Jump to content

Lunde Båt avslutter driften

quantumduck

Recommended Posts

At norsk forbrukerkjøpslov gir kjøper bedre rettigheter enn de aller fleste andre steder er jo ganske kjent. Men dette har vel forhandlerne, inkludert Lunde også vært klar over hele tiden. Man skulle jo tro at de da justerer opp prisen tilsvarende for å dekke den ekstra kostnaden det er med 5 års reklamasjonsrett. Den eneste grunnen jeg kan se til at norsk forbrukerkjøpslov har noe med dette å gjøre er om forhandleren har feilvurdert utgiftene knyttet til reklamasjon og satt prisen for lav.

Det vi ser nå er vel mest sannsynlig en konsekvens av nedgangen i Norge hvor titusenvis har mistet jobben og sikkert enda flere frykter for å miste jobben. Det er mye mindre aktuelt for mange å kjøpe båt nå sammenlignet med for et par år siden. I tillegg gjør kronekursen at båtene blir vesentlig dyrere enn de var for et par år siden.

Enig, men Lunde har jo etter norsk lov måttet forholde seg norsk forbrukerkjøps 5-års frist mot f eks fabrikasjonsfeil, mens Bavaria i Tyskland sannsynligvis har mye kortere frist. Det er jo ikke egentlig en 5-års garantifrist gitt av Lunde men noe de er lovpålagt fordi de selger til forbrukere i Norge. Jeg vil anta regler i Tyskland er ett eller kanskje to år. Derved vil trolig båtkjøpere i Norge nå miste i hvert fall alle rettigheter ut over det som måtte gjenstå av fabrikkgaranti fra Tyskland. Eiere av 1 til 5 år gamle båter har kanskje grunn til å være bekymret nå dersom noe skulle inntreffe og som kan skyldes fabrikasjonsfeil.

Det jeg skrev var ment som svar på spørsmålet om garanti, og ikke reklamasjon. Det er to forskjellige ting.

Jeg kjøpte for tre år siden en brukt Bavaria 41. Båten er en 1998 mod og etter mitt syn en meget god båt jeg vil ha mye glede av i mange år. Ryktene sa at Lunde båt hadde bra service og var stedet å henvende seg ved behov for deler. Jeg skulle ha noe så uskyldig som en rørdel til vasken på det ene toalettet og la turen til Lunde. Dette møte ble mitt første og eneste med Lunde båt. Først nektet de på at denne delen kom fra Bavaria, de hadde aldri sett den og kunne heller ikke lete den opp i noen katalog:) Jeg tok svaret for god fisk og gikk ut i hallen for å se på båt. Ingen løftet på rævva for å se om jeg trengte hjelp. Det kunne jo tenkes at jeg var på jakt etter ny båt. I den ene seileren tittet jeg inn i benken på badet og så min ødelagte del...Jøss. Jeg gikk tilbake og måtte hente en ansatt for å vise at det var mulig å skaffe delen. De så på delen og denne måtte bestilles fra Tyskland. Jøss tenkte jeg igjen og bestilte to for å ha en i reserve...Det rare var at nå kunne de prisen på delen som kun 15 min før ikke eksisterte:) Vi snakker båtpenger!

Jeg måtte dessverre avslå tilbudet, jeg bestemte meg for å lage en ny løsning, prisen var  helt vill!

1 time senere var jeg i båten med ny del, denne ble kjøpt hos en rørlegger. Prisen hos rørlegger var 55.-kr+ moms. Lunde båt ville da ha tjent 580.-kr x2 på å selge meg to plastdeler.

Konklusjonen min når sånne avslutter i markedet er at det nok handler om service, pris og evnen til å ivareta kunder over tid. Jeg ville uansett aldri satt mine ben hos Lunde båt igjen!
Ser man hvor mange Bavaria det seiler rundt så tror jeg det er flere som har slik opplevelse. Flott båt, jeg er superfornøyd men skal jeg ha deler eller utstyr velger jeg steder som kan gi service og en grei pris!

Ja, salg av motorbåtene ble skilt ut i et eget selskap med andre eiere for noen år siden.

http://motorboat.no

Heldigvis flyter motorbåten min fortsatt, men jeg syntes jo det er svært synd at det går slik som det gikk med Lunde. Oljeprisfallet svekket krona vesentlig med påfølgende 15-20% prisøkning (ift Euro) på nye båter, og det favoriserer jo ikke bedrifter Lunde som importerer... Ihvertfall ikke når oljeprisfallet samtidig drar med seg tusenvis av arbeidsplasser i dragsuget. Da ryker både båt og hytte.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

....Flott båt, jeg er superfornøyd men skal jeg ha deler eller utstyr velger jeg steder som kan gi service og en grei pris!

