Edh1 Startet 16.Juni.2016 Del på Facebook Startet 16.Juni.2016 Hei Har bestilt motorbrakett på maritim for å få hengt opp en 4hk Yamaha på akterspeilet. Hvilke skruer benytter jeg til dette (kvalitet og lengde)? Borrer jeg innenfra (i akterkabinen?) eller utenfra - hva blir penest? Hvor store skiver bruker jeg for å fordele krefter? Hvilke tettestoff bruker jeg for å hindre lekkasjer? (Dette er på en Agder 880 hvor jeg kommer rett inn i akterkabinen når jeg borrer). Noen som har gjort dette før og har erfaringer de kan dele? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 (redigert) Ikke skruer. Syrefaste bolter som matcher hullene i braketten. Syrefaste "båtskiver" på innsiden og låsemuttere. Om glassfiber er tynn kan det være lurt å legge en plate på innsiden for å fordele kreftene.Lengden dikteres av tykkelsen på hekken din. Om du bruker lange bolter kan du alltids kappe det som blir til overs med dremel. Om braketten du har kjøpt er i aluminium burde du vurdere litt isolasjon mellom boltene og godset i braketten. Finnes lurium for det. Jeg har fått best resultat når jeg har boret fra utsiden med et godt bor. Bruk maskeringsteip der du skal bore for å hjelpe til med å hindre at gelcoaten sprekker. Da får du også markert med tusj der hullene skal være. Lav hastighet. Litt marinesilikon for tetting og så sitter braketten. Jeg monterte en brakett med tec7 lim en gang og det fikk jeg angre på senere..... Redigert 16.Juni.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Takker for svar. Braketten er i syrefast med vannfast treplate og da trenger jeg kanskje ikke noe mellom det syrefaste og gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Nei, det er ikke nødvendig så lenge anlegget er flatt og jevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Om braketten du har kjøpt er i aluminium burde du vurdere litt isolasjon mellom boltene og godset i braketten. Finnes lurium for det.Jeg monterte en brakett med tec7 lim en gang og det fikk jeg angre på senere..... Svarte, da får jeg også lære på den harde måten.. Brukte tec7 på både stigen og motorbraketten. Godt jeg ikke har den peneste båten da. Reiv du med deg gelcoaten elns etterpå, eller var det bare oppryddingen som var problem? Hvordan mener du man bør isolere mellom bolt og gods? Det finnes så mange lurium-middel at det hadde vært fint med en fremgangsmåte. Trenger ikke lære av kun mine egne feil. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Reiv du med deg gelcoaten elns etterpå, eller var det bare oppryddingen som var problem? Hvordan mener du man bør isolere mellom bolt og gods? Det finnes så mange lurium-middel at det hadde vært fint med en fremgangsmåte. Trenger ikke lære av kun mine egne feil. Jeg festet braketten til to biter av mahogny for å få riktig vinkel. Mahognyen ble limt til skroget med tec 7. Braketten er nå borte, men mahognien består. Den lar seg ikke rikke og på et tidspunkt sluttet jeg å prøve vold for å få de av. Jeg har en ide om å skjære de av med tanntråd eller lignende når det blir høst. Akkurat nå er de ute av syne - ute av sinn Om braketten er av aluminium, står på et sted hvor den blir oversprutet med saltvann, og har syrefaste bolter, vil du få galvanisk korrosjon. I beste fall er det bare skjemmende. I værste fall svekkes braketten såpass at motoren faller av når du trenger den som mest. Jeg sier lurium fordi jeg ikke husker hva det heter. Jeg tror du egentlig kan bruke hva som helst så lenge det skapes en barriere av et eller annet slag mellom de ulike materialene. Kanskje holder det å legge på litt silikon som får herde litt før man strammer boltene. Jeg har bare hatt syrefaste påhengsbraketter på mine båter så der er jeg litt blank. (hue hue, skjønte dere den eller; syrefast... blank.... knis) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Du bruker gjennomgående bolter med en backingplate på baksiden. Jeg bruker sjøvannsbestandig aluminium. skive blir for lite.Se her:https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/page-2#entry1828648 Hvis akterspeilet er veikt er det mulig du må stive opp som jeg gjorde. Er det sandwich må du uansett forsterke hullene, det kan du gjøre ved å sage ut feks 50 mm diam med en hullsag, fjerne skum, sette i en propp med vannfast finer - sagd med samme hulsag og legge glassfiber / epoxy over. Du bruker tec-7 på skuen når du monterer så d blir vannetett, noe annet lurium er unødvendig. hvis det sjøvannsbestandig aluminium er det uproblematisk med syrefri skrue. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Tja. En fyr i havna mistet braketten med motor og det hele pga korrosjon mellom bolten og braketten. Kunne selvfølgelig vært unngått om han hadde inspisert litt oftere, men dog. Aluminiumen ble til pulver. Båtskive er helt adekvat om skroget ellers er tykt nok. Men som jeg også sier.... Hvis skroget er tynt er det lurt å benytte en plate på baksiden.... Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Jeg kjøpte både den fra maritim og den fra biltema. Endte opp med å bruke biltema-utgaven pga den var lettere å bevege opp og ned. Jeg ser nå at den har alu plate.. Jeg brukte ganske mye tec7 så jeg får satse på det har laget isolering for meg det. Men jeg skal i alle fall følge med slik at det ikke blir med meg som han du nevnte. Jeg brukte syrefast flatstål bak en finerplate på innsiden, men det hjelper jo lite om skruene forsvinner på utsiden. Får krysse fingrene. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Du kan være helt sikker på at ikke skruene forsvinner. Om noe korroderer så er det aluminiumen, men som sagt: er det sjøvannsbestandig aluminium går det helt fint. Min båt har hatt Biltema sitt motorfeste i flere år. Treverket begynte å gå i oppløsing, men aluminiumen var like fin. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Båtskive er helt adekvat om skroget ellers er tykt nok. Men som jeg også sier.... Hvis skroget er tynt er det lurt å benytte en plate på baksiden.... Er veldig uenig, en skive gir for liten anleggsflate, du vil få spenningskonsentrasjoner rundt kantene som kan skade laminatet. Som sagt er det viktig å fylle ut skummet i midten om du har sandwich. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Flotte greier, Krimart - men skal nå holde øye med den uansett ;) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Edh1 Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Takker for gode innspill! Jeg skal bare henge motoren på feste når den ikke er i bruk, ikke belaste det ellers (som en avklaring om noen tror jeg skal "kjøre motor" på dette festet:-)). Har ikke målt tykkelsen på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.