Jump to content

Ulyd fra aksel - Ford 2715E

Haakonef

Recommended Posts

Har to stk Ford 2715E montert i båten. Etter vinteren i boblehavn har jeg hørt at det kommer et metallisk smell fra styrbord aksel, ujevne mellomrom, typisk med 3-7 sek mellomrom. 

Mistenker at tidligere eier ikke har brukt et fett som er så veldig vannavvisende, samt at jeg ikke var oppmerksom på at det var 4 fettkopper som skulle sjekkes, visste kun om to. Har etterfylt nå med riktig fett, forsøkt å få gjennom så mye som mulig, og kan nå kjøre i inntil 1500 o/min uten at lyden kommer. På 16-1700 derimot, er den der. Babord motor og aksling rusler og går uten problemer.

Er det bare å kjøre på med mer fett, eller er dette lagring og bytte og båt på land og ødelagt ferie ?? 

På en del båter er det vannkjølt hylse i stilken, dersom du presser mye grease i pakkboks så kan dette finne vei bakover og ødelegge for vannkjøling.

Er det slakk i aksling så blr den opp for bytte av cuttlesslager. Kanskje du kan sammenligne de to akslingene om det føles forskjellig. Prøv å løfte opp / ned så langt bak du kommer til.

Det kan også være en akselzink som har løsnet ute.

Red : Det er bare en dagsjobb å bytte lager dersom det er synderen. Ferien blir mye bedre av det en å slepes til fremmed havn av rs.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På en del båter er det vannkjølt hylse i stilken, dersom du presser mye grease i pakkboks så kan dette finne vei bakover og ødelegge for vannkjøling.

Er det slakk i aksling så blr den opp for bytte av cuttlesslager. Kanskje du kan sammenligne de to akslingene om det føles forskjellig. Prøv å løfte opp / ned så langt bak du kommer til.

Det kan også være en akselzink som har løsnet ute.

Red : Det er bare en dagsjobb å bytte lager dersom det er synderen. Ferien blir mye bedre av det en å slepes til fremmed havn av rs.

Re: akselsink. Der sier du noe. Om den har løsnet, er de da denne typen lyder ?? Jeg ville jo trodd at på grunn av fremdrift i vannet ville denne bli presset ned mot propellen uansett ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...