SlimG Startet 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2016 Eg held på å plaste oppigjen mellom skutebotn og et kryssfinér skott fordi den originale glassfiberen der var skada. Eg er vant med å slipe vekk all top-coat og røske litt i glassfiberen for å få godt feste i ny epoxyglassfiber. Det eg lurar på er om det er nødvendig å slipe vekk all top-coat for å få god binding, er det f.eks. nok å slipe vekk overflaten på top-coaten og deretter røske i den for så å legge epoxyglassfiber matter oppå top-coaten? Eg spør fordi den 23' daycruiseren ligg på sjøen når eg arbeider, og eg ønskar å unngå ubehagelig lekkasje pga. for mykje sliping i relativt tynn glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Topcoat må bort. Og er vel litt uheldig og støpe mot der du har sjø under båt da det vil være vanskelig å få opp til riktig temp.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Ja, du må ned på glassfiber, men hva mener du med å røske? Det holder at du har slipt bort gelcoaten, fjernet støv og avfette med aceton. Temperaturmessig går det fint så lenge det ikke er ned mot null, men det vil ta lenger tid å herde. Er det et problem kan du bruke epoxy for lavere temp Sitér dette innlegget Link to post
SlimG Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Når eg seier å røske så meinar eg å bruke noko veldig grovt sandpapir, kniv eller rasp i overflaten av den gamle glassfiberen for å få ei større og meir kompleks overflate som ny epoxy kan binde til. I desse dagar er det 17-18 grader i fjorden her så eg reknar med at temparatur ikkje er noko problem Hjertlig takk for gode svar boble65 og Krimart :) Redigert 16.Juni.2016 av SlimG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Du trenger ikke "røske" - holder med å slipe til du er nede på glassfiberen. Det er bare en ulempe om overflaten blir for ru, da risikerer at du ikke får god nok binding mellom lagene nede i gropene, og disse gropene kan bli svake punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.