JohnC Startet 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2016 Hoi! Trenger litt innspill til hvordan jeg skal koble sammen det elektriske ombord. Det har plutselig blitt enormt mange dingser ombord for å få et greit strømopplegg og trenger derfor tips til hvordan dette bør henges sammen. Det som skal settes opp er følgende : Startbatterier 24v Forbruksbatterier 24v DC converter som henter spenning fra forbruk Skillerele Victron batt.monitor Batterilader Hovedstrømbryter til forbruksbank I tillegg tenkte jeg å koble lensepumper før hovedstrømbryter dvs rett på dc converterens 12v utgang. Har blitt tipset om at pumpene bør ha egen jording, men er det strengt tatt nødvendig? Har akkurat demontert hele denne løsningen ombord, alt fungerte nogenlunde, men opplevde at skillerele ikke fungerte slik det skulle samt jeg ble veldig usikker på hvor jeg skulle hente jord (fra start eller forbruksbank osv?) Det virker for meg som det er flere måter å sette dette opp på, men hvilket oppsett er mest optimalt? Landstrømslader har forresten mulighet til å lade flere banker, bør jeg utnytte det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 For mye å ta inn over seg en lørdagskveld, men med 24v bank bør du skaffe deg 24v lensepumper. 24v minus til ein forbruker tar du frå samme bank som pluss'en. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Når du skriv DC converter som henter spenning fra forbruk, so antar eg at du snakker om ein DC - DC converter, 24 - 12 volt. Dette er ikkje ein løsning som eg ville valt. Eg ville hatt enten 24 volt gjennom det heile eller 12 volt.Hvis den muligheten ikkje er der, so ville eg vurdert eit 12 volt batteri og ein 24 / 12 volt lader. I so fall felles minus på alle batteria. Når det er snakk om slike anlegg med 12 eller 24 volt, er jording i mine ører feilplassert. Ein minusledning går som regel til gods noka plass, men den fører den strømmen som apparatet bruker, dermed minusledning. Ein jordledning går ogso til gods, men den fører normalt ikkje strøm. Den er der for å leda vekk farlige spenninger dersom det oppstår feil noka plass, og har dermed ein heilt annen funksjon. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Når du skriv DC converter som henter spenning fra forbruk, so antar eg at du snakker om ein DC - DC converter, 24 - 12 volt. Dette er ikkje ein løsning som eg ville valt. Eg ville hatt enten 24 volt gjennom det heile eller 12 volt.Hvis den muligheten ikkje er der, so ville eg vurdert eit 12 volt batteri og ein 24 / 12 volt lader. Når det er snakk om slike anlegg med 12 eller 24 volt, er jording i mine ører feilplassert. Ein minusledning går som regel til gods noka plass, men den fører den strømmen som apparatet bruker, dermed minusledning. Ein jordledning går ogso til gods, men den fører normalt ikkje strøm. Den er der for å leda vekk farlige spenninger dersom det oppstår feil noka plass, og har dermed ein heilt annen funksjon. Begrepet blir vel rett og slett misbrukt. Ser det også i bruksanvisninger fra produsenter, så da er det jo egentlig ikke rart at folk omtaler minus som jord. Men jeg er veldig enig i dine betraktninger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JohnC Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 God morgen. Takk for innspill så langt. Ja, det er en dc-dc 24-12 converter det er snakk om. Denne kan jo også settes mellom en 24v og en 12v bank og fungere som en lader, dog ikke en særlig intelligent en da den gir fast spenning uansett hvilken tilstand batteriet som mottar lading er i. Skjønner jo at dette med strøm er et tema som har blitt diskutert mye her på BP. Når det gjelder det jeg skisserer i åpningsinnlegget mitt så er det satt opp slik etter anbefaling fra diverse forhandlere, men siden hvert komponent kommer med sitt eget koblingsskjema som da gjerne ikke tar hensyn til andre komponenter så blir det vanskelig å sy dette sammen. Så det er det jeg er ute etter med dette innlegget, innspill til å koble sammen det utstyret nevnt over. Jeg er muligens litt naiv, men burde det ikke være bare EN rett måte å legge ddtte opp på? ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 De fleste sjarker og andre yrkesbåter har 24V på både start og forbruk der er mange fordeler med det fremfor 12V. Men da bør en jo bruke utstyr som er beregnet for 24V være seg lensepumper lys osv. Noe utstyr finnes stort sett bare i 12V som bilsterio og billige VHFer. Til disse tingene kan en bruke DC/DC konvertere men forsøk å få så mye som mulig koblet direkte på 24V. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Joda, det hadde sikkert vært greit å holde seg til 24v, eller bygget motor om til 12v, men dette har jo en kostnadsside. I dag så er alle forbukere ombord 12v, kjøleskap, toalett, vhf, belysning, ferskvannspumpe, septik etc og det blir for voldsomt å bytte ut alt dette. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 John C : Har akkurat demontert hele denne løsningen ombord, alt fungerte nogenlunde, men opplevde at skillerele ikke fungerte slik det skulle samt jeg ble veldig usikker på hvor jeg skulle hente jord (fra start eller forbruksbank osv?) Kanskje det er her du har trøblet litt. Om du bare har en motor og en dynamo må minus være koblet sammen mellom forbruk og start. Er den ikke det vil ikke forbruk bli ladet. Sagt på en annen måte, du kan ikke gi starthjelp til en annen bil med bare en start kabel, du må ha to. Det er ikke noe forskjell på et 24 volt anlegg og et 12 volt anlegg bortsett fra måten batteriene er koblet sammen på. Start og forbruk seriekobles hver for seg. Så kobler du minus sammen på de to batteribankene. Når ladingen starter blir også + koblet sammen via skillereleet og lader begge batteribankene. Skulle gjerne skisset det opp til deg, men får det ikke til med denne dataen jeg sitter med nå. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Hei. Ja, det var min filosofi også. Jeg tenkte jo da at forbruk ville få minus fra shunt hvor både start og forbruk er koblet til. Ingen stor forskjell på 24 vs 12 nei, kan gjerne slippe unna med tynnere kabling på et 24v anlegg ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 (redigert) I stedet for en dc-dc converter er det jo en god løsning å ha to dynamoer, en 12v og en 24v så sant det er mulig på motoren. Har selv denne løsning og det fungerer knirkefritt. Bruker 24v til motor, en thruster samt autopilot. Resten av forbruket går på 12v. Redigert 19.Juni.2016 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Det er drømmen Cheyenne, men det er ikke fysisk mulig for meg å få opp enda en dynamo i maskinrommet ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Sett opp egen 12v batteribank og kjøp en bbc (battery-battery-charger) til å forsyne 12v bank fra 24v banken. Eg har motsatt løsning. Maskin leverer 12v, men mye ombord er 24v etter tidligere bruk. Å drifte på omformer trur eg er dårlig løsning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JohnC Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Hvilken lader har du? Jeg får jo mer utbytte med tanke på Ah om forbruksbanken er 12v kontra 24 så det er jo ingen dum ide. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Forbruk er ca dobblet ved 12v , så det er ingen besparelse på ah sida trur eg. Lag en god 24v "startbank" til start og det utstyr som er 24v, og en 12v forbruksbank til resten. Då har du to batteribanker slik andre har. Eg har kjøpt lader fra joerg becker. En bbc122450. Den henter 24v og leverer 12v inntil 50a. Du trenger motsatt, kanskje han har en som heter bbc241250. Med eit slik system så kan du stenge 24v startbank når du ligger i uthavn dersom du drifter lys og kjøl og dieselvarmer på 12v. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JohnC Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Becker har en slik til mitt formål, men før jeg eventuelt går til innkjøp av dette så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor en dc-dc converter er en dårligere løsning? Converteren jeg har i dag er en splitter ny Orion 24-12-70. Lading av begge banker blir jo uansett sikret enten fra dynamo under gange eller 24v 20Ah lader koblet til landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.