Det er mulig det er forskjell på Lunde Båt og Motorbåt når det gjelder dette. Jeg hadde Bavaria motorbåt før og fikk alltid god service og deler til en brøkdel av hva andre (Sealine, Windy og flere) forlanger på samme deler... Bestilte nylig en dørlås til Sealine - kr 2.000,- mens til Bav kostet samme 398,- (merket var noe forskjellig med så helt like ut - de røk samtidig ift alder)

Redigert av dante (see edit history)

Med mindre eierne har et sterkt ønske om å ivareta andres økonomiske interesser er jo konkurs den reneste løsningen. Jeg håper ikke kunder har tapt penger her,

Skal vel godt gjøres at ingen kunder taper penger på en konkurs, men håper også at dette er gjort på en mest mulig ryddig måte i forkant av hva som trolig var en planlagt konkurs.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men kan et selskap løpe fra sine garantiforpliktelser/reklamasjonsforpliktelser ved å avvikle driften? Nå forstår jeg det slik at Lunde er konkurs, så dette er et generelt spørsmål.

Kan de stå ved sine forpliktelser når det ikke er penger igjen? 

Når jeg leser ulike steder at Lunde Båt har "gått til skifteretten", antar jeg det er det samme som å slå seg selv konkurs. Det gjør man vel - tror jeg - når det er flere krav enn de som kan dekkes, og det fins da strenge regler for hvem som skal få sine krav dekket først. Lønn til ansatte går foran det meste annet, som f.eks. reklamasjonskrav.

Hvis man avvikler driften uten at det er snakk om konkurs, betyr det vel bare at det da fortsatt er midler til å dekke alle utestående krav, men etter nedleggelsen vil det jo ikke være noe selskap å rette kravene mot, så det der er et godt spørsmål, egentlig. 

SITAT!

"–   Vi har gjort opp alt, utbetalt feriepenger, så det er ingen dramatikk i konkursen, forteller May Len Stensaker til Seilas. Hun har tenkt lenge på å legge ned driften, men det er først i dag både verftet og ansatte får beskjed. I dag stenges også døren. "

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Lundebåt hadde absolutt alle muligheter til å klare seg fint, selv ved dårlig nybåtsalg. Dessverrre har det vært ekstremt dårlig ledelse fra frk. Stensaker sin side helt siden hun overtok. Dette har vært kjent lenge, og det ble ansatt flere daglig ledere i selskapet som valgte å trekke seg etter kort tid rett og slett fordi det var fullstendig umulig å samarbeide vedkommende.

Lundebåt har levert mange hundre båter og hadde en kjempestor kundemasse, med mange fornøyde kunder. De hadde mange dyktige teknikere, bra verksted og utstyr for å utføre de fleste reparasjoner. Dessverre forsto ikke stensaker at det er nettopp verksteddrift som er det som genererer de gode, sikre og stabile inntektene, også i dårlige tider. Slik har det vært i bilbransjen i mange år. Selv om det er dårlig nybilsalg, genererer verkstedene gode inntekter uansett. Det ble gjort mange forsøk på å få Stensaker til å forstå hvilket potensiale som lå i verkstedsdriften, men hun så dessverre kun utgiftene, og var helt uinteressert i å benytte potensialet som lå der. De kunne fint kjørt målrettede kampanjer på både drev-belger, riggsjekker, gass, utstyrgsoppgraderinger til de forskjellige modellene osv., men ingenting av dette ble gjort. I praksis hadde de godt potensiale for å kunne bli et komplett rendyrket seilbåtverksted, men benyttet aldri muligheten. Snarere tvert i mot.

At båtene har vært dårlige med mye feil er bare tull. Båtene har vært mye bedre enn beneteau og godt sammenlignbare med jeanneau når det gjelder byggekvaliteten. Det har heller ikke vært uvanlig mye reklamasjoner med båtene, og de er faktisk bygget ganske "smart" slik at det stort sett er enkelt å komme til og utbedre. Her har franskmennene masse å lære.

Det er dessverre ofte reklamasjoner på ny båt og importøren står med et stort ansvar. Det er bl.a. derfor de fleste i bransjen og særlig blant mer mer eksklusive båter,  tilstreber å få agentavtaler i stedet for import på båtmerkene. Da kan de bare ta med kundene til Orust og signere kontrakt, få sin provisjon og slippe å forholde seg til alt ansvaret som følger ved å være importør.Det er en kjent sak at det ikke er lett å få dekke noe særlig av reklamasjonskostnadene, men noe pleier man å få tilbake. Uansett hadde ikke disse kostnadene vært noe problem å bære hvis de hadde videreutviklet verksteddriften i stedet for å kun fokusere på nybåtsalg.

Husker selv da vi var innom der i 2012 for å se på deres nye vision, evt. en bruktbåt. Det var en merkelig opplevelse, og vi var lenge i tvil på om butikken egentlig var åpen eller hva som foregikk. Det var i hvertfall åpenbart at det ikke skulle være enkelt å få se på, eller kjøpe noe båt der. Vi dro derifra som to spørsmålstegn og signerte kontrakt hos heitmann på en 49DS i stedet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...