Jump to content

Verdi til Yamaha 9.9 FMH (1999)


OT-flyktning

Recommended Posts

Litt usikker på om dette hører hjem under kjøp/salg....

 

Sønnen min vil gjerne bytte sin 8hk på sjaluppen (jolla, Terhi Microfun) med en 9.9hk av nevnt type. En kamerat til ham har en til salgs og vi tittet på den idag.

 

Han vil ha kr 3500, saken er bare at en del sider med motoren gjorde dårlig innttrykk på meg:

 

Finnen til undervannshuset er brukket vekk (påstand: under håndtering på land)

Mye slark i gass-mekanikken, og styrekulten

Kameraten (15 år) har løsnet akslingsinnsats i undervannshuset (løse skruer da vi tittet).

 

Alt i alt gjør det inntrykk på meg at motoren har fått tøff behandling og vedkommende har mekket en del.

 

Selve motoren oppe under dekslet ser rimelig pent ut.

 

Vi har ennå ikke kjørt motoren (i en dunk). Så hva synes dere om prisen? Hva ville et nytt undervannshus koste (ferdig montert).

Link to post
Share on other sites

Det må være billig hvis du får den for 3500,- ville sagt ca 10 000 var en mer normal pris. Det er gamle vrak som blir solgt for den prisen du nevner her. Vet ikke hva du må gi for et undervannshus, men er du ikke litt nevenyttig selv slik at du kan hjelpe til?

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Andreas,

 

For en 99-modell er det så pass rimelig at jeg tror du har meget rett i dine antagelser......

 

Men med et kurrant merke  -  og med en gutt som har en så nevenyttig far  -  kan det være en fristende anledning, selv om forskjellen mellom 8HK og 9,9HK er heller beskjeden.

 

mvh

Poseidon

(Som har 3 sønner og kjenner situasjonen....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Andreas,

 

For en 99-modell er det så pass rimelig at jeg tror du har meget rett i dine antagelser......

 

Men med et kurrant merke  -  og med en gutt som har en så nevenyttig far  -  kan det være en fristende anledning, selv om forskjellen mellom 8HK og 9,9HK er heller beskjeden.

Ja, det er nok ikke noe problem med nevene, med timene derimot..... :lol:

 

Men jeg har nå sett at de fleste innspill er rimelig positiv, så jeg tror vi tar en titt til og prøvekjører i dunk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok ikke noe problem med nevene, med timene derimot..... :lol:

Hei igjen Andreas,

 

Som far til tre sønner som er oppvokst sammen med meg ombord i båtene våre vil jeg si: "Dette prosjektet bør du TA deg tid til!"

 

For junior vil det bli en lærerik seanse og en jobb som han kommer til å minnes med stor glede i mange, mange år fremover. Blant jevnaldrende kamerater vil han etterpå bli oppfattet som "påhengsguruen"   -   og jeg tror faktisk han vil stelle bedre med både båt og motor etter selv å ha vært med på "strevet" med å fikse den.

 

Lykke til begge to!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et enklere og kanskje like lærerikt prosjekt kan kanskje være å fintune det som finnes av hardware. Teste hvilke utslag endring av montering gir - heve motoren litt - senke den litt. Teste endring av utvinkling på motoren - manuell powertrim. Finne den mest optimale kombinasjonen av disse to parametrene. Kan hende er det like mye å hende fartsmessig på en slik øvelse? Da kunne poden sette seg inn i relevant teori på området først og bruke litt tid på det, før fattern evt. bistår med endring av hardware oppsettet, før poden kan agere test pilot og teste ut forskjeller. Dvs ni-tyne frem og tilbake og se om det er registrerbar forskjell på de ulike variantene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede fin-tuned den nåværende når det gjelder akterspeilhøyde osv. Og jeg synes den går som en drøm. Massevis av impellererfaring har jeg også (https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1035984328).

Men når sønnen nå også skal slepe vannski o l så er det vel fortsatt ikke nok.

 

Vi skal ta en titt til samt kjøre i dunk,

Skal sjekke prisen for undervannshus (ferdig montert)

Prute litt

 

Og så må sønnen tømme kontoen sin noe, men salgsinntektene fra 8-hestern får han da også.

Link to post
Share on other sites

Og så må sønnen tømme kontoen sin noe, men salgsinntektene fra 8-hestern får han da også.

Du skal bare se dere kan finansiere hele kjøpet med 8 hesteren. Ta en titt på påhengerprisene på qxl. Folk skal jo ha 6000 gamle evinruder fra 80 tallet. Virker jo faktisk som om noen får solgt også, er man uten motor blir man lett desperat.

Link to post
Share on other sites

Gjøres motoren om til 15hk, er det ingen problemer med knee-board iallefall. Hadde en With 10,5 med Merc Viking 10/15hk, og dro opp voksne opp til 90 kilo på knee-board. Prøvde ikke med vannski men dette er jo noe tyngre å dra opp, men det kan jo gå med litt lettere små-folk bakpå skia.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...