Jump to content

Volvo Penta KAD 42, gjøre service selv?

nomane

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Du kan like godt ta strammehjulet helt av. Og skifte det samtidig (de tar gjerne kvelden før reimene). Fås for 500 pr stk på linken du har fått høyere opp. Du har sikkert 2 dieselfiltre, bytt begge. Og evt rens forfilteret hvis det er dritt eller vann der. Last ned en gjør-det-selv som finnes på nettet, antageligvis i dokumentarkivet også. Der står det litt grei tilleggsinfo (som feks at peilepinne på kompressor skal skrus inn for måling). Ventiljustering gjøres ved å skru av de 3 små lokkene på toppen, om det er aktuelt. Gummipakning som kan brukes opp igjen i de fleste tilfeller. Ellers har du vel dekt det meste i innlegget ditt. Sjøvannsfilter kan jo også være greit å rense.

Da har vi samme motor. Under er et utklipp fra min egen oversikt. Dette vil da mest sannsynlig passe hos deg.

Her er den "Gjør det selv" manualen jeg nevnte, i tråd #2 https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ Her forklares også hvilken slange som er hva, ref Sobo.

I tråd #1 er manualer for "dypere dykk" i materien. 

Tips til lista:

Luftfiltrene opplistet under er Fleetguard sine. De du kjøper filter av har overgangstabeller fra disse numrene til den typen filter de selger.

Der det står "erst" har Marinedeler både original og erstatningsprodukt, søker du på nummer vil begge komme fram.

Strammehjula kan evt dobbelsjekkes. Det er 2 typer, et som strammes med umbrako (den er listet opp under), og en nyere type som strammes med 14 og 15 mm nøkkel. Står litt om det i beskrivelsen av disse på Marinedeler sine sider.

Ellers kan også jeg bare anbefale Marinedeler. God service, kjapp levering, gode priser og topp ekspertise.

• Luftfilter AF 4919
  • Oljefilter LF 4017
  • Diesel finfilter FF 5442

Reimer (Marinedeler):

• Dynamo: 977542 erst
  • Vannpumpe: 861564 erst
  • Kompressor: 860388 erst
Strammehjul for reimer: (Marinedeler) 861563 erst

Sinker Drev, sats for DP-E, (Marinedeler) 875821

Knutebelg (Marinedeler), 876294, for alle 290 drev

Kompressorolje: Orig Volvo Penta

Hmm, det var noe der... Jeg løste det øverste reimhjulet, det med "eiker".... Godt mulig det var for å få av den reima.... 4 skruer (?) som holder reimhjulet til bosset på akslingen (så bosset står igjen på aksling).

Beklager, spekulatoren er i dårlig form for tiden  :smiley:

Så vidt meg bekjent så er det ingen sinker på denne motoren. Både det jeg har sett, lest og hørt.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...