Jump to content

Vanvittig hyl fra VHF'en om natten......


TMS

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Silva S15 som, hver gang det kommer en distress melding, kulingvarsel etc, avgir en vanvittig høy alarm, som kan "vekke døde".....

 

Kjempegøy midt på natten å måtte sprette opp, løpe til radion og trykke ferbrilsk for å få slutt på spetakkelet. Alarmen slutter ikke før man har kvittert ut meldingen. Hvis jeg går fra båten med radioen på, kan jeg risikere at den står og uler i timesvis, til plage for nabobåter m.fl. Grunnen til at jeg gjerne vil ha den på, er at den skal motta Navtex meldinger mens jeg sover eller ikke er i båten..

 

Noen som vet hvordan man kan skru ned/av alarmen ???

 

 

TS

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått svar fra Watski og jeg konkluderer med følgende:

 

Alarmen kan ikke kobles ut, ei heller settes opp slik at den stopper av seg selv etter noen sekunder....

Den hyler og skriker helt til noen trykker på knappen...... dvs at man ikke kan la radioen stå på når man forlater båten eller skal sove.... dermed blir Navtex funksjonen nærmest verdiløs, værmeldingen kommer midt på natten og tidlig på morgenen..... Så valget blir enten nattesøvn eller værmelding, begge deler går ikke....

TMS

Link to post
Share on other sites

Operer saken da og sett inn en vippebryter på ene ledningen til hyleren... Kan volde problemer i forhold til garanti, hvis garantien gjelder fremdeles. Er det høytaler som hyler, eller en egen beeper? Hvis det er høytaler og det finnes uttak for ekstern høytaler, kan du muligens lure deg rundt både problemet og brudd på garantivilkår ved å bruke en ekstern høytaler og sette bryteren på ledningen til denne isteden. Dette betinger at apparatet er slik at det kobler ut intern høytaler når ekstern kobles til.

Link to post
Share on other sites

Dette betinger at apparatet er slik at det kobler ut intern høytaler når ekstern kobles til.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis apparatet har en slik utkopling ved ekstern høttalertilkobling, så er det vel bare å sette inn en løs høyttalerplugg, uten ledning? Formålet er jo kun å aktivere utkoplingen i kontakten?

 

Men dette betinger jo at det er den interne høyttaleren som benyttes til signalet da, og ikke en separat beeper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis apparatet har en slik utkopling ved ekstern høttalertilkobling, så er det vel bare å sette inn en løs høyttalerplugg, uten ledning? Formålet er jo kun å aktivere utkoplingen i kontakten?

Jo, forsåvidt. Tanken min var at hvis VHF'en er fast i båten, er det kanskje greiere med en vippebryter som man slår opp og ned, og at man går over til å fast bruke ekstern høytaler. Men det er jo ikke store brydderiet å plugge inn en plugg heller da.
Link to post
Share on other sites

Er det slik at "disse hylene" kommer på alle VHF'er som har fungerende DCS - eller er det bare på noen modeller. Jeg spør fordi jeg ikke har hørt denne alarmen på min VHF (Simrad RS 82)

Det kan jo skyldes at Tjøme Radio ikke har sendt ut denne alarmen når jeg har vært i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Tjøme kun kaller på DSC hvis det er helt NYE navigasjonsvarsel eller andre viktige meldinger. De rutinemessige repetisjonene hver 4. time blir ikke annonsert vha DSC. I utlandet så varierer det litt..., f.eks. Polen kaller med DSC, sånn omtrent hver 4. time...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg gjerne vil ha den på, er at den skal motta Navtex meldinger mens jeg sover eller ikke er i båten..

 

Noen som vet hvordan man kan skru ned/av alarmen ???

TS

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at du har en antenne for Navtex og en for VHF.

 

Den enkleste (billigste) løsningen blir da å kople ut VHF antennen.

Da mottar du ingen DSC meldinger men er fortsatt standby for Navtex meldinger.

 

Men pass på å at du ikke utilsiktet kommer til å sende,

da kan du ryke utgangstrinnet på senderen.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det slik at "disse hylene" kommer på alle VHF'er som har fungerende DCS - eller er det bare på noen modeller.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette lurer jeg på også. Jeg opplevde en gang i fjor at det kom en hel#%¤#s ulyd i båten et eller annet steds fra, og skjønte etterhvert at det var fra vhf'n. Fikk ikke stoppet ulyden før jeg skrudde av radioen! Når jeg så slo den på igjen, hørte jeg Tjøme som kom med en pan-pan melding. Jeg hadde en gammel BT80 vhf i gamle båten, og den har ikke DSC, bare vanlig gammeldags selcall. Det rare er at det var bare den ene gangen i hele fjor jeg hørte lyden, men det var igrunnen nok det. En kan jo få hjerteproblemer av mindre. Fytterakkern for en lyd!

