Jump to content

En ny båteiers erfaringer/meninger


TerjeØ

Recommended Posts

Dette er sikkert ikke interessant lesing for alle, men det er jo bare å trykke vekk ?

 

Jeg har kjøpt meg en marex 27 suncruiser for ca 2mnd siden, min første og eneste båt jeg har eid eller hatt mulighet til å bruke.

Starten var meget spennende! Masse glede og mye jeg lurte på etter endt kjøp.

 

Første jeg startet med var å pusse bunnstoffet så dette skulle bli glatt og fint (det var vel egentlig bra fra start)

Jeg gikk løs på oppgaven med fint pusse papir og pusset bort der øverste laget, dette gjør jeg ikke engang til på denne måten! Jeg var helt sort fra topp til tå...

Hørte i ettertid at det var vanlig å våtslipe så du slipper dette ?

 

Etter pussing/vasking/ polering ville jeg ha service på båten, full service på motor og drev var det jeg bestilte samt stoffe drev og reparere 2 slanger til trimflaps.

Ble heller veldig ulikt det jeg bestille til min frustrasjon, ble byttet drivstoff filter og fylt på kjølevæske og smurte oppstyring ?

 

Vel etter å funnet båtplass etc var det klart for å sette båten på sjøen!

Gleden var stor når jeg kom i båten for å få denne flyttet til min båtplass, dette måtte gjøres samme dag da de skulle ha ut mange båter dagen etter.

Dette gikk dårlig, fikk ikke start på motoren.. Batteriet virket flatt. Ennå han som tok service sa den var klar til å bare sette nøkler i å kjøre.

Full fart til biltema å kjøpe en jumpstarter, fungerte dårlig. Var ikke nokk futt i denne til å starte.

Fant en som jobbet der og spurte om hjelp, kom med en større jumpstarter uten hell ?

På kvelden fikk jeg lånt en skjærgårdsjeep og tauet båten til plassen sin.

Dagen etter fikk jeg hjelp av en båtbygger

Som målte og styret, fikk satt inn nytt batteri som vi tilslutt fikk start på båten. Men det var noe feil da vi måtte starte fra forbrykabanken.

Spurte om pris for å sjekke og ordnet dette, hvor jeg fikk svar at det kunne være en 7 timers jobb!!!

Kortfortalt: jeg fant ut at dette var hovedstrøm bryter til startbatteri.

 

Etter første tur ute var dette helt magisk!

Men styringen begynte å bli dårlig etter bare ett par turer, fant ut at det var lite hydraulikk olje så dette ble ordnet raskt.

 

Det hat vært mange små feil her og der, men dette føler jeg går greit. Gjør meg egentlig ikke så mye lenger og jeg syns det er trivelig å være i båten og ordne med ting.

 

Når jeg er ute med båten får jeg en skikkelig følelse av ferie hvergang! Det er så deilig.

 

Min største frykt nå er om motoren havarere, ny motor vil jeg ikke ha råd til og vil derfor ødelegge hele båt gleden.

Ellers er det ungene, håper de vil alltid synes det er spennende og morsomt på båt turer, jeg tar dem ofte med på tur med gummibåt som de får kjører selv, dette syns de er kjempe morsomt. Ellers blir det mye krabbefiske og noe fisking.

 

Sist tur skulle vi på en holme sammen venne par, de la til først hvor jeg skulle legge meg på utsiden, hmm jo da. Hadde bare dregget mitt sluppet!!!

Tauet meg bare til båten hans.

Etterpå må jeg ha sett ut som akkurat det jeg er, en skikkelig nybegynnere!!!

Dregget gikk utover men måtte vinsjen ut alt av tau, ikke fritt fall. Kompis vinsjen ut mens jeg tok gummibåt og kjørte ut med dregget som jeg kunne kaste ut på bra avstand ??

Kompisen kunne litt om båt så han så på vinsjen hvor han fant ut at en plate på den hadde vrid seg over stop punkt, frem med verktøy så fikset han dette for meg.

 

Men jeg etter å ha vært ute noen ganger ser jeg at mange ikke hilser på sjøen, jeg trodde dette var vanlig.

Og skal man ikke kjøre på styrbord side av møtene båter? Dette er det også mange som ikke gjør.

 

Ellers gleder jeg meg hverdag til nye turer med båten

Link to post

Du lærer ihverfall mye når man møter på problemer som må løses.

