Bonus Startet 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2016 På tur hjem Søndag opplevde jeg at ladetrykket på BB motor var betraktelig lavere enn SB. Testet toppfarten og oppnådde høyere turtall enn normalt max turtall på BB motor (3630), mens SB motor oppndde lavere turtall (3330). Regner med at en eller begge propellene på BB drev har sluppet navet (ødelagt gummivulk). Har to nye propeller og skal løfte i formiddag eller i morgen. Hvordan sjekker jeg om gummivulken på en propell er OK? Kan jeg se det fysisk eller må jeg merke nav og propell med en tusjstrek, kjøre en tur i plan og se om strekene fortsatt er overfor hverandre? Litt tungvindt, for da må jeg jo løfte to ganger ... 2xD4-260 på DPH drev, G7 propeller. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Du må vel strengt tatt ikke løfte båten for å bytte propellere? Jeg vil tro at propellere som har sluppet i vulkingen vil ha forskjøvet seg i lengderetningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Vet at jeg ikke MÅ løfte for å skifte, men greit å få en sjekk nedentil før ferieturen. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det skal være ca 5-6 mm mellom navkopp og bakre propell, samme mellom bakre og fremste propell og fremre mot drevhus. Hvis dette er "off" på noen måte har de sluppet. Vanlige tegn er at propellene gnisser mot hverandre. Skjedde hos meg, bytta 3 stk propell. Ikke billig i det heletatt... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Hadde liten klaring mellom propellene i fjor, på DPH. De tok såvidt i hverandre på ett punkt. Demontere mens båten lå på sjøen, for jeg oppdraget det ved sjøsetting.. Winrace fikset ny vulking for ca 3500 på den propellen som var løs. ( ordnet på en uke i mai/ juni inklusiv postgang) På med dykkermaske og roter på propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det er riktig at winrace gjør dette, jeg var nok ikke så heldig med "timingen" og valgte derfor 3 nye. De gamle blir sendt til overhaling, og så ut på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Har snakket med Winrace, de kan (antagelig) kjøre det samme dagen som jeg kommer med propellen(e). Får se når vi løfter hva jeg gjør. Skulle ha løftet i formiddag, men løftetrucken ville ikke starte ... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Sjekket ved å lage et tusjmerke i senterkoppen og så ta en prøvetur. Etter testturen hadde tydelig bakre propell forskjøvet seg i forhold til tusjmerket mitt. Tiltet opp drevet max og skiftet bakre propell fra badeplatformen. Enkelt. Ute på testtur nå, alt OK :-) Redigert 23.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Volvos vulking er alt for dårlig på dph drev.ganske vanlig at disse slipper med normalt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Volvos vulking er alt for dårlig på dph drev.ganske vanlig at disse slipper med normalt bruk.Båten er 10 år gammel, og motorene har snart 1200 timer. Med originale propeller. Holder den nye 10 år til, så skal ikke jeg klage ... Ikke mye, i hvert fall :-) Redigert 23.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ordnet som nevnt vulkingen i fjor, da på fremre propell. Smart å sette på tusjmerke. Skal gjøre det på bakre propell og koppen, før jeg tar båten sørover neste helg. Er jo ekstremt enkelt for å ha kontroll på ståa. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Hei ! Sliter trolig litt med det samme selv på BB proppeller.. Opplevde dere at man merket det på farten at proppeller slipper ? På ca 2000 rpm. så føler jeg at BB motor / proppeller ikke henger med. Derfra går nesten ikke båten fortere turtall øker på begge motorer men det kjennes ut som om bare SB motor skyver. Så kan det kjennes ut som om BB slipper, mens noen ganger så ''tar de litt tak'' og man kjenner båten ''skyter lit'' fart igjen for så og miste fart.. Er usikker på om det er vulking som har gått eller om det er noe med motor.. Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Lurer på om jeg også sliter med det samme? 1. Ved maks pådrag i dag gikk BB motor over 3600rpm mens SB holdt seg på 3470. 2. SB motor ser ut til å drikke mere diesel enn BB motor iht tankmålerne Får vel ta en tur ned med tusjen i kveld og sjekke. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sjøbliss Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Undervannstusj? Smart triks dette. Tror jeg skal Legge tusjmerke inn som vanlig servicepunkt. Jeg merker jo ikke denne type avvik da jeg bare har en motor. