Landcrab Startet 17.Juni.2016 Del på Facebook Startet 17.Juni.2016 (redigert) Har en Nanni Diesel 6.420 TDI som stort sett alltid gir en skikkelig svart røyksky ved pådrag, og som forsvinner når båten kommer opp i fart. Det i seg selv har ikke vært noe kjempeproblem, og jeg tenkte i utgangspunktet å la verkstedet se på saken når jeg skal ha 400 timers kontroll av dysene mot slutten av sommeren. Var i båten tidligere i dag for å se etter løse slanger m.m, og fant noe oljesprut og en dårlig slangeklemme ved turboen. Litt usikker på hvor alvorlig dette er, og om jeg kan ta turen over fjorden til Engelsviken for service der. Har ikke peiling på motor, men tipper det er slangen som går fra turbo til intercooler som er litt dårlig. Se bildet 1. Jeg prøvde å skru til slangeklemma, men den blå slangen er liksom litt for kort og sitter ikke skikkelig i stussen på turbo-sida. Slangen spriker når slangeklemma blir dratt til, og jeg føler ikke det blir skikkelig tett. Se bilde 2 hvor jeg har dratt slangeklemma litt opp, man kan se at slangen ikke ligger noe pent på rørstussen.Er dette bare en filleting, eller litt mer kritisk? Det aller beste hadde jo vært hvis dette er grunnen til motoren får for mye diesel og røyklegger sjøen ved full gass, men det blir vel for enkelt. 1: 2. Ser denne slangen grei ut? Redigert 17.Juni.2016 av Landcrab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Jeg ville ha løsnet den nederste slangeklemmen og prøvd å fått den litt bedre på plass, den øvre ser ut til å ligge bra, utifra bildet. Slangen er nok en silikonslange og den er sterk, tåler varmen godt men vil nok "bule ut" litt når du drar til klemmene, det er normalt. Ang det at motoren røyker svart, jeg ville tatt av luftfilteret og prøvd en tur uten, skulle ikke forundre meg om all svart røyk da er borte. Filteret ser for meg ut som et sportsluftfilter til bil og det er ikke alle de som slipper igjennom all den luften som en turbodiesel trenger, og en vil få mye svart røyk/for lite luft til motoren. Har prøvd med ett tilsvarende filter på min motor men det ble tatt av igjen etter 10 min...... mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Ok, satser på at det går greit da. Luftfilteret er så vidt jeg vet orginalt fra motoren var ny tre år siden, så ville overraske meg om det er av feil type. Vet ikke om jeg vil sjanse på å kjøre uten :-) Når det gjelder den svart røyk problematikken vet jeg ikke om det har noen sammenheng, men får heller ikke maks turtall på motor. Klarer bare 3300 mot 3600 som er maks. Har skjønt at feil stigning på propell kan være årsaken til det. Forhåpentligvis finner folka hos Engelsviken Slipp ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Såg meget skittent ut dette luftfilteret ditt, pluss at det er godt inntrykt. Tror filteret er rimelig tett og at det er suget fra turboen som gjør at det er inntrykt. Det er godt mulig det er luftfilteret som er hovedårsaken til problemet ditt. Det skader ikkje å kjøre en kort tur uten filter. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Hm kanskje jeg skulle tatt en kort runde uten luftfilter. Ser det er en slange som sitter i selve filterinnsatsen, det er vel ikke bare å koble fra denne? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Er utpå for å teste litt nå, og det virker som det har vært en lekasje der. Stor forskjell nå som jeg har forsøkt å dra til slangeklemma bedre. Nå hadde jeg en helt annen akselerasjon, og turtallet gikk rett opp til maks(3600) og ikke 3300 som tidligere. Heller inge stygg sort røyksky. Det varte imidlertid ikke så lenge, ryker litt igjen nå og klarer bare 3400rpm. Har nok kanskje løsnet litt igjen pga trykket. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Edit: ingen tvil om at den hadde løsnet nei. Burde vel ikke være sånn på en nesten ny motor(318 timer) ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Hvis det ikke er tett ut fra turbo får du ikke riktig ladetrykk,så ikke rart den går dårlig da hvertfall. Siliconslangen tåler mye,her er det viktig med skikkelige slangeklemmer som sitter på innsiden av flensene på turbo og røret. Det filteret så heller ikke fra ut,ser nesten ut som det er klemt på plass? Sitér dette innlegget Link to post
