Jump to content

Sprukket oljeslange i motorrummet...


Hebbe

Recommended Posts

Etter en helg med konfirmasjon av en stykk sønn tok jeg fri i går og reiste ut på Mjøsa, skulle ta min første tur av litt lengde med båten. Startet ut fra Evjua på Toten og la kursen nordvestover i retning Kapp / Gjøvik. Bra vær med opphold og lite vind gjorde at alt lå tilrette for en fin tur. Etter ca 60 minutter i 7,5 knops fart starter olje ”hyleren” med sitt illevarslende hyl, og oljelampa kom på. Stoppet så motoren og åpna luka ned til klumpen der nede. Hele motorrommet var oversprøytet med olje. Fant fram en 12 volt lykt satte den på og startet motoren opp, for å si det slik så var det lett å se hvor olje sprutet ut. En oljeslange mellom motor og oljekjøler hadde fått ett lite hull som gjorde at olja sprutet ut i en fin, kraftig, og tynn stråle. Kjeledress hadde jeg ikke, men verktøy var der det skulle være. Korta inn slangen med en del besvær, ikke helt enkelt for motoren var selvsagt varm. Hadde en kanne olje stående og fylte etter med det. Heldigvis hadde jeg såpass med olje at jeg ”nesten” kom opp til minimumsmerket på peilepinnen. Konstaterte at reparasjonen ble vellykket ved oppstart. Snudde så og tuslet med moderat turtall hjem til havna. Turen tilbake gikk fint, men sjekket reparasjonen min hvert tiende minutt. Mitt kamera lå dessverre igjen i bilen denne gangen…

 

Etter at båten var vel fortøyd kjørte jeg til ”butikken” og kjøpte nye olje slanger, klemmer og 10 l olje. I kveld skal slangene byttes ut, men før jeg gjør det har jeg en time med reingjøring av motor og motor-rom.

 

Er forresten ikke moro når slike ting hender, men er glad for at jeg er i stand til å fikse slike småting selv…

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Så gikk det bra, jo - så rart... Som Teodor sa på TV'n i hine hårde dager etter å ha trynet noe dugelig på tråsykkelen. Dette viser hvor viktig det er å være utrustet med de nødvendige tingene ombord. I dette eksemplet ekstra olje, nødvendig verktøy, og litt kreativitet. Slangen kunne man kanskje ikke forventet ville inngått i delelageret ombord, men resten var jo på plass. Bra det ikke fikk grøvre konsekvenser, selv om det kanskje ikke var helt ideelt på den første lengre turen.

Link to post
Share on other sites

Et lite utvalg av korte slangebiter kan være kjekt å ha ombord. Jeg har en plastpose med restbiter av div. slangedimensjoner liggende under dørken, og et lite utvalg av slangeklemmer. I tillegg så kan det fungere med en provisorisk reparasjon med tykk/kraftig armert teip. Om man ikke får tettet lekkasjen 100% så får man som oftest redusert den nok til at man kommer i havn.

 

Har selv erfart hvor kjekt det er å ha en kanne olje eller varmt vann på varmtvannstanken ved oljelekkasje og kjølevannslekkasje.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at det gikk så bra med deg Hebbe!

Vil bare si at for de fleste av oss med båt er det ikke så dumt at vi tar en kontroll av slangene vi har i båten. Ikke dumt nå før ferien. Bøyer de litt og ser etter sprekker eller gnag. Kanskje et klammer er falt av? Slanger som du ser beveger seg under gange blir utsatt for unødvendig slitasje i innfestningene. Dette kan kanskje fikses med et solid strips? En slangeklemme som er skrudd ekstremt mye sammen kan, jeg sier kan, være begynnelsen på en lekkasje. Det koster ikke så mye å skifte ut slanger som er over middagshøyden, kontra når vi eventuelt må taues til lands. Husk bare å få riktige slanger hvis de skiftes. Gå gjerne til et spesialfirma for slanger og fortell de hva det skal brukes til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hittill sluppet slikt oljesøl som du fikk Hebbe. Hos meg begynte det for mange år siden plutselig å stinke diesel. Opp med dørken og der sto spruten fra dieselreturen. På dysene på Yanmaren er det små T-forgreninger med slangebiter imellom (blå piler på bildet), og på den siste dysen er den ene delen av T-en avsluttet med et mikrokondom (rød pil). Den var sprukket! Heldigvis sprutet ikke dieselen ned i dynamoen, og motoren ble ikke gravid selv med sprukket kondom. Disse små slangebitene kan morkne og kan med fordel inspiseres en gang i blant.

 

Bilde

 

Men det kunne gått mye værre den gang jeg hadde en -70 modell Opel Record med bensinmotor og forgasser. Plutselig døde bare motoren stille ut. Jeg stoppet, og dermed så jeg dampen ut fra panseret og kjente bensinlukten slå mot meg. Kone og hund ble kommandert til øyeblikkelig evakuering av bilen, og i 10 minutter satt vi 50 meter fra bilen og ventet på smellen.

