nomane Startet 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2016 Hei, Nettopp kjøpt meg ny båt og må dermed ha en service på motoren. 1997 mod med ca 700 timer gangtid. Lurer på, dere som gjør service selv. Hva bytter dere? Olje, oljefilter, diesel filter, luftfilter, reimer, og impeller. Noe mer jeg har glemt da? Noen som har part nr på de forskjellige produktene/delene? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Gratulerer med ny båt.Enkel og grei motor,ville kontakta Ingvar på Marinedeler.no.Han veit hva som trengs,super servise Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Zinkanoder om de er under 50% igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Jeg har KAD 43, de er vel ganske like. Min har ikke sinkanoder på motoren, bare på drevet. Anbefalt ventiljustering etter ca 1000 timer på 43. Du må huske på å sjekke olja på kompressoren. Bruk kun Volvos egne olje på den. Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Takk for svar. Er det mulig å finne riktig deler ved hjelp av serie nr på motoren noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Gratulerer med båt :-) jo mer service du gjør selv jo billigere kan det bli og desto mer lærer du. Dette er en fantastisk side som inneholder delenummer og oversikt. http://www.marinepartseurope.com/en/default.aspx Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Jo takk for det. Ja, intensjonen er å gjøre det meste av servicer selv. Har service boka så var veldig greit med den siden ja :-) hvis det er flere tips på hva som er lurt å bytte så skrik ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ang bytte av vannpumpereimen. Hva må egentlig demonteres for å få den av? Holder tydeligvis ikke å kun løse på strammehjulet, som instruksjonsboken sier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Du kan like godt ta strammehjulet helt av. Og skifte det samtidig (de tar gjerne kvelden før reimene). Fås for 500 pr stk på linken du har fått høyere opp. Du har sikkert 2 dieselfiltre, bytt begge. Og evt rens forfilteret hvis det er dritt eller vann der. Last ned en gjør-det-selv som finnes på nettet, antageligvis i dokumentarkivet også. Der står det litt grei tilleggsinfo (som feks at peilepinne på kompressor skal skrus inn for måling). Ventiljustering gjøres ved å skru av de 3 små lokkene på toppen, om det er aktuelt. Gummipakning som kan brukes opp igjen i de fleste tilfeller. Ellers har du vel dekt det meste i innlegget ditt. Sjøvannsfilter kan jo også være greit å rense. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Glemte kjølevæske. Greit å skifte siden du sikkert ikke vet hvor gammel den er. Delenr finner du på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-schematics-MarineDieselEngines.aspx (originalnr). Bare finn din motor. Har du A, B eller P-A utgave? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Et godt stykke bak på venstre side av motoren (sett forfra ), er det to slanger som er blendet i enden. Den ene av disse ar for å drenere ferskvannsiden (kjølevæska) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nomane Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Mange gode tips her :-) Jeg har KAD42P-A Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Da har vi samme motor. Under er et utklipp fra min egen oversikt. Dette vil da mest sannsynlig passe hos deg. Her er den "Gjør det selv" manualen jeg nevnte, i tråd #2 https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ Her forklares også hvilken slange som er hva, ref Sobo. I tråd #1 er manualer for "dypere dykk" i materien. Tips til lista: Luftfiltrene opplistet under er Fleetguard sine. De du kjøper filter av har overgangstabeller fra disse numrene til den typen filter de selger. Der det står "erst" har Marinedeler både original og erstatningsprodukt, søker du på nummer vil begge komme fram. Strammehjula kan evt dobbelsjekkes. Det er 2 typer, et som strammes med umbrako (den er listet opp under), og en nyere type som strammes med 14 og 15 mm nøkkel. Står litt om det i beskrivelsen av disse på Marinedeler sine sider. Ellers kan også jeg bare anbefale Marinedeler. God service, kjapp levering, gode priser og topp ekspertise. Luftfilter AF 4919 Oljefilter LF 4017 Diesel finfilter FF 5442 Reimer (Marinedeler): Dynamo: 977542 erst Vannpumpe: 861564 erst Kompressor: 860388 erst Strammehjul for reimer: (Marinedeler) 861563 erst Sinker Drev, sats for DP-E, (Marinedeler) 875821 Knutebelg (Marinedeler), 876294, for alle 290 drev Kompressorolje: Orig Volvo Penta Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Takk for fin informasjon Sjøfare. Har du fått av vannpumpereimen ved kun å ta av strammehjulet? Er det sinkanode på motoren, eller kun drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Hmm, det var noe der... Jeg løste det øverste reimhjulet, det med "eiker".... Godt mulig det var for å få av den reima.... 4 skruer (?) som holder reimhjulet til bosset på akslingen (så bosset står igjen på aksling). Beklager, spekulatoren er i dårlig form for tiden Så vidt meg bekjent så er det ingen sinker på denne motoren. Både det jeg har sett, lest og hørt. Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Takker så meget for god info Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.