Jump to content

Nye skruer til impellerpumpe Yanmar 2gm20

Eureka

Recommended Posts

Byttet impeller på sjøvannspumpa på yanmaren i dag.

Sist jeg byttet, tenkte jeg at skruene som holder dekkeplaten på impellerhuset burde byttes, ettersom sporene begynte å bli slitt. Måtte jo ta skikkelig i for å få de opp. -gav de et kakk så de skulle "slippe".

bilde

Vell, etter å ha bytter impeller, og banna litt over at o-ringen var litt for knapp i diameter... så skrudde jeg på lokket. På den siste skruen fikk jeg en dårlig følelse... Skulle ikke den få litt motstand snart... Aarrrg. Skruehodene var dradd av. Innihampen så gøy.

Uansett, en ting er å få ut den skruen... Men jeg vil bytte alle. Er det hyllevare hos Yanmarverksted eller finnes det andre alternativer?

Kjørte motoren etterpå, og pumpa er tett den. Men det er ikke noe å satse på i lengden.

Det skal jeg gjøre. Det er vel messingskruer fra før og de blir jo litt myke når det brukes mye kraft. Kan umulig holde mange impellerskift.

Søkte litt nå på verdensveven på dette. Og der kom jeg, overraskende nok, inn på en side som heter Båtplassen... :)

Ser at Ask skrev at han skiftet til syrefaste skruer i et innlegg i 2010.

Hadde jo vært hyggelig om han kom med brukererfaring :) han har vel to stk av denne motoren.

Bolt med vingmutter hadde vært lettvint. Egentlig utrolig klønete at hele pumpa må av og snues for å skifte impeller. Det er ihverfall ikke der du vil sitte å skru når tempalarmen har ult, mistet kjølevann og tvungen impellerskifte til havs... Legg på litt sjøgang, feks midt på Jærens rev...

( byttet Zinkene på motoren også i dag. For å slippe saltvann utover motoren, så fikk jeg virkelig glede av at jeg monterte dusj i cockpit i fjor. Opp med sjøvannsfilterlokket, klar meg dusjslangen, starte motor, fylle på med ferskvann, og vips -kun ferskvann i motoren..

....Forbanna verksted som ikke kunne sende med meg ny kobberpakning til anode i akterkant, når jeg kjøpte anoder... Det ble ikke tett..)

Redigert av Eureka (see edit history)

Det skal jeg gjøre. Det er vel messingskruer fra før og de blir jo litt myke når det brukes mye kraft. Kan umulig holde mange impellerskift.

Søkte litt nå på verdensveven på dette. Og der kom jeg, overraskende nok, inn på en side som heter Båtplassen... :)

Ser at Ask skrev at han skiftet til syrefaste skruer i et innlegg i 2010.

Hadde jo vært hyggelig om han kom med brukererfaring :) han har vel to stk av denne motoren.

Hei

Me har to slike motorar ja.

Brukarerfaringa er god.

Eg har aldri hatt problem med å få opp boltane, og eg sjekkar ikkje impelleren kvart år.

Eg har heller aldri hatt på noko lurium, anna enn vaselin.

Boltane har sju mm hovud, og då brukar eg som regel slangeklemmenøkkelen for å skru dei av og på.

Elles synest eg at plasseringa av impellerpumpa er lite servicevennleg på desse motorane.

Eg trur ikkje eg hadde gidda det settet som er vist over. Det er vel like greit å få sveist nokre små vingemuttrar på vanlege boltar?

Uansett er det lurt å ha eit par boltar i reserve.

Lykke til.

Takk for alle innspill alle sammen. Jeg er overbevist om at mange som leser dette, kan få nytte av det.

Til å plukke ut impelleren, brukte jeg vannpumpetanga, -eller ranværing som den kalles i Sandnessjøen ( fordi den blir så stor i kjeften)

Nye bolter blir det uansett, helst lokalt kjøpt. Så får jeg se hva det blir etterhvert. Må bytte slange og slangeklemme mellom pumpe og motor også (slangeklemma var helt opprusten og må kappes av)

Og sånn går dagan med båt.

Elles synest eg at plasseringa av impellerpumpa er lite servicevennleg på desse motorane.

Det finnes ett sett som snur impeller huset slik at bakplaten vender utover, slik at det blir enkelt å komme til for å skifte impeller. Sammen med wingmuttere bør det da gå som en lek...

https://www.youtube.com/watch?v=VrrfGF-ps90

http://www.tmarin.com/rotate-and-relax.html

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eg trur ikkje eg hadde gidda det settet som er vist over. Det er vel like greit å få sveist nokre små vingemuttrar på vanlege boltar?

Jeg synes det er en fordel med pinnebolter og løse vingemutre, da henger lokket og pakningen på pinneboltene og du får en hånd fri ved montering og demontering. Praktisk I et trangt motorrom.

Disse delene får du I jernvarehandelen også, standard greier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...