BorisEikenes Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 (redigert) En fiffig måte å sjekke om trykkrør er tette på er å: -ta av luftfilter -måle diameter på sugeside på turbo -finne en silikonslange i denne dimensjon -finne en plugg i denne dimensjon. Deretter borrer man hull og gjenger opp til en luftfitting, skrur denne i pluggen. Manometer er også greit å ha i pluggen. Koble dette til turbo, trykksett med arbeidstrykk og sjekk for lekkasje. Redigert 19.Juni.2016 av BorisEikenes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Så ikke dumt ut det der Boris. Tok en kjapp tlf til han som solgte motoren, og deretter en kjapp tlf til importøren. Ny slange og slangeklemmer på vei i posten, 177,-. Bestilte nytt luftfilter samtidig, og da må det vel bli bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Koble dette til turbo, trykksett med arbeidstrykk og sjekk for lekkasje. Det der så skummelt ut, tror det er lurt å definere hva arbeidstrykk er før man prøver seg på dette. 6-7bar fra en kompressor hadde ihvertfall ikke jeg turt Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Arbeidstrykk er vel sånn røflig regnet mellom 0,5 til 1,5 kilo, og trykker en med dette vil ingen ting ta skade. En vil derimot kunne oppdage ev. lekkasjer. Den aller minste lekk vil gi betydelig tap av effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Småløp bortover brygga til båten i dag for å få byttet den lille slangen til turboen. Dette skulle bli bra! Skuffelsen ble ENORM når det viste seg at problemet er større en som så. Årsaken til at slangen sitter dårlig er ikke slangen, men de to rørstussene fra henholdsvis turbo og intercooler. De står ikke rett ovenfor hverandre, og den kort slangen har ikke sjans til å sitte skikkelig på når den må ligge i en slags bøy. f***! Mulig jeg er helt på jordet, men tror ikke det. Sjekk bilde under, jeg vil tro at disse to rørstussene skulle vært sentrert i forhold til hverandre. Mulig "huset" (eller hva pokker man skal kalle det) på turboen kan roteres, men jeg vet ikke. Tror min egeninnsats stopper her, reklamasjon neste.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Hei! kan denne motoren ha vært ute av båten en gang og at en løftestropp har bøyd festene på røret fra turbo til innsug? eller at noen har tråkket på røret og luftfilteret? ser det er trykket litt inn på toppen. kjenner ikke den turboen din, men det er ganske vanlig at det er 6 små skruer på baksiden av "sneglehuset" som kan løsnes og man kan vri huset i ønsket posisjon. Mulig det har vært byttet turbo på den? ser ut som noe rester av maskeringstape på innsugsiden på turboen på det ene bildet?? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Tviler på at noen har tråkket på luftfilteret, da ville det nok vært mere deformert. Og det ville overraske meg om motoren har vært ute etter nyinstallasjon i 2013. Det sitter en slags klipps-ring rett bak det huset, men ingen bolter. Mulig den klipsen skal av for at man skal få rotert huset. Blir spennende å høre hva Nogva(importøren) sier i morgen. Mest klar for at det bare skal komme å fikse dette nå kjenner jeg. Fant ut at det er et eget begrep som heter "turbo clocking" på engelsk for å dreie/justere turbo-delene. Lærer noe hver dag! Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Case closed! Ny telefon til Nogva i dag, og ble enige med Service der at jeg skulle gjøre et forsøk på å dreie dekselet til turboen. Skulle bare være å løsne på låseringen og dreie, virket greit nok. Største utfordringen viste seg å få tak i en stor nok låseringstang, men fant til slutt en kraftig tang hos Tools(til sure 500,- spenn). Litt lirking så løsnet huset og kunne dreies ganske greit. Plutselig stod begge rørstussene vinkelrett på hverandre. Perfekt! Full fart på motor og masse kraft. Ble nesten litt engstelig for at turtallet gikk løpsk, så fort gikk det, men stoppet nøyaktig på 3600rpm :-) Ser ikke ut som jeg fyrer med kull lenger heller. Begynner å ligne noe her Lirke lirke Endelig tett og fint Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Bra det ordnet seg :) Sitér dette innlegget Link to post
BorisEikenes Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Det der så skummelt ut, tror det er lurt å definere hva arbeidstrykk er før man prøver seg på dette. 6-7bar fra en kompressor hadde ihvertfall ikke jeg turt Når vi snakker motor og arbeidstrykk er det alltid arbeidstrykk til motor/turbo vi snakker om. Dette er en helt vanlig måte vi nytter ved tuning av biler, gjør dette selv på prosjektbilen som nå går med snaue 2bar ladetrykk, dette vil jeg aller helst ha inni motoren og ikke noen annen plass, derfor er dette en perfekt måte å teste dette på. Det må selvsagt gjøres med lukket gasspjeld, om det ikke er mulig kan en koble av slange inn på spjeld og trykke bare rørlinje/intercooler. Boris Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.