Jump to content

Mulig tæring i aluminiumsskrog? + ledning sporadisk mot skrog

virrvarr

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 2014 modell Yamarin Cross 49BR med 2014 modell Yamaha 60hk motor. Siden April i år har jeg opplevd at instrumenteringen forsvinner og powertrim slutter å fungere samtidig. Årsaken er at en av hovedsikringene har røket på motor. Yamaha/Yamarin-forhandleren brukte uker uten å finne feilen, måtte til slutt sette båten inn på et bilverksted som fant feilen etter en dags arbeid. Det viser seg at de som har montert motoren (hos forhandler) har glemt å nappet ut en strømførende ledning fra kontrollboksen som egentlig skal gå til startsperren. Denne ledningen på ca 1 meters lengde står spenning på så lenge hovedstrømbryter er på. Den har bare ligget mellom innerskroget og ytterskroget og periodisk kortsluttet mot aluminiumsskroget, det er da sikringen har gått og jeg har mistet instrumenteringen og powertrim. Båten er nå reparert ved at ledningen er nappet ut av kontakten... Men, det jeg tenker på nå er om båten har tatt skadet av å periodisk ha vært strømførende... Alle aluminiumsbåter blir jo litt skjoldete etter ett par år, men kan ikke se noe groper i metallet. Kan båten likevel ha tatt skade av dette?

jeg vil tippe at kontakten har vært såpass god at sikringen har røket for hver gang det var kontakt , og at det dermed ikke har gått nevneverdig med strøm.  

For å sjekke hvordan det ser ut på innsida så erkanskje et sånt tingen: 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-USB-2000034725/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...