 

Det som hadde skjedd var at stussen inn til forgasseren der slangen fra binsinpumpen er festet, hadde løsnet fra godset. Dermed sprutet det bensin over en glovarm motor som ikke stoppet før flottørkammeret var tomt! Tenker med gru hva som kunne/ville ha skjedd i en båt med et lukket motorrom!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Vil bare si at for de fleste av oss med båt er det ikke så dumt at vi tar en kontroll av slangene vi har i båten.

Dette er faktisk påkrevet i vilkårene til de fleste forsikringsselskap. Enten spesifikt, eller indirekte under klausulen som dekker normalt vedlikehold. Her er litt fra vilkårene til Nordic Insurance:

 

4.2.1.1

Deler som er utsatt for materialtretthet, slittasje, tæring, råte, korrosjon eller lignende må gis spesielt godt vedlikehold. Deler som er forringet må skiftes slik at det ikke oppstår fare for skade.

 

1.3.2.

Slangeklemmer i fartøyet skal kontrolleres spesielt og minst en gang pr. år, og skal om nødvendig ettertrekkes slik at slanger alltid sitter fullstendig fast. Slangeklemmer skal skiftes ved tegn på korrosjon eller tæring.

 

Verdt ettertanke og, om nødvendig, tiltak dette. Det bør være hevet over enhver tvil at hvis årsak til krav om forsikringsoppgjør på noen som helst måte kan spores tilbake til at man har tatt for lett på noen av disse tingene, kommer reduksjon av utbetaling prompte.

Link to post
Share on other sites

.....og på den siste dysen er den ene delen av T-en avsluttet med et mikrokondom (rød pil). Den var sprukket!

<{POST_SNAPBACK}>

De der kaninkondomene er noe skitt, morkner mye raskere enn slangene. Mye bedre med en en slangebete tettet i andre enden med en skrue e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Disse kaninkondomene er de i plast?

Nei, ikke på Yanmar 4JHE motorene i hvert fall, der er de av gummi.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slanger? - JA! De skal sjekkes! Eller rett og slett byttes etter et antall år?

 

Skrekkeksempelet (tror jeg har vist disse flerfoldige ganger her...) kom jeg over da jeg for 2 år siden skiftet dieselslanger på min 2QM-15. Gjorde dette egentlig bare for å ha ro i sjelen og unngå luft i systemet - for de fleste så jo glatte og fine ut!!!! :eek:

 

Det var en slange spesiell - den som går fra matepumpen opp til dieselfilteret - som overrasket stort!

En "jævel" å komme til for inspeksjon. Trangt som det er bak der sto slangen montert i en ganske så hard bøy. Det som var synlig med speil så slik ut - altså glatt og fin :smiley: .......trodde jeg.

Bilde

 

Stor var overraskelsen når jeg demonterte den. Undersiden av bøyen så slik ut!! :eek:

Bilde

 

Moralen? Tja - ikke alt som ser "glatt" ut er bra? Eller, det finnes som regel 2 sider av samme sak, og ikke nødvendigvis like?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

JaJa Hebbe velkommen i klubben. Bra at alarmen fungerte når den skulle.

 

Jeg hadde tilsvarende søl på en Årø 28 jeg hadde for endel år siden. Med en ikke så lykklig slutt.

 

Satt ut båten på våren, startet motor og tøffet sakte rundt for å kontrolere at alt var iorden.

 

Hodet ned i motorummet med gjamne mellomrom for å sjekke eventuelle lekasjer.

Alt var tett og fint, så da tenkte jeg at det var greit å gi på litt og komme seg hjem til båtplassen. Etter en 20 minutters gange Ett He..........tes rabalder nedi motorrommet, og SÅ gikk alarmen. Litt sent kanskje :headbang::headbang::headbang:

 

Opp med motorroms luke og inspisere elendigheten. Olje overalt og full skjæring av motor.:cryin:

 

Det viste seg at jeg hadde fått O ringen i klem når jeg monterte oljefilteret og ringen hadde "blåst".

Motoren var en Ford Sabb 54 hk. (husker ikke nummeret). så hvis noen av dere har en sånn motor .Vær sikker på at O ringen kommer rett. På Årøen var det vannvittig trangt så jeg måtte føle meg frem.

 

Olje, Ducktape, slangeklemmer , filltre,reimer, noe elektro +++ og verktøy bør altid være ombord.

Man vet aldri når man trenger det.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da er det i orden igjen...

