Comforthe Startet 16.Juni.2016 Del på Facebook Startet 16.Juni.2016 Hei! Jeg har nylig kjøpt meg en 9 fots BestMarin gummibåt. Den veier 48Kg og vil av og til bli slepet, uten motor. Vår marsjfart er 10 knop. Går det bra å slepe en gummibåt i den hastigheten? Og hvor mye hensyn må jeg ta hvis jeg sleper med motor? Noen som har meninger om eller erfaring med dette? Dette er båten: Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Draco24styling Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Ser ingen problemer med å slepe den i 10 kn, hverken med eller uten motor, prøv deg fram med lengden på tauet, bør ligge bak hekkbølga, blir tauet for kort, så ser du at jolla begynner å danse fra side til side, Når du skal inn i havner, eller holmer, så drar du bare jolla helt inn i mot båten din, så er du sikker på å ikke få slepetauet i propellen, eller treffe det med dreggen din Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 (redigert) Ikke noe problem. Langt flytetau er nok lurt. Redigert 16.Juni.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Bare pass på med bølger og vind kan fort vippe over da (tenker på motor) foretrekker å ha motor ombord på moderskipet under transportetapper Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
HansO Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Har dårlig erfaring med mer enn 10-12 knop. Uansett bør den ligge bak hekkbølgen som nevnt ovenfor her. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Takk for svar alle sammen. Da er jeg klar for forsiktig slep til helga, med båten bag hekkbølgen og motoren festet til moderskipet. God båthelg! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 I min ungdom var jeg med på å slepe en sånn rød Pioneere rotostøpt jolle uten motor. I 60 knop :-) 10 knop er helt OK, men som Laluna II sier, vær observant for vind som kan vippe den rundt. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ivar Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 60 knop? hvor fort roterte den da? min gamle achilles LS4 (270) kunne jeg slepe i ca 22-23 knop i fint vær. Aquaquick MS265 jeg hadde etterpå var mer urolig , holdt meg godt under 20 knop med den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Roterte ikke i det hele tatt. Hang bak en Fletcher 21 eller 22 med et kjøleskap av en påhenger bak :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Erik Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Litt avhengig av fart og størrelse på hekkbølgen kanskje, men du sparer energi med å la jolla renne 'nedoverbakke' på forsiden av andre bølge i kjølvannet ditt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Det er vel ikke et spørsmål om hvor fort man kan slepe den i, men hvor mye D-ringen du sleper den i tåler før den ryker. :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 (redigert) Har du den i forkant av hekkbølgen så er det også der det er størst fare for at den kullseiler da den fort sjener ut til sidene Redigert 17.Juni.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Erik Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Har du den i forkant av hekkbølgen så er det også der det er størst fare for at den kullseiler da den fort sjener ut til sidene Ved hurtigslep stemmer sikkert det, og i den sammenheng spiller sikkert ikke litt motstand fra eller til så mye rolle, men ved normal deplasement fart og liten motor/propell kan det være litt å hente. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Midtpinne Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Vi har ikke mange knop her, men vinden fikk den til å fly. Bra seiling da. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Litt avhengig av fart og størrelse på hekkbølgen kanskje, men du sparer energi med å la jolla renne 'nedoverbakke' på forsiden av andre bølge i kjølvannet ditt. Dette har jeg lurt på lenge også, men her fant jeg kanskje svaret? Delvis. Hvor fort kan vi kjøre båten dersom vi "tævver´n" i EU kroken? Har en RIB på 300 Kg m/motor(faen). Flatt vann. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.