Eureka Startet 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2016 Byttet impeller på sjøvannspumpa på yanmaren i dag. Sist jeg byttet, tenkte jeg at skruene som holder dekkeplaten på impellerhuset burde byttes, ettersom sporene begynte å bli slitt. Måtte jo ta skikkelig i for å få de opp. -gav de et kakk så de skulle "slippe". Vell, etter å ha bytter impeller, og banna litt over at o-ringen var litt for knapp i diameter... så skrudde jeg på lokket. På den siste skruen fikk jeg en dårlig følelse... Skulle ikke den få litt motstand snart... Aarrrg. Skruehodene var dradd av. Innihampen så gøy. Uansett, en ting er å få ut den skruen... Men jeg vil bytte alle. Er det hyllevare hos Yanmarverksted eller finnes det andre alternativer? Kjørte motoren etterpå, og pumpa er tett den. Men det er ikke noe å satse på i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Kjøp vanlige M5 A4 skruer med sekskanthode. Sett skruegjengene inn med aluminiumpasta før montering. Mener dim. er M5, sjekk for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det skal jeg gjøre. Det er vel messingskruer fra før og de blir jo litt myke når det brukes mye kraft. Kan umulig holde mange impellerskift. Søkte litt nå på verdensveven på dette. Og der kom jeg, overraskende nok, inn på en side som heter Båtplassen... :) Ser at Ask skrev at han skiftet til syrefaste skruer i et innlegg i 2010. Hadde jo vært hyggelig om han kom med brukererfaring :) han har vel to stk av denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Enda et forslag: kjøp bolt med vingemutter, veldig lettvint når du skal skifte/sjekke impeller. Har samme opplegg som deg på min gamle Yanmar, gruer jeg til jeg skal opp med lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Bolt med vingmutter hadde vært lettvint. Egentlig utrolig klønete at hele pumpa må av og snues for å skifte impeller. Det er ihverfall ikke der du vil sitte å skru når tempalarmen har ult, mistet kjølevann og tvungen impellerskifte til havs... Legg på litt sjøgang, feks midt på Jærens rev... ( byttet Zinkene på motoren også i dag. For å slippe saltvann utover motoren, så fikk jeg virkelig glede av at jeg monterte dusj i cockpit i fjor. Opp med sjøvannsfilterlokket, klar meg dusjslangen, starte motor, fylle på med ferskvann, og vips -kun ferskvann i motoren.. ....Forbanna verksted som ikke kunne sende med meg ny kobberpakning til anode i akterkant, når jeg kjøpte anoder... Det ble ikke tett..) Redigert 15.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 -så da gjenstår egentlig bare å få ut de knekte skruen. Orket ikke skru av lokket i kveld for å se hvor mye som stikker ut... Har jo lest noen tråder om dette gjennom tiden, så vi får se.... Heldigvis røyk den på vei inn, så den kan ikke sitte så veldig fast. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Husk å friske opp hulla sånn at ikke boltene bonner i rester av skiii og evt lurium :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Ja, jeg får sprute inn noe lurium først. Motoren er fra 2004, så impeller er neppe byttet mange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg byttet til bolt m/vingmutter på min yanmar 1gm. Etter det gikk impeller skifte som en lek; ) ang. Kobber pakning, kan du prøve å gløde den. Blir sannsynligvis som ny. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg har PinWing og er fornøyd. Vet ikke om de finnes til yanmar. Speedseal har også en interesant løsning. Nytt lokk med o-ring. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hvor har du kjøpt PinWing? Hvordan får du vingmutter til å sitte fast der den skal være? Eller skal boltene stå i hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Her finner du vingemutre og bolter til impellerpumper. Har dusse selv, og impellerbytte er lekende enkelt. McPelleren er også kjekk å ha;-) http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det skal jeg gjøre. Det er vel messingskruer fra før og de blir jo litt myke når det brukes mye kraft. Kan umulig holde mange impellerskift. Søkte litt nå på verdensveven på dette. Og der kom jeg, overraskende nok, inn på en side som heter Båtplassen... :) Ser at Ask skrev at han skiftet til syrefaste skruer i et innlegg i 2010. Hadde jo vært hyggelig om han kom med brukererfaring :) han har vel to stk av denne motoren. Hei Me har to slike motorar ja. Brukarerfaringa er god. Eg har aldri hatt problem med å få opp boltane, og eg sjekkar ikkje impelleren kvart år. Eg har heller aldri hatt på noko lurium, anna enn vaselin. Boltane har sju mm hovud, og då brukar eg som regel slangeklemmenøkkelen for å skru dei av og på. Elles synest eg at plasseringa av impellerpumpa er lite servicevennleg på desse motorane. Eg trur ikkje eg hadde gidda det settet som er vist over. Det er vel like greit å få sveist nokre små vingemuttrar på vanlege boltar? Uansett er det lurt å ha eit par boltar i reserve. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Takk for alle innspill alle sammen. Jeg er overbevist om at mange som leser dette, kan få nytte av det. Til å plukke ut impelleren, brukte jeg vannpumpetanga, -eller ranværing som den kalles i Sandnessjøen ( fordi den blir så stor i kjeften) Nye bolter blir det uansett, helst lokalt kjøpt. Så får jeg se hva det blir etterhvert. Må bytte slange og slangeklemme mellom pumpe og motor også (slangeklemma var helt opprusten og må kappes av) Og sånn går dagan med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Elles synest eg at plasseringa av impellerpumpa er lite servicevennleg på desse motorane. Det finnes ett sett som snur impeller huset slik at bakplaten vender utover, slik at det blir enkelt å komme til for å skifte impeller. Sammen med wingmuttere bør det da gå som en lek... https://www.youtube.com/watch?v=VrrfGF-ps90 http://www.tmarin.com/rotate-and-relax.html Redigert 16.Juni.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Eg trur ikkje eg hadde gidda det settet som er vist over. Det er vel like greit å få sveist nokre små vingemuttrar på vanlege boltar? Jeg synes det er en fordel med pinnebolter og løse vingemutre, da henger lokket og pakningen på pinneboltene og du får en hånd fri ved montering og demontering. Praktisk I et trangt motorrom. Disse delene får du I jernvarehandelen også, standard greier. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.