Jump to content

Turtallsproblem TAMD 63L


odma78

Recommended Posts

Hei

 

 

Sliter med turtallet på en av mine 63 L motorer. Mangler 400 omdr på toppturtall og motoren er generelt slappere hele veien når jeg drar på i forhold til den andre. Trodde først d var turbo, skrudde denne av og tok den med til Oslo for overhaling. Turboservice så på turboen og sa denne ikke var defekt og at denne ikke kunne utgjøre 400 omdr. Tok den med hjem igjen......

Sjekket overflow ventilen på pumpa, denne så bra ut.

Alle dyser er overhalte.

Har sjekket om det er lekkasjer på turbosiden, ingen som jeg kan se.

Alle filter er byttet, tanker er rengjort.

Motoren ryker ikke nevneverdig på topp.

Gassvirer er sjekket

 

Skal byttet turboer mellom motorene i dag for å utelukke turboproblemer.

 

Noen som har vært borti samme problem

Redigert av odma78 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! sjekk om den kan få noe falsk luft i dieselen,feks gjennom pakn.i vannutskillerfilter eller dieselfilter. jeg hadde samme problem og etter et titals timer med feilsøking og ny turbo viste det seg å være de to kobberskivene som tetter på banjikoblingen inn på fødepumpa som klarte å trekke falsk luft,skiftet disse og turtallet kom tilbake :smiley:  heller ikke dumt å kjøre en god blanding med dieseltilsetning og diesel rett fra en kanne for å få renset event.dieseldyr eller vannperler som kan tette i dieselpumpa. Jeg hadde ikke noe røyk fra eksosen, den fikk rett og slett forlite diesel.

Link to post
Share on other sites

Hadde du fullt turtall tidligere, og hva har du eventuellt gjort med motoren etter dette? Hva klarte motorene da av WOT-turtall?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har sjekket overflowventilen, fant ingen feil med den. Har hatt fult turtall på ca 2750 på begge motorene tidligere.

Feilen kom på høsten i fjor. Begge motorene har vært ute i vinter til en finpuss. Utvendig overhaling, dyser, pumper, slanger div div. Diesel pumpen har ikke vært rørt.

Trodde jeg hadde funnet feilen da det var en dreneringsskrue i intercooleren som ikke var på plass og dermed tap av turbotrykk. Denne er nå på plass uten nevneverdig forbedring.

Alle filtere, tanker, slanger er byttet/gått over.

 

Windy 32? var det synlig lekkasje fra banjoen?

Link to post
Share on other sites

Motoren ryker ikke så da får den nok luft, glem turboen.

Den får for lite diesel. Enten er det noe som struper dieseltilførselen eller så gir ikke pumpa nok. Det kan være en røykbegrenser som ikke får riktig trykksignal fra innsuget. Du kan koble returdiesel slangen til en klar plastslange så ser du om det kommer luft og om den får rikelig med drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Det var ingen synlig lekkasje på banjokoblingen hos meg,ikke antydning til lekkasje av diesel ut men kunne høre en svak "pulserende lyd som kunne minne om en meget liten luftlekkasjer,trodde det først bare var lyden fra dreneringshullet i bunnen av intercooleren med tok av banjoen for å se om det var en sil inni denne og det var det ikke på min (Kad32) så studerte jeg kobberpakn og det var små ujevnheter i de. Skal tydeligvis veldig små ujevnheter til. Kjøpte bare et sett med kobberskiver på Biltema, var helt like?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...