I "nye" båten sitter det en Simrad RS8300 tror jeg den heter, og der har jeg ikke hørt noen sånn lyd ennå. Den tror jeg har DSC, men er ikke helt sikker. Ser sånn ut i fra brosjyrene ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at "disse hylene" kommer på alle VHF'er som har fungerende DCS - eller er det bare på noen modeller. Jeg spør fordi jeg ikke har hørt denne alarmen på min VHF (Simrad RS 82)

Det kan jo skyldes at Tjøme Radio ikke har sendt ut denne alarmen når jeg har vært i båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg sjekket hvorfor jeg ikke hører alarmene fra de kystradiostasjonene jeg pleier å høre (Stockholm, Tjøme, Rogaland). Når VHF'en er koblet til en GPS og har DSC funksjonen i VHF'en har en oppdatert posisjon sorterer VHF'en ut de alarmer som gjelder det området båten befinner seg i. Tjøme radio som er nærmeste kystradiostasjon for meg sender sjeldent ut DSC alarm.
Link to post
Share on other sites

det var da som :headbang: ...jeg ligger i sendingsområde for Rogaland og Tjøme (Søgne)

så da får jeg dobbelt opp med alarmer ...

ja da skrur vi av hyleboksen nattestid hvis ikke stasjonene kan moderere seg til virkelig haste/nødmeldinger

Jeg gidder ikke våkne av liten kuling varsel på kysten :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Forskriftene sier at du skal ha lyttevakt på VHFen på når du er under veis.

Går ut fra de fleste er vel fortøyd om natten - og da er det det ingenting bortsett fra nysgjerrighet og "selvpining" som skulle tilsi at VHFen står på.

 

Bortsett fra innlederens problem da, men som jeg nevnte i tidligere innlegg kan han skru ut antennepluggen til VHF antennen

og på den måten "disable" DSC/VHF og samtidig fortsatt ha Navtexen inntakt.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde tatt en runde til med leverandøren.

Alarmer skal kun komme ved distress meldinger, ikke rutinetrafikk.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det at DSC alarmen går er det ikke stort å gjøre med

men det hender at de som sender ut meldiger sender "all ships Urgent melding" når de sender ut kulingvarsler og da hyler alarmen noe som jeg personlig syntes er helt unødvendig nattestid 23-0700

De alarmaktiverende meldingene burde kun dreie seg om rene haste / nødmeldinger så oppnår de at folk lar VHF stå på om natten

Iflg min leverandør KAN IKKE DSC ALARM DEAKTIVERES dette har noe med den innebygde sikkerheten å gjøre ..

det er noe vi må leve med vi som har valgt å kjøpe et apparat med DSC :smash:

 

 

 

AVKOBLING AV KABLER FOR NATTESØVNEN FRARÅDES STERKT plutselig glemmer man å henge den på plass og vips ...DEFEKT apparat :headbang:

og i verste fall kan det jo være deg som skal sende nødmeldingen der og da :blush:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått svar fra Watski og jeg konkluderer med følgende:

 

Alarmen kan ikke kobles ut, ei heller settes opp slik at den stopper av seg selv etter noen sekunder....

Den hyler og skriker helt til noen trykker på knappen...... dvs at man ikke kan la radioen stå på når man forlater båten eller skal sove.... dermed blir Navtex funksjonen nærmest verdiløs, værmeldingen kommer midt på natten og tidlig på morgenen..... Så valget blir enten nattesøvn eller værmelding, begge deler går ikke....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Alarmen på mitt apparat stopper selv etter ca 2 minutter mener jeg jeg leste

og apparatet skifter automatisk til Kanal 16 for å lytte på kommende melding

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kystradio har lagt om rutinane for DSC-alarmering.

Kun V-varsel ("Vital Navigational Warning" og storm/orkanvarsel som meterologisk institutt makerer med "V") skal varslast med DSC ved første gangs utlesing.

I- og R-varsel (important og routine), som utgjer så godt som alle varsel, blir ikkje varsla med DSC.

 

Så la oss håpe at dette problemet dermed er løyst :wink:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Neppe. Fordi svært mange tar inn fler enn NORSKE kystradiostasjoner, både i hjemmehavn og på tur..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så vidt som eg veit så har dei lagt om til tilsvarande rutiner også i våre naboland, så visst du ikkje er på langtur så skulle dette gå bra.

Men garantert "alarmfritt" får ein det ikkje, dette er ein del av GMDSS der det er meininga at slike meldingar skal varslast med DSC-alarm. Etter kvart skal også fartøy varsle med DSC-alarm før dei går over til ein passande kanal og les opp navigasjons-meldinga si, f.eks. "nordgåande trafikk i bruknappen om 2 minutt, sørgåande vennligst rapporter"...

 

Så når dette er ferdig implementert då blir det kanskje virkelig grunn til å klage over alarmar... :eek:

Men så lenge det er lytteplikt på vhf k16, så er ikkje dette nødvendig (heldigvis ;-))

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...