mats_865 Startet 20.Juni.2016 Del på Facebook Startet 20.Juni.2016 Hei, håper noen kan gi meg noen fornuftige tanker rundt et problem som har oppstått. Jeg driver å pusser opp en Malo 22 arbeidsbåt. Når jeg overtok denne sto det motor, gir og propell montert. Motor var ikke til å redde (Perkins av ukjent modell) men gir å propell ser helt topp ut. Har fått tak i en annen motor Ford/Sabb 2704et som skal inn. Her om dagen malte jeg opp giret flushet det med diesel, monterte det. Fylte olje av rett type, kjørte det og alt fungerte fint forover bakk og nøytral. Etter en stund skiftet jeg olje og kjørte videre. Men så oppdager jeg at giret går gale veien i forhold til propellen. Dette var rart ettersom giret har stått med denne propelle fra før av... Tenker spontant at motoren tørner motsatt vei.. Men etter litt forsking kommer jeg fram til følgende: det er en dreieskive i framkant på giret, denne er til å rotere og skal stilles likt som inngående fra motor altså mot klokka sett bakfra som er fordens rotasjon. I denne posisjonen står allerede giret. Jeg snur skiven, da skjer ingenting giret er da døtt. Snur tilbake og alt fungerer, fortsatt feil vei. Jeg har en høyre propell. I og med at giret står justert som det gjør og giret ikke snurrer når jeg snur skivalg også den gamle motoren være venstre over/ mot klokka sett bakfra. Hmm .... Kanskje båten er kjørt framover i bakk på giret? Nei, ikke det heller gamle gir/gasspaken forteller meg at dette ikke er tilfelle.. Og som følge av alt dette skjønner jeg ingenting... Noen som har noen lure ideer på hvordan jeg skal gå fram for å finne ut av dette? Oppsetningen må jo ha fungert før ettersom dette sto fastmontert i båten? Huff... Hodebry!!! Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Hei, obs du har en vribar propell, da kan du kjøre bakk på giret men vridninga på propellen gjør at den går fram. Tro det er det som skjer. Du hart sikkert en håndpumpe som vrir propellbladene. Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Hei takk for svar. Men det er ikke vribart. Dette er en fast justerbar propell. Man kan justere pitch manuelt når båten står tørt. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Hei, ok, motorene går samme vei det er helt sikkert, det er ikke en ventil som snur retningen (dreieskiva) du har ikke bilder av giret? det løser ofte problemer her inne. Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Bilde er tatt før demontering. Og ikke serlig godt.. Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/> <title></title> </head> <body> <div class="page" title="Page 72"> <div class="section"> </div> </div> </body> </html> Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Har dessverre ingen bra bilder av giret. Ingen ventiler eller noen ting. Dreieskiva jeg prater om kommer til syne når man splitter giret fra svinghjulskåpa. Enkel anordning som kun indikerer rotasjon inn på giret, slik jeg har klart å lese meg til. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 (redigert) Hei igjen, Skjønner hva du mener, men kan ikke hjelpe. Men du har en kjekk båt, hadde sjark av samme merke. Redigert 20.Juni.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Takk for det, og takk for interessen.. Malo er gode greier.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Her er Malosjarken Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Morro... Flotte båter.. Bare synn det er så mye jobb når forfallet har gått for langt. Skal se om jeg kan poste noen bilder av min når den begynner å ta form (fått litt sparkel og maling) ? Sitér dette innlegget Link to post
mats_865 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Noen andre som har noe erfaring på området? Sitér dette innlegget Link to post
bensinmotor Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Dette var merkelig med giret, fikk du fiksa det ? Hva var galt med Perkins 6.354 som sto inn i båten ? Har samme båt selv,ska montere Perkins motor av samme type med Borg Warner gear. Sitér dette innlegget Link to post
Knopfler Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Er oljepumpa du dreier på. Om du har den motsatt vei får du ikke oljetrykk. Skal se om jeg finner boka hær på tlf Sitér dette innlegget Link to post
Knopfler Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Dær har du :) http://www.marinepartsexpress.com/borgwarnerschem.html Sitér dette innlegget Link to post
bensinmotor Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Hvordan gikk det med dreieretningen på giret ditt ? Fikk du fiksa det ? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Er nok ikke sikkert du får svar fra trådstarter.... som ikke har vært innlogget siden november 2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.