Jump to content

Færderseilasen 2017 - målgang flyttes til Tønsberg

Copernicus

Recommended Posts

Jeg er absolutt positiv til å prøve dette. Er litt skeptisk til det med broåpninger, men det blir kanskje enda verre for de som kjører bil...

Det å få litt bedre forhold i havnen, mulighet for mannskap å ta inn på hotell, nærhet til tog, bedre mulighet for å profilere regattaen mot næringslivet og ikke minst potensiale for en mye større seilerfest, tror jeg vil styrke regattaen. Det har vært jevn nedgang i deltakerantallet de siste årene, og jeg håper dette kan børste støv både av gamle seilere så vel som inspirere folk som ikke har deltatt før. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du sa det. Næringslivet og festen.

Dette er et stunt som i sin helhet er iscenesatt av pils og pizza adelen på brygga i Tønsberg. De har skrevet en 10 års intensjonsavtale med KNS.

Seilsportlig er dette et tilbakeskritt. Horten ligger direkte til fjorden. Tønsberg ligger langt fra sjøen. Like egnet som Røros.

Jeg synes dette stinker litt. Den politiske ledelsen i Tønsberg visste om dette. Handelstanden i Tønsberg visste om dette.

I Horten, hvor mange har lagt ned tid og penger i arrangementet, visste de ikkeno' før de fikk en epost på Mandag. Og i typisk Tønsbergstil var ikke Nøtterøy og Tjøme informert før de leste det i avisa på Mandag.

Kanalbrua er den veien i Vestfold som har tettest trafikk. Den har høyere ÅDT en E-18. Derom 1000 båter skal sluses ut og inn vil den i løpet av to døgn være stengt 50% av tiden.

Mens det selges øl og pizza på brygga i Tønsberg.

Mister ett taktisk grep. Har alltid vært ett spørsmål om utsiden eller innsiden av bolærne hjem, det valget kunne endre mye på resultatlista. Kan delvis unngås med runding Mefjord før en seiler syd til målgang ett sted ved Vallø (innløpet?). Nærhet til tog og fasiliteter er bra, men frykter at det blir mer sirkus for alle. I Horten har det vært en seilfest, vil nå hele vestfold komme for å få med seg festen?

Helt klart at man har kommersielle motiver bak å flytte. Men også et ønske om å sikre at deltakerantallet ikke fortsetter å synke. Tallet er redusert med mer enn 400 båter i løpet av de 7-8 årene jeg har deltatt. Hos Horten roklubb var det i år kaldt vann i dusjene, det var skittent, og det kostet 90 kroner for et glass pils på kafeen (Tønsbergpris?). Man hadde prøvd å samle seilerne ved roklubben, men de fleste sitter i båtene til langt på kveld, så det utgjorde ikke all verdens mhp det sosiale. Mange dro nok også hjem fordi det ikke er all verdens å ta seg til i havna hele lørdagen. Ikke får man fylt vann på båten etter regattaen, ikke er det strøm, og båtene ligger i tykke klaser som burde gjøre enhver brannmester dypt bekymret.

Er enig i det taktiske, og synes man også kunne prøvd å endre litt på banen. F.eks med et rundingmerke på Hankøsiden for Tristeinseilerne.   

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er enig i det taktiske, og synes man også kunne prøvd å endre litt på banen. F.eks med et rundingmerke på Hankøsiden for Tristeinseilerne.

Søstrene eller Seikrakk om SB, så blir løypa litt lenger. Da får man også et lite strekk på tvers av fjorden for å gi bittelitt variasjon de årene vinden tillater en "rett ned - rett opp"-seilas.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har dårlig erfaring med å legge inn taktiske grep øst-vest. Da vind stort sett er nord  syd vil en øst vest løsning bli trikkekjøring. Ved runding helt ut ved søstrene er jeg litt usikker på sikkerhetskategori. Blir da helt klart i mer åpent farvann. Så lenge det ikke er en publikumssport med runding ved en tribune vil jeg ha færrest mulig merker for å få størst mulig spillerom taktisk. Håper de tenker  helt nytt, kan jo bli bedre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...