 

Etter at all olje var tørket opp og det var tid for å bytte slangene viste det seg at det ikke var slanger mellom motor og oljekjøler. Det var rett og slett en U-kobbling som var festet i/ved øvre del av ollefilterholderen. Ved kald motor var det fort gjort å finne ut dette samt å bytte disse slangene. Tett ble det, og prøvekjøring viste at motoren gikk som den skulle.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde alt var i orden..... men....

 

Kom ned til båten i dag og peilet olja før oppstart...... Den var grå, og det betyr vannblandet olje....

 

Vel jeg fyra i gang dyret og lot den gå seg varm, bytta den gråhvite olja og fyra så i gang igjen. Etter dette gikk motoren i 1 time på variert, også fullt turtall i over en klokketime. Sjekka oljen igjen etter dette og den var da fortsatt blank (Ikke rukket å bli svart enda). Håper den forblir blank for så å bli svart...

 

Når jeg kjører motoren for fullt oppnådd turtall ved belastning (3200 r.min), (Instruksjonsboka for motoren sier 4500 r.min for fullt turtall, men regner med at det er uten noen form for belastning, får mye høyere turtall enn 3200 r.min uten belastning men vet ikke hvor mye, har ikke turt å prøve). da kommer det vann fra "sjøvannsdelen" ut fra et overløp som er kobblet til før vannet som skal gå ut sammen med eksaus fra motor. Det ryker da samtidig hvitt og luktfritt i fra eksausrøret. Ved lavere turtall ryker det ikke. Hadde besøk i båten av en annen båtmann som trodde at alt var i orden med tanke på bl.a. toppakning. Selger av båten til meg sa at den røyk hvitt ved fullt pådrag.

 

Vil annta at motor holder ca 80 grader C. når den er varm.

 

Uansett... Jeg poster inn ett inlegg i denne tråden hvordan fargen på oljen utvikler seg i de nærmeste dagene...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takk og pris at du klarte situasjonen så bra! Skjært motor og HEBBE som landkrabbe, nei fydda!

Dette fikk meg til å tenke på maskinen på START, og nå skal alt som heter slager og rør gås grundig etter i sømmene! (Maskinen har nå ruslet av sted i 10 år uten noen utskiftninger.) Regner med en tur til Hamar på søndag ettermiddag etter nå å ha "spettet" båten ut av havna. Ligger nå ytterst på Skibladnerbrygga (nødhavn).

Link to post
Share on other sites

.....Skjært motor og HEBBE som landkrabbe, nei fydda!

Motoren er friskmeldt. Har nå kjørt den i tilsammen 5 klokketimer i god marsjfart etter at ojlen i motoren ble grå. Har bestemmt meg for at den kom av skylling av til dels store mengder med vann etter oljesølet og at noen "små dråper" av dette havnet ned i røret for peileinnen.

 

OK.... når sant skal sies så peiler jeg oljen veldig ofte for å følge med på om det kommer vann i den, kommer til å drive med dette en stund til enda for å være helt sikker. :yesnod:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

OK.... når sant skal sies så peiler jeg oljen veldig ofte

Og det skal du fortsette med, Hebbe! Det er en god "forsikring" å følge med motorolje, både nivå og fargen.

 

Forresten - Gjør ikke alle med innenbordsmotor det? :confused: Peile olje før oppstart?

 

Personlig så peiler jeg olje hver gang jeg er i båten. Har blitt rutine som jeg ikke vil være foruten. Inge motorstart uten oljesjekk.

 

Det er jo bra at alt er vel med skib & motor, Hebbe!

God sommer!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og det skal du fortsette med, Hebbe! Det er en god "forsikring" å følge med motorolje, både nivå og fargen.

 

Forresten - Gjør ikke alle med innenbordsmotor det?  :confused: Peile olje før oppstart?

 

Personlig så peiler jeg olje hver gang jeg er i båten. Har blitt rutine som jeg ikke vil være foruten. Inge motorstart uten oljesjekk.

 

Det er jo bra at alt er vel med skib & motor, Hebbe!

God sommer!

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Må vel innrømme at eg ikke pleier å peile olje før hver tur. Forrige båt hadde eg en ganske ny liten yanmarmotor som eg stolte 100% på og der peilet eg olje kanskje hver 14.dag når den kun ble brukt til småturer. Før langturer sjekket eg at alt var i orden, f.eks hylse, reimer, olje, kjølevann ol.

 

Men på nyebåten spørst det ikke om eg bør ta meg litt mer sammen og ta en daglig rutine. Det blir også mye lettere å bare løfte opp motorromsluken.

Link to post
Share on other sites

Forresten - Gjør ikke alle med innenbordsmotor det?  :confused: Peile olje før oppstart?

Må nok innrømme at jeg er en av mange(?) syndere på det punktet. Å rydde bordet, vippe det opp, fjerne filleryene, fjerne antisklimattene under pluss å passe på at skipshunden holder seg unna, - det blir liksom litt mye styr!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...