landkrabbe_ Startet 21.Juni.2016 Del på Facebook Startet 21.Juni.2016 Jeg har montert hovedbryteren i batteriboksen (se bilde). Men så kom jeg til å tenke på om dette kunne være uheldig? Knallgass fra batteri som antennes av hovedbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Et moderne batteri og et ladesystem som fungerer gir vel minimalt med knallgass. Kassen er vel forøvrig ventilert.. Min båt var levert med en slik løsning men jeg monterte iallefall hovedbryteren adskilt fra batterikassen siden det virker litt mere profft. Og det er enklere å få batteriet til å holde seg på plass om man bruker en batterikasse med ca samme mål som batteriet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TerjeØ Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 (redigert) Mener jeg har lest at brytern skal monteres i adskilt rom. Skal ikke si dette 100% men jeg mener den skal det. Vist det er tilfelle og båten din brenner finner forsikrings selskapet fort ut at de kan legge skylden på dette. Redigert 22.Juni.2016 av TerjeØ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 På min Pioneer 15 satt bryteren på samme måte montert av forhandler.Kanskje ringe forsikringselskapet og en forhandler å høre?? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Kan det komme knister fra bryteren er det ikke å anbefale Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TerjeØ Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Kan det komme knister fra bryteren er det ikke å anbefale Det du kan gjøre for å forhindre dette så kan du jo lage en liten "vegg" på utsiden bare en planke bit eller plast bit med mellomrom mellom kasse og ny vegg, sett bryter på ny vegg, silikon i gjennomføringen så slipper du å tenke på gnist iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Disse finnes originalmontert hos for eksempel Watski http://www.watski.no/Batteribox-Jolle-11rol så ulovlig kan det vel ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Men det er en ren forbruksbatteriløsning for bl.a. el-motor. Lading foregår separat og ikke konstant slik som med f.eks. vanlig påhengsmotor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dinamo Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Lat meg seia det slik: Eg har ei fortid i arbeid med elektrisk på anlegg med eksplosjonsfarlig gass, slikt som Kollsnes. Når eg tenkjer på kva som vert gjort slike plasser for å unngå gnister som antenner gassen, so får eg frysninger i ryggmargen av å sjå både den løsningen som her er vist og den batteriboksen til Watski. Ogso det at skruane som fester denne bryteren til kassen, stikk so langt inn at dei kan spidda batteriet når ting begynner å slingra, synest meg som dårlig løsning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Kortslutningsikker kabel og bryter(e) adskilt fra batterikasse/motorrom er det sikreste. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Hovedstrømsbryter i båt bør være gnistfri og gasstett (ignitionproof, vaporproof) Redigert 24.Juni.2016 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Var tilsvarende løsning på min forrige båt. Jeg flyttet hovedstrømbryteren ut fra batterirommet. Var ikke store jobben så.. better safe than sorry.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hovedstrømsbryter i båt bør være gnistfri og gasstett (ignitionproof, vaporproof) javel, då er den i ein klasse Eexd, eksplosjonsvernet, og dermed får den med seg eit sertifikat. Eg antar at en kan få nokre hundre ordinære brytere for prisen av eit einaste slikt sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Visst det kommer gnist er det vel i tilfelle idet man vrir på bryteren. Og det må man vel ikke absolut gjøre under kjøring eller lading ;) Vet ikke hvor mye hydrogen det kan bli nede i en batterikasse under lading jeg, men det er nok ikke målbart med god ventilasjon. Skal ta ta en EX lel måler å sjekke for moro skyld etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Er det noen som har referanser til hendelser der antenning av "knallgass" fra bly-syre batteri har forårsaket en ulykke eller skade? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Skal ta ta en EX lel måler å sjekke for moro skyld etter ferien. Er det ikke enklere med en lighter og se om det smeller? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Ja, en mekanikerkompis fikk det til en gang på tidlig 70-tallet. Skulle starte en bil ute hos en kunde, midt på vinteren. Stupte ned i snøen og fikk vekk syren. Kom uskadd fra hendelsen. Deretter var det en sjef sent på 80-tallet som 'tørrkokte' batteriene i båten sin. Begynte å klusse før utlufting, og det smalt. Overlevde med god margin. Uten hår og øyebryn. Bajastype. Det er imidlertid en farlig situasjon, selv om det hender uhyre sjelden. Personlig ser jeg det ikke som noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 En kompis av meg som klarte å smelle av et batteri i bil ved frakobling av lader. Forøvrig enig med Hulda her altså, anser ikke dette som noe veldig risikofulle greier. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 det er mye futt i bensindamp fra en bærbar bensintank som har skvalpet godt i en liten passbåt på en varm sommerdag. Tenn på den dampen og god fornøyelse! Tilstrekkelige tette brytere til de strømmer det er snakk om her lages av Perko, BEP, Blue Sea systems, m.fl. Fås til noen hundrelapper. De aller billigste til hundre kroner bør bare monteres i separat rom. Hr dinamo må snart stige ned fra båthimmelen med sine sertifikater til oss vanlige dødelige som både er passe forsiktige og nøkterne med tanke på vettugt bruk og risiko. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Takk for alle svar og gode tanker og tips. Denne kassen skal stå i et relativt tett rom med en bensinkanne som også har lufting i samme rom... Jeg er en person som er glad i å være på den sikre siden, så jeg må tenke meg om litt før jeg går videre med dette kjenner jeg. Jeg mener at bryteren er av typen BEP. Ikke den billigste. i en annen båt jeg har så står batteri åpent. ikke noen form for kasse. rett over står hovedstrømbryter. Dette er originalt fra Yamarin. Det er lengre avstand og større rom, men ellers det samme. Det skal vel mye til å utvikle knallgass, men hvis det skjer, og det i tillegg er en god mengde bensindsamp i dette rommet kan vel dette kunne gå til himmels... trur jeg flytter bryteren... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.