Jump to content

Hvor hurtig kan jeg slepe min 9 fots gummibåt?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en 9 fots BestMarin gummibåt. Den veier 48Kg og vil av og til bli slepet, uten motor. Vår marsjfart er 10 knop. Går det bra å slepe en gummibåt i den hastigheten? Og hvor mye hensyn må jeg ta hvis jeg sleper med motor?

Noen som har meninger om eller erfaring med dette?

Dette er båten:bilde

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Ser ingen problemer med å slepe den i 10 kn, hverken med eller uten motor, prøv deg fram med lengden på tauet, bør ligge bak hekkbølga, blir tauet for kort, så ser du at jolla begynner å danse fra side til side,

Når du skal inn i havner, eller holmer, så drar du bare jolla helt inn i mot båten din, så er du sikker på å ikke få slepetauet i propellen, eller treffe det med dreggen din

Norske båter er best!

I min ungdom var jeg med på å slepe en sånn rød Pioneere rotostøpt jolle uten motor.  I 60 knop :-)

10 knop er helt OK, men som Laluna II sier, vær observant for vind som kan vippe den rundt.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

60 knop?   hvor fort roterte den da?   :lol:

min gamle achilles LS4 (270)  kunne jeg slepe i ca 22-23 knop i fint vær.   Aquaquick MS265 jeg hadde etterpå var mer urolig , holdt meg godt under 20 knop med den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du den i forkant av hekkbølgen så er det også der det er størst fare for at den kullseiler da den fort sjener ut til sidene :thumbsdown:

Ved hurtigslep stemmer sikkert det, og i den sammenheng spiller sikkert ikke litt motstand fra eller til så mye rolle, men ved normal deplasement fart og liten motor/propell kan det være litt å hente.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Litt avhengig av fart og størrelse på hekkbølgen kanskje, men du sparer energi med å la jolla renne 'nedoverbakke' på forsiden av andre bølge i kjølvannet ditt.

Dette har jeg lurt på lenge også, men her fant jeg kanskje svaret? Delvis. Hvor fort kan vi kjøre båten dersom vi "tævver´n" i EU kroken? Har en RIB på 300 Kg m/motor(faen). Flatt vann.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...