Krimart Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Takk for tilbakemelding, hyggelig at noen gidder å lese Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Innredning begynner å ta form: Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 (redigert) Er i gang igjen med prosjektet. Har fått på ny fenderlist og lakkert skroget hvitt. Hadde hamstret biltema-2komp fra i fjor, men det var katastrofe. Fløt dårlig, gelet fort, men rant og herdet ikke på 3 dager....hmm, tydelig at den ikke tålte en overvintring. Kjøpte ny International 2-K, den fungerte bra. Har også reparert diverse småskader + laminert nytt bridgedekk. Det gamle var delaminert og vasstrukket. Skar ut hele greie og latt det tørke i vinter. Gikk med masse epoksy til å mette en svært tørst divinycell... Laminerte 3 lag m epoxy, men klønet det til med peel-ply'en, så det ble mange "rynker" som må slipes ned.. Redigert 16.Mai.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 (redigert) Redigert 16.Mai.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Flott prosjekttråd! Virkelig inspirerende og kjekt å få følge med. Keep up the good work, som de sier på utenlandsk. God 17. Mai! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Måtte forsterke akterspeilet for å få på ny og tyngre motor. La på to forsterkingsribber ved å støpe rundt to trelister. Glassfiber og epoxy. Brukte Biltama duk (300 g/m2), glassfiberremse og lamineringsepoxy, synes det fungerer veldig bra. Duken er lett og grei å legge på. ( har bruk tannen duk tidligere med mye mer træling). Brukte remser i hulkil samt for å å feste opp mot "tak" og dørk. Ble 4 - 8 lag med duk. Backingplate i sjøvannsbestandig aluminium. Trelistene er limt på: Undervis i laminering: Ferdi laminert, og med motorfestet skrudd på. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Fant ut hvorfor tidligere eier hadde satt på en antliski-tape i overgangen mellom hytte og fordekk: Så det ble mer epoxy/glassfiber-arbeid: Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Nesten litt dårlig gjort av tidligere eier å ikke si fra om slike nødreparasjoner.. Er nå i alle fall godt du vet å få det fikset Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Han som jeg kjøpte den av visste nok like lite, det var orginal gelcoat under og båten har blitt lakket etter det - med en eller annen lakk som krakkelerer forferdelig BTW. Og jeg fikk en god pris på den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Dekket og cockpit begynner å ligne noe nå. M.h.t. Antisli-belegg så hadde ønskedrømmen vært Treadmaser rund baut, men synes det ble for dyrt. Har satt det på bridgedekket og cocpit-dørk nå. Har en del til overs så det blir nok limt på oppå hyttetaket og på dekket på siden av cockpit der man sitter. Kiwgrip vært den løsningen med best pris/ytelse forhold men det finner jeg ikke i Norge. Får kjøpe en noen spann neste gang jeg er i Sverige. Jeg valgte derfor den samme 2-komponent polyuretan-lakken jeg hadde for skrog og cockpit, og tilsatte Hempel sine antiskli-perler i denne. Det gjenstår real-life testing for å sjekke hvordan det fungerer, men det virker greit så langt. Ble veldig fornøyd med cockpit med Treadmaster-mattene. Fordekket ser nå slik ut: Papp-mal ble brukt for å tegne opp riktig form på Treadmaster-flakene: Skjærer ut med baksiden opp. WD40 ER virkelig altmulig-verktøy Påføring av lim, brukte Biltema lamineringsepoxy, blandet opp med microfiber fra West Systems for å få riktig konsistens: Slik ble det. Synes det ble veldig bra! Redigert 7.Juni.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Litt oppdatering på prosjekttråden. Er nå ferdig med alt elektrisk, fikk koblet opp til autopilot (tiller pilot) forrige helg. Da la jeg også ny Tec-7 pakning på en skroggjennomføring som hadde begynt å lekke (egen tråd om det). Denne helgen har gått med til restaurering av to luker. For det første er kanten blitt veldig stygg med mange hakk. For det andre er 2-3 skader samt et antall hull som er boret. Bestemte meg for å laminere på nytt på begge sider. Her er jeg i gang med å pusse. Bruker vinklesliper med flapdisk. Ønsker meg Gelcoatfres... Her er luken nesten ferdig slipt... Laminering av underside. Epoxy + 1 lag med triaksiell duk - tror det er 600 g/m2 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 (redigert) laminering overside. Epoxy og 2 lag Biltema 300g duk Redigert 9.Mai.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Etter sparkling, sliping og topcoat kan jeg lime på Treadmaster Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Hvor fikk du kjøpt den snaxy'e!? antiskli matta ?? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 https://www.treadmaster.co.uk/ Kjøpte bare matte (ikke matte-lim combo). Blander limet selv med epoxy + microfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Denne tråden har gått meg hus forbi. Veldig imponerende resultater, og en god inspirasjon til kommende prosjekter på egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Takk for det. Treg fremdrift, blir bare jobbet på våren og sommeren..... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Montert ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Med forseil på stagkorker er det greit å ha noe å sette bena i mot når man skal frem og bytte seil. Satte på PVC kantlister https://www.wilks.co.uk/marine/traditional-range/toe-rails/pvc-2450t-toe-rail.html Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Du fortjener virkelig ros for dn jobben du har gjort! Du har gitt denne båten nye 10 år, minst! Dessesuten må jeg si at jeg er imponert over både hvordan du gyver løs, og at du får landa delprosjektene greit underveis. Likte vldig godt det du gjorde med de Threadmasterplatene. Innvendig har du og fått det greitt til. Hvor stor påhengs skal du henge på? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Takk for det Nero! Har satt på en 8HK Honda med lang stamme. Den er litt tyngre enn jeg liker men går veldig pent, og har nok kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Jeg ser på siden til Komodo at du er inne og gjør noen vurderinger som viser at du langt fra er noen nybegynner, hverken med båt eller på båtplassen. Hvordan havna du borti denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Finfine relinglister? Er materialet noe ala syntetisk teak i overflaten? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Mine første prosjekter var å lage seilbrett en gang på 80-tallet så der er der jeg ble kjent med epoxy. Siden har det ikke vært så mye annet enn noe småreparasjoner. Kan litt om statikk og materialteknologi, men har ikke gjort noen slike megaprosjekter som Komodo. Båten var annonsert på Finn og jeg kjøpte den på sensommeren i 2014 etter litt frem og tilbake. Relingslistene er "hel ved" PVC, som er børstet. Dvs de kan enkelt kappes og røffes litt med sandpapir. Fulgte med materiale til å plugge skruehullene, men jeg brukte heller Tec-7 med lys brun farge, s.k oak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.