Haakonef Startet 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2016 Har to stk Ford 2715E montert i båten. Etter vinteren i boblehavn har jeg hørt at det kommer et metallisk smell fra styrbord aksel, ujevne mellomrom, typisk med 3-7 sek mellomrom. Mistenker at tidligere eier ikke har brukt et fett som er så veldig vannavvisende, samt at jeg ikke var oppmerksom på at det var 4 fettkopper som skulle sjekkes, visste kun om to. Har etterfylt nå med riktig fett, forsøkt å få gjennom så mye som mulig, og kan nå kjøre i inntil 1500 o/min uten at lyden kommer. På 16-1700 derimot, er den der. Babord motor og aksling rusler og går uten problemer. Er det bare å kjøre på med mer fett, eller er dette lagring og bytte og båt på land og ødelagt ferie ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) På en del båter er det vannkjølt hylse i stilken, dersom du presser mye grease i pakkboks så kan dette finne vei bakover og ødelegge for vannkjøling. Er det slakk i aksling så blr den opp for bytte av cuttlesslager. Kanskje du kan sammenligne de to akslingene om det føles forskjellig. Prøv å løfte opp / ned så langt bak du kommer til. Det kan også være en akselzink som har løsnet ute. Red : Det er bare en dagsjobb å bytte lager dersom det er synderen. Ferien blir mye bedre av det en å slepes til fremmed havn av rs. Redigert 20.Juni.2016 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Haakonef Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 På en del båter er det vannkjølt hylse i stilken, dersom du presser mye grease i pakkboks så kan dette finne vei bakover og ødelegge for vannkjøling. Er det slakk i aksling så blr den opp for bytte av cuttlesslager. Kanskje du kan sammenligne de to akslingene om det føles forskjellig. Prøv å løfte opp / ned så langt bak du kommer til. Det kan også være en akselzink som har løsnet ute. Red : Det er bare en dagsjobb å bytte lager dersom det er synderen. Ferien blir mye bedre av det en å slepes til fremmed havn av rs. Re: akselsink. Der sier du noe. Om den har løsnet, er de da denne typen lyder ?? Jeg ville jo trodd at på grunn av fremdrift i vannet ville denne bli presset ned mot propellen uansett ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Den holder et helvetes leven. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Har også opplevd løs akselsink en gang. Det bråker og rister noe forferdelig ! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Haakonef Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det bråker ikke så mye, kun et metallisk smell hvert ca 3 til 7 sekund. Altså ikke noe som følger turtallet på motoren, men som oppstår ved turtall over 1500 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Prøv å få inspisert propellanlegg med undervannskamera el. For å utelukke løs sink, eller noe som har hengt seg opp på propell eller aksel. Det høres veldig rart ut at det er lager eller noe sånnt da lyden er uregelmessig. Håper og tror at dette kan være en bagatell bare du finner den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.