Jump to content

Ny/brukt Volvo AQ145


b-e-p

Recommended Posts

Er det noen som vet hvem som selger overhalte brukte volvo aq145? Og hva koster disse?

Jeg har en som er veldig slitt og som vi ikke får til å gå som den skal.

Eller finnes det noen mekanikere i stavanger området som kan påta seg motor bytte for en ok pris.

Problemet med den vi har er et overtrykk i topdekselet slik at det kommer olje ut oljedamp slangen som går inn i luftfilteret, med det resultat at forgasserene blir full av olje, og motoren bruker sykt mye olje.

Toppen ble overhalt med nye ventiler i fjor sommer, men nå begynner jeg å bli lei av stadig nye problemer, :discuss ønsker derfor å kjøpe en overhalt å få denne satt inn.

 

Håper på en god sommer :yesnod:

 

Bjørn E.

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

En slik kurant motor vil det være greit å reparere. Jeg kjenner ingen i Stavanger området, men du kan prøve  tlf 38 09 78 30 as iglebæk motor. Jeg har hørt mye positivt om dem, båder vedr pris og kvalitet på arbeid.

 

Lykke til !

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.Har nettopp overhalt mine egne 2xAQ140A motorer som egentlig er tidenes mest kurante bilmotor.Det eneste som er forskjell er kammen i toppen ...ellers er alt likt noe som skulle resultere i en billig overhaling.Synd du ikke bodde nærmere... Regner med at det var en grunn for at toppen ble overhalt ifjor....Varmkjøring? Det har nok mest sannsynlig gått hardt utover motorblokken også for disse motorene er egentlig uslitelige.Tipper at stempelringer har vært overopphetet slik at spensten i ringen er svekket.Dette fører til lav/dårlig kompresjon og oljeforbruk.Forslaget var om du fikk skrudd ut motor selv evnt med hjelp,og søkte litt rundt på en 5-6 bilverksteder om en pris på skifte av stempelringer hvis sylindervegger kan hones evnt boring av blokk med innsetting av overdim stempler.Toppen er nok sannsynligvis bra så der er bare bunn som bør restaureres. Deler til en slik motor vil beløpe seg til mellom 2.000 og 5.000 i verste fall ved boring og nye stempler.Arbeidspenger....tja ca. 1-1,5 dags skruing 3.000-5.000,-. Eller kjenner du kanskje en som er skrukyndig? Jeg har ihvertfall manualer på demont og montering av denne motoren og arbeider med bilmotorer til daglig.Lykke til.

Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg er i samme situasjon som deg, bare at jeg har en AQ140. Uansett så er disse motorene bygget over B21/B23 blokken.

Det første du kanskje bør sjekke er om du kun har fastbrente stempelringer. Dette kan løses på tre måter (se under) alle med spesielle tilsetninger. Jeg har begrenset erfaringer med disse løsemidlene, men de er iallefall i salg.

1) via luftinntaket menss motoren går. Da fyller du opp og stoppper motoren mens middelet står i sylinderen.

2) ved tilsetning i bensinen. Da kjører du med et middel i bensien over X antall tanker.

3) ved tisletning i oljen. Da skjer rensingen fra veivhussiden.

 

Jeg har som sagt også problemer med at motoren blåser oljedamp og har kartlagt litt mer enn det du har til nå. Som en midlertidig løsning har jeg lagt oljedampen "over bord". D.v.s. tatt av "luftfilteret" (som egentlig ikke er noe filter) og trukket en slange fra oljedamputløpet på toppen ut av motorrommet. Da sviver motoren mye bedre. Dette er egentlig bare et midlertidig tiltak. Motoren er uansett utslitt.

Jeg prøvde ifjor å skifte stempelringer og hone sylinderne. Det hjalp lite. Har du hatt fasbrente stempelringer har du gjerne fått slitt sylinderne ujevnt og det greier ikke ringene å fange opp  selv om de løses opp igjen eller skiftes til nye, samt at du kan hone til dommedag uten at sylinderen blir kommer innefor pårkevde dimensjoner igjen.

Jeg vil skifte blokk. Da kjøper jeg en blokk som har stått i en bil. Denne får jeg for et par tusen. I tillegg kommer muligens nye stempelringer (kommer an på om komp. o.l. på den brukte blokken er ok).

Arbeidet går da i å flytte over din eksisterende topp (eventuelt bare kam og forgassere) + alle mariniseringsdelene (bl.a. kjølesystemet, dynamo, manifoil  o.l.).

Båten må naturlig nok ut av sjøen (for å få løsnet svinghjulskåpen fra drevet).

 

For en som kan jobben bør det kunne gå på 1-2 dager.

Link to post
Share on other sites

Kan kanskje unngå og ta opp båt samt fjerne drev.Gjorde følgende på en aq130 ifjor:Løsnet starter,lille deksel under ved svinghjul samt alle bolter rundt motor fra svinghjulshuset og tok ut motor slik at huset stod igjen i båten.Dette med å hone til man blir grønn og eventuellt skifte stempelringer også må jo underbygges av at man på forhånd har sjekket sylindre godt nok.Det kan for eks være varmkjørt slik at sylindre er blitt ovale på fagspråk:eggformet og /eller kombinasjonen varmkjøring som har fått sylindervegger til å bli "glassaktige" hvorpå også fargen blir blå el blåsvart.I disse tilfellene er det bare å borre børre og sette inn overdim stempler og ringer.Fortsatt lykke til.

Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...