Jump to content

Farlig med hovedbryter montert i batteriboksen?

landkrabbe_

Recommended Posts

Et moderne batteri og et ladesystem som fungerer gir vel minimalt med knallgass.

Kassen er vel forøvrig ventilert..

Min båt var levert med en slik løsning men jeg monterte iallefall hovedbryteren adskilt fra batterikassen siden det virker litt mere profft.

Og det er enklere å få batteriet til å holde seg på plass om man bruker en batterikasse med ca samme mål som batteriet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kan det komme knister fra bryteren er det ikke å anbefale :nonod:

Det du kan gjøre for å forhindre dette så kan du jo lage en liten "vegg" på utsiden bare en planke bit eller plast bit med mellomrom mellom kasse og ny vegg, sett bryter på ny vegg, silikon i gjennomføringen så slipper du å tenke på gnist iallefall.

Men det er en ren forbruksbatteriløsning for bl.a. el-motor.

Lading foregår separat og ikke konstant slik som med f.eks. vanlig påhengsmotor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Lat meg seia det slik: Eg har ei fortid i arbeid med elektrisk på anlegg med eksplosjonsfarlig gass, slikt som Kollsnes. Når eg tenkjer på kva som vert gjort slike plasser for å unngå gnister som antenner gassen, so får eg frysninger i ryggmargen av å sjå både den løsningen som her er vist og den batteriboksen til Watski.

Ogso det at skruane som fester denne bryteren til kassen, stikk so langt inn at dei kan spidda batteriet når ting begynner å slingra, synest meg som dårlig løsning.

Magne

Visst det kommer gnist er det vel i tilfelle idet man vrir på bryteren. Og det må man vel ikke absolut gjøre under kjøring eller lading ;) Vet ikke hvor mye hydrogen det kan bli nede i en batterikasse under lading jeg, men det er nok ikke målbart med god ventilasjon. Skal ta ta en EX lel måler å sjekke for moro skyld etter ferien.

Ja, en mekanikerkompis fikk det til en gang på tidlig 70-tallet. Skulle starte en bil ute hos en kunde, midt på vinteren. Stupte ned i snøen og fikk vekk syren. Kom uskadd fra hendelsen. Deretter var det en sjef sent på 80-tallet som 'tørrkokte' batteriene i båten sin. Begynte å klusse før utlufting, og det smalt. Overlevde med god margin. Uten hår og øyebryn. Bajastype.

Det er imidlertid en farlig situasjon, selv om det hender uhyre sjelden. Personlig ser jeg det ikke som noe stort problem.

det er mye futt i bensindamp fra en bærbar bensintank som har skvalpet godt i en liten passbåt på en varm sommerdag. Tenn på den dampen og god fornøyelse!

Tilstrekkelige tette brytere til de strømmer det er snakk om her lages av Perko, BEP, Blue Sea systems, m.fl.

Fås til noen hundrelapper. De aller billigste til hundre kroner bør bare monteres i separat rom.

Hr dinamo må snart stige ned fra båthimmelen med sine sertifikater til oss vanlige dødelige som både er passe forsiktige og nøkterne med tanke på vettugt bruk og risiko.

Takk for alle svar og gode tanker og tips.

Denne kassen skal stå i et relativt tett rom med en bensinkanne som også har lufting i samme rom...

Jeg er en person som er glad i å være på den sikre siden, så jeg må tenke meg om litt før jeg går videre med dette kjenner jeg.

Jeg mener at bryteren er av typen BEP. Ikke den billigste.

i en annen båt jeg har så står batteri åpent. ikke noen form for kasse. rett over står hovedstrømbryter. Dette er originalt fra Yamarin. Det er lengre avstand og større rom, men ellers det samme. Det skal vel mye til å utvikle knallgass, men hvis det skjer, og det i tillegg er en god mengde bensindsamp i dette rommet kan vel dette kunne gå til himmels...

trur jeg flytter bryteren...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...