 

Du skal ikke være redd for at motoren havarerer. Bare stell godt med den. Lær deg elementære ting som olje og filterbytte. Kjøp deg oljesugepumpe.

Når du skal på tur med kald motor, la den gå på tomgang 5 min før du kaster loss. Vent på skikkelig gasspådrag til motoren er varm. La den alltid kjøle seg ned før du skrur av motor.

 

Om du lærer deg å ta høstservicen selv, olje på motor og drev, filter og anoder, så sparer du mange tusen kr hvert år. Sett av disse pengene på egen konto for større reparasjoner.

 

Eksempel: just nu står min fars båt hos et verksted. Forskjell skal gjøres som jeg ikke har utstyr, kunnskap eller erfaring med å gjøre. Det vil koste 25-30 tusen..

Men de siste 4 åra har jeg tatt service selv. Så da er regninga dekt inn..

Lær deg mest mulig fra begynnelsen, få med deg kompisen din. Det er ikke så mye avansert utstyr og verktøy som trengs.

Link to post

?

Motor skruer jeg først av etter jeg er ferdig med å fortøye.

Drar heller aldri på før motor har blitt varm.

Men på temperatur måleren er det vanlig at denne ligger lavere enn på bil?

Motor jeg har er en 4,2 mercruiser 220hk 96 mod.

Har hørt negative ting om disse ?

Men har også hørt at de er som alle andre motorer, han som tok service på båten fortalte at det var en god motor bare man var nøye med service og følte med på temperaturen at den fikk nok kjøling.

Gjorde jeg dette ville det nok gå bra.

 

Stemmer, er i Oslofjorden. Er ofte rundt fredrikstad/Hvaler/Hankø.

 

Juli blirvår første skikkelige tur, da drar vi sammen et vennepar til strømstad først for å handle litt ?

Så tar vi antagelig å kjører over til koster hvor vi blir 1-2 Dager.

Etter det går turen videre til glupø, etter det har vi ikke noe planer, men blir nok videre opp svenskekysten.

 

Vil takke for dette forumet.

Utrolig mange koselige mennesker her, og masse nyttig og morsomt lesestoff her.

Link to post

du skal kun vike til styrbord når du møter båter dersom dere ligger på kollisjons kurs

Ja, det er noen som på død og liv skal tvinge seg til styrbord for alle møtende båter men det er selvsagt ikke slik det skal fungere. Som båt 45 sier så gjelder dette kun dersom båtene er på kollisjonskurs.

Link to post

Ja, det er noen som på død og liv skal tvinge seg til styrbord for alle møtende båter men det er selvsagt ikke slik det skal fungere. Som båt 45 sier så gjelder dette kun dersom båtene er på kollisjonskurs.

Haha jeg er vel kanskje litt der ?

Men det sluttet idag ?

Har ikke tvunget meg til styrbord, men legger meg over til styrbord når jeg ser båter lengere unna.

Er det god veldig god plass så har jeg fortsatt på babord side.

 

Men som sagt, trodde det var styrbord som gjaldt hehe. Men fikk da iallefal svar på det nå, lærings kurven blir bratt de første sesongene med båt. Prøver å sure til meg all info jeg kan få.

Link to post

Du er vel omtrent i samme situasjon som meg da..

Jeg har vært mye i båt tidligere, men så og si alt er glemt - så man føler seg fersk.

 

Jeg har lagt til 2 av de 4 siste gangene uten å ta fenderne ut. Sist gang merka jeg det før jeg smalt i, og ropte jo FAAA... med det resultat at enda flere fikk med seg at jeg dreit meg ut. Heldigvis er det flytebrygge og ikke steinkai.

Jeg har smerter i håndleddene også, så er ikke alltid gassføringa er så jevn som jeg hadde likt. Men jeg bryr meg ikke om at jeg ser rar ut. Kan bare bli bedre.

 

Målet må være å senke blodtrykket, og der er havet uvurderlig.

 

Ser også her som jeg seiler er det veldig få som hilser, så tror ikke du skal ta deg nær av det.

Man får jo gangsperr før man er halvveis utpå, selv om det er koselig.

 

Jeg la meg også alltid godt til styrbord pga det er en som har signaturen; 'hold styrbord i leia!' her inne.

Det sitter klistra det etter å ha lest så mange poster med den signaturen.

