Jump to content

Hvor hurtig kan jeg slepe min 9 fots gummibåt?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en 9 fots BestMarin gummibåt. Den veier 48Kg og vil av og til bli slepet, uten motor. Vår marsjfart er 10 knop. Går det bra å slepe en gummibåt i den hastigheten? Og hvor mye hensyn må jeg ta hvis jeg sleper med motor?

Noen som har meninger om eller erfaring med dette?

Dette er båten:bilde

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Ser ingen problemer med å slepe den i 10 kn, hverken med eller uten motor, prøv deg fram med lengden på tauet, bør ligge bak hekkbølga, blir tauet for kort, så ser du at jolla begynner å danse fra side til side,

Når du skal inn i havner, eller holmer, så drar du bare jolla helt inn i mot båten din, så er du sikker på å ikke få slepetauet i propellen, eller treffe det med dreggen din

Norske båter er best!

60 knop?   hvor fort roterte den da?   :lol:

min gamle achilles LS4 (270)  kunne jeg slepe i ca 22-23 knop i fint vær.   Aquaquick MS265 jeg hadde etterpå var mer urolig , holdt meg godt under 20 knop med den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du den i forkant av hekkbølgen så er det også der det er størst fare for at den kullseiler da den fort sjener ut til sidene :thumbsdown:

Ved hurtigslep stemmer sikkert det, og i den sammenheng spiller sikkert ikke litt motstand fra eller til så mye rolle, men ved normal deplasement fart og liten motor/propell kan det være litt å hente.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Litt avhengig av fart og størrelse på hekkbølgen kanskje, men du sparer energi med å la jolla renne 'nedoverbakke' på forsiden av andre bølge i kjølvannet ditt.

Dette har jeg lurt på lenge også, men her fant jeg kanskje svaret? Delvis. Hvor fort kan vi kjøre båten dersom vi "tævver´n" i EU kroken? Har en RIB på 300 Kg m/motor(faen). Flatt vann.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...