jansor Startet 17.Juni.2016 Del på Facebook Startet 17.Juni.2016 Heisann Har kjøpt en Master 820 som hadde stått ubrukt i ca 5 år, da motoren var gåen. Pentrypumpa er helt ny(ikke brukt etter installasjon for 5 år siden). Pumpa er kjøpt på Biltema i 2010 for ca 1100 kr, men har ikke art nr foran meg. Da jeg startet sesongen virket den tilsynelatende bra. Jeg fylte full vanntank og alle kraner kom det vann ut av. Etterhvert begynte det å virke slik svenske blinklys gjør, funkar, funkar inte. Pumpa går som normalt, men det kommer ikke vann i krana. Etter litt forsøk frem og tilbake, har jeg funnet ut av at når tanken er fra ca 3/4full- full, så kommer det vann, men når det går under 3/4 tank, får jeg ikke startet vannet. Men om jeg starter fra full tank, kan jeg tømme hele tanken, sålenge jeg ikke skrur av krana og på igjen. Har åpnet tanken, og "oppsuget" ser ut til å står slik det skal helt i bunnen av tanken. Det er ikke antydning til irring el på vannpumpa, og alle slanger jeg ser ser ut til å sitte godt fast der de skal være. En ny pumpe er ikke store utgiften, men kronglete å få bytta og unødvendig om feilen ligger en annen vei. Uten noen erfaring på området, søker jeg nå hjelp/erfaringer fra dette kunskapsrike forumet Mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Hadde du kunne tatt et bilde, så.....Biltema har mange forskjellige pumper, og noen av disse får du kjøpt "slitedeler" til. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 (redigert) Jeg hadde akkurat samme problemet i år etter at den hadde virket fint i flere år. Riktignok ikke biltemapumpe. Det kom ikke vann når tanken ble under 2/3 full, dvs når vannivået sto lavere enn pumpeinntaket, og pumpa hadde stått litt. Årsaken var falsk luft på inntakssiden. Lokket til inntaksfilteret hadde en nesten usynlig sprekk. Skiftet til nytt filter og pumpa virker perfekt igjen. Redigert 17.Juni.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jansor Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Trykkvannspumpe-2000020513/ Det er denne pumpe jeg har. NilsPils: det hørtes jo ut helt likt ut som mitt problem. Men jeg kan ikke se noe lett tilgjengelig filter/filterlokk på denne modellen!? Kan det være sprukne/morkne slanger som suger luft? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 ............... ................ Kan det være sprukne/morkne slanger som suger luft? Jeg ville absolutt sjekket slanger og nipler . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Langedahl Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Har også denne pumpen, har inntrykk av at den har dårlig sugeevne. Jeg har plassert pumpa så nærme kranene som mulig for og ha minst mulig med slanger som er trykksatt. Men nå skal jeg montere den ved vanntanken, slik at vannet "renner" ned i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Hva er grunnen til at du vil ha kortest mulig trykksatt slange Langedahl? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Har vel ingen god grunn egentlig,var vel med tanke på jo kortere slange, jo kortere lengde det kan bli lekkasje med trykk på. Sitér dette innlegget Link to post
jansor Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Nå har jeg gått over alle slanger så godt det lar seg gjøre, og alt ser tett ut. I tillegg skrudde jeg på en skrue/ventil på toppen av pumpa og da skjedde det ting... Da pumpe gikk, men ikke fikk vann, og jeg skrudde opp denne ventilen, begynte det først å "fuse" luft, før vannspruten sto i taket fra hullet. Satt så i ventilen, og vannet gikk fra krana som bare det. MEN... Når jeg stopper krana og skal starte igjen, er det tilbake til start. Kan selvfølgelig gjenta prosess, men det blir en smule tungvindt i lengda. Pumpa er som tidligere nevnt denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Trykkvannspumpe-2000020513/ og skruen/ventilen jeg snakker om er den som står opp mellom inntak og uttak. Hva er det jeg ikke skjønner eller mangler her? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Er vel tilbake til det med luft på inntakssiden igjen da.. Tror jeg ville begynt med å demontere å inspisere slanger osv på inntakssiden. Om du tar "seksjon for seksjon" (første slangelengde og slangeklemmer osv nær pumpa) og monterer tilbake--> tester, så kan du klare å delvis lokalisere hvor feilen må være, hvis du er heldig :-) Evt. legge en hel slange rett til tanken eller annen vannbeholder for å sjekke at feilen ikke ligger i selve pumpa. Om pumpa virker da så vet du at du at feilen med falsk luft ligger i slangene mellom tank og pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Ville sjekket den" integrerte tilbakeslagsventilen". Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Seasu Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 (redigert) Sjekk lufting på tanken, kan være at pumpa jobber mot undertrykk når tanken tømmes. Redigert 20.Juni.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Jeg står akkurat nå og har nesten samme problem. Jeg har i hvert fald samme pumpe, så tenkte å spørre her før jeg lager nytt opslag... Min pumpe tar ikke vann inn i det hele tatt.. Når jeg demonterer slangen på innsugningssiden, da merker jeg heller ikke at pumpen suger vakuum på min finger.. Burde den ikke det? Burde jeg da ikke demontere pumpen og skille den ad, for at se om jeg finner en åbenlys feil der? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 eg trur eg ville flytta pumpa ned, slik at vatnet renn inn i den frå tanken. det skal ikkje mykje slitasje i ei tannhjulspumpe før den slutter å vera selvsugende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.