aiette Startet 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2016 (redigert) Jeg dro nok litt for hardt til og fikk ødelagt gjengene på oljepluggen, med det resultat at jeg nå ikke får skrudd ut pluggen. Er det noen som har gode råd til hvordan jeg skal få løst problemet? Kan kanskje borre ut skruen, men er da redd for at jeg må opp en størrelse på ny oljetapp-skrue slik at jeg kan få problemer med pakningen. Redigert 15.Juni.2016 av aiette (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Bilde av pluggen ? Er det bolt må du løfte/slå den litt ut samtidig som du drar/skrur opp. Tror det følger med grispikk i settet. Er det plugg kan du vel borre hull og bruke slaghammer, kjøp helicoil til ny skrue/plugg. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-2000016770/ Redigert 15.Juni.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Du kan også skru ut de to store unbrakoskruene som holder lagerhuset fast i undervannshuset og deretter dra av hele huset med propell, aksling og det hele. Jeg mener det er o-ring tetning så det er bare å sette det sammen igjen etterpå. Da kommer selvsagt oljen i en splash og bøtta må være på plass under. Sitér dette innlegget Link to post
aiette Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Ja, det er jo en mulighet med tanke på å skifte oljen. Jeg har desverre fått inn vann i oljen etter å ha skiftet simmeringene to ganger. Nå mistenker jeg pakningen på oljepluggen og vil gjerne skifte den. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg pleier å bruke slagtrekker på disse tappepluggene når de sitter. Det har gjort susen så langt, men har du ødelagt hele skruen er det vanskelig å si uten å ha sett det Sitér dette innlegget Link to post
aiette Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det er selve gjengene (enten skruen eller godset) som er ødelagt. Når jeg skrur (flatskrue) går skruen bare rundt og rundt, uten å bevege seg hverken ut eller inn Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Skruen er av stål og drevet er aluminium, så det må vel nesten være gjengene i drevhuset som er ødelagt. Jeg tror nok også helicoil er løsningen. Jeg har forøvrig aldri, i de 25 årene jeg har hatt båten, brukt pakning på denne skruen. Jeg bruker Loctite 243 på gjengene og legger på en liten streng Sikaflex på innsiden av skruehodet. Jeg har forøvrig opplevd lekkasje gjennom simmerringene 3 ganger, d.v.s. det skjer gjennomsnittlig ca. hvert 8. år. Det opplever jeg som akseptabelt. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
aiette Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Takk for gode råd! Jeg har nå fått ut skruen ved å kile inn en skrutrekke ved skruehode og så vri med en annen skrutrekker (riktig vei denne gangen). Sakte og sikkert kom den. Det var gjengene i drivhuset som hadde blitt ødelagt. Kjøpte likevel ny skrue (med magnet som skal være på 120S-E drevet). Dyr sak. Boret opp hullet (10 mm bor) og satt inn helicoil. Så nå budre forhåpentligvis det problemet være løst! Ser ikke at det er noen spor i akslingen, men vil likevel sette inn Speedi-Sleeves for å sikre meg mest mulig. Og så nye simmeringer (selv om de gamle så ganske fine ut). Det er vel ikke andre feilkilder enn simmeringer og pakning oljeplugg som kan forårsake vanninntrengning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.