Jump to content

Seildrev S120: ødelagt gjenger på oljepluggen

aiette

Recommended Posts

Jeg dro nok litt for hardt til og fikk ødelagt gjengene på oljepluggen, med det resultat at jeg nå ikke får skrudd ut pluggen.

Er det noen som har gode råd til hvordan jeg skal få løst problemet?

Kan kanskje borre ut skruen, men er da redd for at jeg må opp en størrelse på ny oljetapp-skrue  slik at jeg kan få problemer med pakningen.

Redigert av aiette (see edit history)

Skruen er av stål og drevet er aluminium, så det må vel nesten være gjengene i drevhuset som er ødelagt. Jeg tror nok også helicoil er løsningen.

Jeg har forøvrig aldri, i de 25 årene jeg har hatt båten, brukt pakning på denne skruen. Jeg bruker Loctite 243 på gjengene og legger på en liten streng Sikaflex på innsiden av skruehodet. Jeg har forøvrig opplevd lekkasje gjennom simmerringene 3 ganger, d.v.s. det skjer gjennomsnittlig ca. hvert 8. år. Det opplever jeg som akseptabelt.

Eivind

Takk for gode råd!

Jeg har nå fått ut skruen ved å kile inn en skrutrekke ved skruehode og så vri med en annen skrutrekker (riktig vei denne gangen). Sakte og sikkert kom den. Det var gjengene i drivhuset som hadde blitt ødelagt. Kjøpte likevel ny skrue (med magnet som skal være på 120S-E drevet). Dyr sak.

Boret opp hullet (10 mm bor) og satt inn helicoil. Så nå budre forhåpentligvis det problemet være løst!

Ser ikke at det er noen spor i akslingen, men vil likevel sette inn Speedi-Sleeves for å sikre meg mest mulig. Og så nye simmeringer (selv om de gamle så ganske fine ut).

Det er vel ikke andre feilkilder enn simmeringer og pakning oljeplugg som kan forårsake vanninntrengning?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...