vert ofte feil.

Les teksten, der metereologane har vore meir inne i biletet. Då vil ein finne YR er klart best på våre kantar. 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

YR har en bra sak her men som det kan være litt omstendlig å finne frem til på yr sine sider:

http://www.yr.no/sted/Hav/57.68409_8.27178/

Ellers er barentswatch no eller com bra for utsatte strøk samt appen kystvær (ios) som gir realtime vinddata for en mengde målesteder rundt kysten.

YR forandres / oppdateres kontinuerlig så en må følge med jevnlig.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Enig med Regina her - men syns vel at DMI er overlegen alle andre i Skagerrak.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Synes utviklingen i værsituasjonene er viktigst. For Sørlige Norge / Skagerak området holder jeg en knapp på http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak.

Ellers: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/

og, appen Kystvær (IOS, muligvis A): https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/

og, et eksempel fra Navionics som jeg synes er kjekk (tillegg): 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Enig med Regina Disse er bra, sakset fra http://www.frihavne.com/?page_id=152

Småbåt varslet er stort sett minst 1/2m for lite, er vår erfaring.

VÆRVARSEL Ifm.fcoo.dk/ Viser det meste om Vær,Vind , Strøm   Småbåtvarsel yr.no Samme som på VHF radioen i Norge. Og DAB radio   Smhi.se.vaderet Vadret/hav-och-kust/kust   DMI Viser det meste om Vær,Vind , Strøm og Bølgehøyde   GRIB Filer Værdata i GRIB-format

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enig med Regina her - men syns vel at DMI er overlegen alle andre i Skagerrak.

Som sagt hadde "Die Yacht" en test der de testet flere værmeldingstjenster, bl.a. DMI og Yr på diverse steder bl.a. Skagen, Sylt og Kægnes. De sammenlignet værmeldingene med hva været faktisk ble over en tidsperiode. Yr var faktisk vesentlig bedre enn DMI. F.eks. for melding av vindstyrke i Skagen var 24-timers varslene til Yr riktig (dvs innenfor feiltoleranse) i 75% av tilfellene, mens DMI -varslene var riktig bare 45%. Med kortere tidshorisont var også Yr riktigere en da var det mindre forskjell. Tilsvarende for vindretning var Yr klart best. 

Kan lastes ned her mot betaling, men er naturlig nok på tysk: http://www.yacht.de/ausruestung/ausruestungs_tests/wer-das-beste-wetter-bietet/a99943.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...