Jump to content

Hvordan sjekker man om propell har sluppet navet? - VP DPH drev

Bonus

Recommended Posts

På tur hjem Søndag opplevde jeg at ladetrykket på BB motor var betraktelig lavere enn SB. Testet toppfarten og oppnådde høyere turtall enn normalt max turtall på BB motor (3630), mens SB motor oppndde lavere turtall (3330).

Regner med at en eller begge propellene på BB drev har sluppet navet (ødelagt gummivulk). Har to nye propeller og skal løfte i formiddag eller i morgen.

Hvordan sjekker jeg om gummivulken på en propell er OK? Kan jeg se det fysisk eller må jeg merke nav og propell med en tusjstrek, kjøre en tur i plan og se om strekene fortsatt er overfor hverandre? Litt tungvindt, for da må jeg jo løfte to ganger ...

2xD4-260 på DPH drev, G7 propeller.

Det skal være ca 5-6 mm mellom navkopp og bakre propell, samme mellom bakre og fremste propell og fremre mot drevhus. Hvis dette er "off" på noen måte har de sluppet. Vanlige tegn er at propellene gnisser mot hverandre. Skjedde hos meg, bytta 3 stk propell. Ikke billig i det heletatt...

Hadde liten klaring mellom propellene i fjor, på DPH. De tok såvidt i hverandre på ett punkt.

Demontere mens båten lå på sjøen, for jeg oppdraget det ved sjøsetting..

Winrace fikset ny vulking for ca 3500 på den propellen som var løs. ( ordnet på en uke i mai/ juni inklusiv postgang)

På med dykkermaske og roter på propellene.

Sjekket ved å lage et tusjmerke i senterkoppen og så ta en prøvetur. Etter testturen hadde tydelig bakre propell forskjøvet seg i forhold til tusjmerket mitt. Tiltet opp drevet max og skiftet bakre propell fra badeplatformen. Enkelt. Ute på testtur nå, alt OK :-)

Redigert av Bonus (see edit history)

Volvos vulking er alt for dårlig på dph drev.ganske vanlig at disse slipper med normalt bruk.

Båten er 10 år gammel, og motorene har snart 1200 timer. Med originale propeller. Holder den nye 10 år til, så skal ikke jeg klage ... Ikke mye, i hvert fall :-)

bilde

Redigert av Bonus (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Hei ! Sliter trolig litt med det samme selv på BB proppeller.. Opplevde dere at man merket det på farten at proppeller slipper ?

På ca 2000 rpm. så føler jeg at BB motor / proppeller ikke henger med. Derfra går nesten ikke båten fortere turtall øker på begge motorer men det kjennes ut som om bare SB motor skyver. Så kan det kjennes ut som om BB slipper, mens noen ganger så ''tar de litt tak'' og man kjenner båten ''skyter lit'' fart igjen for så og miste fart.. Er usikker på om det er vulking som har gått eller om det er noe med motor..

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

• 1 år senere...
On 7/28/2018 at 10:20 PM, Sjøbliss said:

Undervannstusj? Smart triks dette. Tror jeg skal Legge tusjmerke inn som vanlig servicepunkt. Jeg merker jo ikke denne type avvik da jeg bare har en motor. 

Tja, du vil jo kunne merke det med øket turtall og/eller lavere hastighet i forhold til hva du er er vant til?

MEN, det store spørsmålet (mine DPH G7 propeller er fra 2006):

A) Kjøpe nye propeller?

B) Sende de gamle til Winrace for nytt nav og litt balansering/tuning?

Vil det være verdt å pusse videre på 12 år gamle propper?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

56 minutes ago, Sjøbliss said:

Jeg fikk en kjettingkjenning på mine G7 propeller fra 2007 for to år Siden. Sendte de til winrace og de kom tilbake som nye. Jeg er ikke i tvil, send de til winrace. Tredjedel av prisen og nesten som nye.

Bare så jeg er sikker, du sier nesten som nye? Var det noe som manglet? Ser at enkelte reklamerer Winrace optima som skal være bedre?

Joda 370 Sport - Solgt

Jeg opplevde glipping på en innerpropell G8 på mine D6 med DPH nå i juli (11 år gamle) og gadd ikke ta vare på den slitne propellen for å sende til winrace etc. Like greit å kjøpe nytt. De er dyre, men er som oftest bare en som ryker av gangen. Hvis en annen ryker så kjøper jeg ny da også. Hører mange tipser om Winrace. Vet om noen som sendte til de og så må de fikses igjen etter et år eller to. Jeg kom frem til at det er like greit å ha helt nytt så vet man at det er skikkelig. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

• 3 uker senere...

Hvordan er klaringen mellom propellene ? 

Jeg ble klar over at noe var galt ved montering, dagen før sjøsetting. Da jeg roterte propellene var det en ørliten friksjon på et punkt. Og jevnt over 1 mm klaring. Tror det var den bakre propellen som hadde krabbet fremover. 

Nå, et par år senere og noen hundre motortimer er alt i orden. 

Plukket av propellene på sjøen. Rigget meg med ei skralle, pipe, forlenger og et meter langt rør for å få moment på skralla. 

Tau knyttet fast i alle verktøy og kjente den deilige følelsen av å spare 2500 på kraning.

18 hours ago, Eureka said:

Hvordan er klaringen mellom propellene ? 

Jeg ble klar over at noe var galt ved montering, dagen før sjøsetting. Da jeg roterte propellene var det en ørliten friksjon på et punkt. Og jevnt over 1 mm klaring. Tror det var den bakre propellen som hadde krabbet fremover. 

Nå, et par år senere og noen hundre motortimer er alt i orden. 

Har ikke sjekket klaringen, men vil ikke tro at det er hovedårsaken til problemene mine.

18 hours ago, Eureka said:

Plukket av propellene på sjøen. Rigget meg med ei skralle, pipe, forlenger og et meter langt rør for å få moment på skralla. 

Tau knyttet fast i alle verktøy og kjente den deilige følelsen av å spare 2500 på kraning.

Det er eksakt samme plan jeg har i forbindelse med propellservice :thumbsup:

Joda 370 Sport - Solgt

• 4 år senere...

Da har dette skjedd meg igjen.... ? Var litt uggen form i høst når jeg tok opp båten så oppdaget det ikke før jeg nå monterte. Er ganske sikkert at fremre propell er begynt å slippe igjen. Disse ble reparert av Winrace i 2019. Burde de ikke holde lenger? Vi kjører nesten ikke i plan heller. Bare noen få timer per sesong. Er litt skuffende synes jeg. 

20230407_163230.jpg

20230407_174217.jpg

20230407_174212.jpg

20230407_174919.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...