Jump to content

Advarsel til eiere av Suzuki DF90, 115 og 140, fra 2001 - 2008


is_620

Recommended Posts

Det gjelder korrosjon av den manuelle ventilen på trim og tilt , som brukes dersom  man f.eks er tom for strøm.

Denne er laget i et materiale som  gjør at den kan ofre seg i en slik grad at det begynner å lekke ut olje  og trim og tilt slutter å fungere som det skal.

 

Tror faren er størst for oss som gjør service selv og ikke har vært klar over viktigheten av å passe på den lille runde aluminums anododen som skal sitte nederst på trim sylinderen,

 

Viktigheten av denne er IKKE skikkelig forklart i den medfølgende bruker håndboken , i verksted håndboken  finnes den vist men infoen er ikke spesielt  lett tilgjengelig.

 

Aner ikke om importør Erling Sande leser Båtplassen , men jeg synes det er jækla dårlig

gjort og ikke vise dette i bruker håndboken eller å INFORMERE folk om et problem  som kan

medføre kostnader som i bilbransjen, men med kostnader multiplisert med 2 .

 

I mitt tifelle dreier det seg om en 2008 DF90 , og det er ganske vanskelig å få demontert 

trimsylinderen, boltene til selve motoren må løsnes og løftes litt opp - høyre del av braketten må skyves litt til siden, for å få trimsylinderen ut.

Deretter kan det være ganske plundrete å få ut den mer eller mindre oppspiste ventilen .

 

Anbefaler sterkt alle som har disse motorene og sjekke både ventilen og anoden , samt å dekke hele den synlige delen av skruen  ytterst på ventilen med f.eks Sika eller Tech.

 

Hadde vært fint med rapporter fra andre som har opplevd dette , har selv snakket med en som hadde hatt så mye kluss med trim og tilt på DF90 at han ikke orket mer og tok det lille han fikk i inbytte og kjøpte seg ny Honda motor ....

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber innimellom på et båtverksted og har sett problemet og utført bytter av trim/tiltsylinder på bl.a. Suzuki, så ja problemet er absolutt relevant (ikke bare på Suzuki da).

I et tilfelle med en 2005 DF90 (Johnson utgave) hadde kunden malt over anodene med bunnstoff.... og det var tært et hull gjennom trimsylinderen.

Og det er litt jobb å bytte på Suzuki. I motsetning til f.eks. min Mercury F115 der det tar max 1 time å bytte trimsylinderen, og da stresser man ikke.

 

Se forøvrig tråden her, og innlegg #13 https://baatplassen.no/i/topic/104682-tæring-på-mercury-optimax-115-power-trim-2010-mod/

 

Den lille anoden nede til venstre

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nyere Suzuki har vel 3-ram trim/tilt slik som bildet over, i motsetning til 1-ram på 2001-2008.

Er det tæring eller skjell på trim-ram'ene?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg opplevde akuratt det samme i våres. Ventilskruen hadde irret og hydraulikk olje lakk. Ikke et ord om denne anoden i manualen. ...Og den lille skruen koster over 1500 kroner.

Så ble jeg fortalt her om dagen at det er flere anoder på blokka også, de er heller ikke byttet på flere år da  :confused:

 

 


bilde

Redigert av olemek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 fire anoder i blokka 

monter ledding mellom liten sink og stor sink på power trimen

 

Avhengig av årsmodell kan det være 2 eller 4 anoder i blokka såvidt jeg husker.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Evenrude E-tech har liknande problem, om motoren ikkje kan tiltast heilt opp av sjøen.

 

Eg har løyst dette med ei relativt stor sinkklump skrudd fast, under vasslina, i akterspeglet.

Det går ein wire mellom klumpen og motoren.

 

 

Ask

Min e-tec 75 hk fra 2005 har en stor anode montert nederst på motorfestet på akterspeilet fra fabrikk.
Link to post
Share on other sites

De fleste motorer har en stor anode under motorfestet.

E-tec fra 60 hk og ned har en liten anode på innsiden av motorbraketten slik som til venstre for trimsylinderen på bildet under.

I tillegg til naturligvis anoden nede på stammen.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å bytte dem selv bare man ikke har ti tommeltotter og bruker for mye makt.

Skruehullet i det dråpeformede lokket (anodeholder) har gjenger så man kan bruke en skrue med litt større dimensjon for å terse lokket av hvis det sitter fast (husker ikke på sparket om det var M8 eller M10).