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BingoBonzo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 On 7/28/2018 at 10:20 PM, Sjøbliss said: Undervannstusj? Smart triks dette. Tror jeg skal Legge tusjmerke inn som vanlig servicepunkt. Jeg merker jo ikke denne type avvik da jeg bare har en motor. Tja, du vil jo kunne merke det med øket turtall og/eller lavere hastighet i forhold til hva du er er vant til? MEN, det store spørsmålet (mine DPH G7 propeller er fra 2006): A) Kjøpe nye propeller? B) Sende de gamle til Winrace for nytt nav og litt balansering/tuning? Vil det være verdt å pusse videre på 12 år gamle propper? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg fikk en kjettingkjenning på mine G7 propeller fra 2007 for to år Siden. Sendte de til winrace og de kom tilbake som nye. Jeg er ikke i tvil, send de til winrace. Tredjedel av prisen og nesten som nye. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BingoBonzo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 56 minutes ago, Sjøbliss said: Jeg fikk en kjettingkjenning på mine G7 propeller fra 2007 for to år Siden. Sendte de til winrace og de kom tilbake som nye. Jeg er ikke i tvil, send de til winrace. Tredjedel av prisen og nesten som nye. Bare så jeg er sikker, du sier nesten som nye? Var det noe som manglet? Ser at enkelte reklamerer Winrace optima som skal være bedre? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Lingefan Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Jeg opplevde glipping på en innerpropell G8 på mine D6 med DPH nå i juli (11 år gamle) og gadd ikke ta vare på den slitne propellen for å sende til winrace etc. Like greit å kjøpe nytt. De er dyre, men er som oftest bare en som ryker av gangen. Hvis en annen ryker så kjøper jeg ny da også. Hører mange tipser om Winrace. Vet om noen som sendte til de og så må de fikses igjen etter et år eller to. Jeg kom frem til at det er like greit å ha helt nytt så vet man at det er skikkelig. Redigert 1.August.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 8 hours ago, BingoBonzo said: Bare så jeg er sikker, du sier nesten som nye? Var det noe som manglet? Ser at enkelte reklamerer Winrace optima som skal være bedre? Ingenting jeg kunne se som var dårligere enn nye. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BingoBonzo Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Da har jeg vært nede og tusjet litt på propellene og fant ut at bakre BB prop-sett og fremre SB prop-sett slipper i navet. Godt å få bekreftet mistanken og planlegger dermed et spa-opphold for begge settene hos Winrace i vinter.. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Eureka Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Hvordan er klaringen mellom propellene ? Jeg ble klar over at noe var galt ved montering, dagen før sjøsetting. Da jeg roterte propellene var det en ørliten friksjon på et punkt. Og jevnt over 1 mm klaring. Tror det var den bakre propellen som hadde krabbet fremover. Nå, et par år senere og noen hundre motortimer er alt i orden. Plukket av propellene på sjøen. Rigget meg med ei skralle, pipe, forlenger og et meter langt rør for å få moment på skralla. Tau knyttet fast i alle verktøy og kjente den deilige følelsen av å spare 2500 på kraning. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 18 hours ago, Eureka said: Hvordan er klaringen mellom propellene ? Jeg ble klar over at noe var galt ved montering, dagen før sjøsetting. Da jeg roterte propellene var det en ørliten friksjon på et punkt. Og jevnt over 1 mm klaring. Tror det var den bakre propellen som hadde krabbet fremover. Nå, et par år senere og noen hundre motortimer er alt i orden. Har ikke sjekket klaringen, men vil ikke tro at det er hovedårsaken til problemene mine. 18 hours ago, Eureka said: Plukket av propellene på sjøen. Rigget meg med ei skralle, pipe, forlenger og et meter langt rør for å få moment på skralla. Tau knyttet fast i alle verktøy og kjente den deilige følelsen av å spare 2500 på kraning. Det er eksakt samme plan jeg har i forbindelse med propellservice Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sjøbliss Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Da har dette skjedd meg igjen.... ? Var litt uggen form i høst når jeg tok opp båten så oppdaget det ikke før jeg nå monterte. Er ganske sikkert at fremre propell er begynt å slippe igjen. Disse ble reparert av Winrace i 2019. Burde de ikke holde lenger? Vi kjører nesten ikke i plan heller. Bare noen få timer per sesong. Er litt skuffende synes jeg. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.