 

Skal bli morsomt å finne ut hvilke andre signaturer jeg ubevisst har lagt på sinn...

Link to post

Første jeg startet med var å pusse bunnstoffet så dette skulle bli glatt og fint (det var vel egentlig bra fra start)

Jeg gikk løs på oppgaven med fint pusse papir og pusset bort der øverste laget, dette gjør jeg ikke engang til på denne måten! Jeg var helt sort fra topp til tå...

Hørte i ettertid at det var vanlig å våtslipe så du slipper dette

 

.. og det pussestøvet der er heller ikke noe særlig å få i seg / på seg. .. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Guest Avmønstret#

Kompis vinsjen ut mens jeg tok gummibåt og kjørte ut med dregget som jeg kunne kaste ut på bra avstand

 

 

Helt kurant å legge til en annen båt og ro ut anker etterpå. Har gjort det selv mange ganger, og kommer til å gjøre det igjen om det passer seg sånn. 

 

Ikke noe nybegynnerstempel av det :-) 

 

Må sies at jeg aldri har eid en båt med vinsjen bak da... men uansett. 

-----------

 

Ingen grunn til å stresse ifht at man "driter seg ut" ovenfor andre. Alle skal gjennom det, og en slutter aldri å gjøre det heller. Noen ganger står man for underholdningen selv og andre ganger sitter man trygt og godt og ser på. De perfekte og feilfrie tror jeg ikke det er mange av. 

Link to post

 Gjør meg egentlig ikke så mye lenger og jeg syns det er trivelig å være i båten og ordne med ting.

 

Når jeg er ute med båten får jeg en skikkelig følelse av ferie hvergang! Det er så deilig.

 

 

 

Det er alltid noe å fikse i en båt ... det kommer man nok ikke unna, og spesielt er det jo en fordel om man kan trives med fiksinga :)

 

Alle må bidra til underholdningen i havna, det gjelder ikke bare nybegynnere.

 

Når det gjelder verksteder er det vel mange som går på "autopilot" ... har man tatt service selv og leverer inn bare for å få fiksa et eller annet ekstra man ikke vil gi seg i kast med selv, kan man sikkert fort ende med en service til, om man ikke har sagt ekstra tydelig ifra. Men når verksteder gjør mer enn avtalt på forhånd skal man kontaktes og bekrefte at man ønsker det, selv om det er helt nødvendig er det jo ikke sikkert man har råd, og det burde verkstedet interessere seg litt for, igrunn...

Link to post

du skal kun vike til styrbord når du møter båter dersom dere ligger på kollisjons kurs

Nei, det er ikke helt riktig.

 

Om man ferdes i ei lei med begrenset bredde, ikke nødvendigvis veldig smalt, skal man holde styrbord. Hvis ikke kan det oppstå farlige situasjoner. Dersom en innhentende båt skal forbi skal den passere på babord side. Om du ikke holder tilstrekkelig styrbord kan han bli "presset" til å passere på styrbord side. Om det da kommer møtende trafikk skal du vike styrbord, og har allerede en båt på din styrbord side...

Link to post

Det var du som hadde "Hold styrbord i leia!" ja :)

 

De fleste jeg møtte idag holdt seg midt i, og ble liggende der. Gjerne på sånn halv-kryssende kurs, for så å svinge rett mot meg idet vi begynte å komme nærme.

Var alltid jeg som måtte brekke av.

Ser at det er veldig mange som ikke viser hvor de skal i det hele tatt, så da blir det ofte til at det passeres på motsatt side - siden jeg seiler i dorgefart for kosen så blir det ikke jeg som bestemmer hvem som skal hvor.

Det er mye kjekkere å møte folk som viser tydelig at de tenker likt som deg.

 

Men det går jo stort sett greit her hvor det ikke er så mange båter egentlig - møtte vel kanskje 10-20 båter på et par-tre timers tur utpå.

Link to post

jeg tenkte helst på i åpne farvann  :)

Ja det blir jo noe annet :smiley:

 

De fleste jeg møtte idag holdt seg midt i, og ble liggende der. Gjerne på sånn halv-kryssende kurs, for så å svinge rett mot meg idet vi begynte å komme nærme.

Det synes jeg er en elendig måte å forholde seg til andre på sjøen :thumbsdown:

 

TTT - Signaliser hvor du skal og at du holder av veien Tidlig Tilstrekkelig og Tydelig :flag_bp:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...