Det er en o-ring som tetter. Bare å smøre med litt marinefett eller silikonfett før montering igjen.

 

Men lokkene med to skruer har en pakning, og den kan jo gå i stykker ved demontering.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Eldre motorer har færre antall anoder i blokka:

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/466330-suzuki-df140-block-anodes.html

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Har det samme problemet for andre gang på under 2 år med en df90 2007 modell med tæring i skruen for mauell trim som igjenn har ført til hydr.  Lekjasje. Visste ikke om denne runde anoden som skal stå nede på trim sylinderen. Kan ikke finne noen annode her men der er en liten bolt helt ned til høgre. Er det her andoden skal stå. I så fall manglet denne da jeg kjøpte båten. Er det noen som har ett bilde av sylinderen som viser den annoden? 

Link to post
Share on other sites

se aller første innlegg i tråden - og i tillegg sjekk ut google og youtube

under den lille bolten må det være en anode.

 

har underveis kommet over info om enda en og verre skjult fare. Basismotoren til DF90-115 & 140 er en bilmotor.

Bak babord sidedeksel  er det  plugget 2 hull. det ene er opprinnelig til oksygen sensor på bilmotoren og er derfor

ikke nødvendig på båtmotor. Men Suzuki har brukt en stål plug i aluminium gods for å blinde denne  av, og dette kan gå helt galt med korrosjon. Skal gjelde 2001 - 2007 modeller  og være fixet fra 2008.

Masse info på youtube  og er bra illustrert på  "www.goldplug.com/shop/outboard "

de lager og selger alu plug for 17 dollar. Min motorer skal være 2008 , har ikke fått sjekket enda men håper å gå klar og at jeg ikke fikk levert motor fra 2007 i 2008.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok ikke helt at dette hullet opprinnelig er til oksygensensor på bilmotoren.

Bilmotorer har et helt annet kjølesystem og eksossystem enn påhengsmotorer.

Men det er relativt vanlig at påhengsmotorer bruker motorblokker som opprinnelig er konstruert som bilmotor.

Gjelder både Suzuki/Johnson, Honda og Yamaha.

 

Problemet med DF90-140 oppstår i den såkalte "Engine holder", eller mellomplate på norsk, som er under motorblokka.

Altså i en båtspesifikk del av motoren, som ikke finnes i bilutgaven.

Her ser vi en ny slik som er montert. Ikke direkte billig.

 

 

engineholder3.jpg

 

 

engineholder2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sjekket min motor og fant ingen synlige korrosjonskader på den. Får håpe jeg berger en stund. 

Men den har fortsatt problemer med tomgang og jeg vet ikke hvordan løse det.

 

går det an å lese ut feilkoder på disse motorene? Kan det ligge noe der?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

takker teerex for å oppklare min villfarelse vedr. oksygen sensor og bilmotor etc

er flott at han poster bilder, noe som leder til at jeg lurer på om den nye mellomplata på bilde

er fixa slik at stålpluggen er tatt bort, ev. erstattet med ny i aluminium.

under mine google og youtube vandringer mener jeg og ha sett at hele mellomplata fra 2008 skal ha blitt 

fixet og hullet der stålpluggen sto er blitt fjernet, noe som leder til at bilde av mellom plata kan være fra 2007 versjon eller eldre.

teerex har tydeligvis god peiling på dette, hadde derfor vært flott med mer info om hvor stort og ofte dette forekommer. tenker da på både manuell ventil til trim&tilt og tæring og hull i mellomplata.

 

til slutt gjentar jeg min skuffelse over at importør ikke kan informere om slike ødeleggende svakheter på ellers  

flotte motorer. vi er mange som tar service selv pga bakgrunn i praktiske yrker eller lang vei til nærmeste forhandler,

og å få ødelagt store deler av båtsesongen av feil som enkelt kunne vært utbedret  er jækla irriterende.

Jeg har nettopp bestilt ny 40 hester og det blir min 4.de Suzuki  og jeg blir bare glad av å bli informert om det skulle være noe med disse også som enkelt kan unngås.

Hvis så er tilfelle blir det å bytte merke nest gang ....

Link to post
Share on other sites

På bildet av den nye mellomplata så kan man se at det er ingen plugg der lengre. 

Men ser ut som en slags fordypning, men ikke noe man kan skru ut.

Sammenlign med bildet av opprinnelige mellomplate her:

 

 

engine holder.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...