Jump to content

Turbo eller ikke turbo???


Jon-Kåre

Recommended Posts

NOen anbefaler meg å montere turbo i min nyinnkjøpte toyota dyna motor før jeg setter den inn i båten, andre fraråder ettermontering av turbo og noen assier prøv først for så å montere hvis det er behov. D.V.S hvis det viser seg at 85 hk er for lite gamp, her er jeg litt usikker selv. Argumentet til de som sier monter med engang er at uansett så vil motoren slite mindre/gå på mindre belastning med en uten. Når og stemplene er underspylt så tåler denne motoren veldig mye utakk hva nå en underspylt betyr??. Noen av medlemene her som har noen synspunkter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Underspylt vil vel si at stemplene blir dusjet med olje fra undersiden , og tåler dermed mer varme.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ta en telefon til Toyota Norge med spørsmålet ditt? De bør jo vite om motoren har underspyling av stempler og om den tåler en turboløsning.  Hvis ikke kan det jo fort bli litt kosbart :sad:

 

XD3P

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren er underspylt og skal tåle turbo, det "motparten" argumenterer med er at det er en eldre brukt motor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at en turbomotor har lavere kompresjon, så det spørs om ikke stemplene må byttes, selv om de er underspylte. Hvis ikke, så blir det vel et relativt lavt turbotrykk man kjører med, og mindre effekt av turboen. Dermed veldig kostbare hestekrefter. Ladeluftkjøler må vel kanskje monteres også.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at en turbomotor har lavere kompresjon, så det spørs om ikke stemplene må byttes, selv om de er underspylte. Hvis ikke, så blir det vel et relativt lavt turbotrykk man kjører med, og mindre effekt av turboen. Dermed veldig kostbare hestekrefter. Ladeluftkjøler må vel kanskje monteres også.

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke så mye greie på dette men en lavtrykkturbo vil etter det jeg forstår gi en økning på 15% og har jeg det ja da er jeg og helt sikker på at jeg har nok gamp til å marsje rundt 20 knop.

 

Båten ble i 1965 levert orginalt med en 55hk fotogen(parafin)motor midtstilt med fast aksling og skulle med denne toppe på 17-18 knop. Alternativt kunne den leveres med 85hk bensin med midtstilt motor og aksling og skulle med denne toppe på 24 knop.

 

Jeg har idag hekkaggregat og motoren montert helt bak, vekten inkludert drevet er maks 80 kg mere en hva vekten på bensin motoren var. Det er her jeg tviler en smule på om det blir nok med 85hk disel for å marsje behagelig med 20 knops fart. Det skal nevnes at båten ikke har noen plaingsterskel å snakke om men glir fint opp hele veien, med min forige moter som var 170 hk bensin toppet jeg på 33 knop

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en motoer som yter ca. 100-120 Hk og heller selge Toyotaen? Det må være lettere og få en motor som har de spesifikasjoner som du er ute etter. Hi Ace har 2,4 liter og der vet jeg Toyota ettermonterte turbo på en slik motor for å få effektøkning. Prisen på en slik løsning er vel et annet kapittel når pumpa skal justeres i benk, kanskje endringer på kjølesiden, hva med sjøvannspumpe, oljepumpe og oljekjøling etc. og ikke glem gearet. Hvis man ettermonterer turbo så ville det vel være fornuftig å kjørt en slik motor i benk med vannbrems for å se at den funker som det skal.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg spø dumt nå men vil ikke en 2,4 liters motor med et uttak på 120 hk slite mere en en 3,0 liters motor med et utatak på 85 hk + 15 % 98 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig ville 3 literen ha det bedre. Mulig du misforsto (eller jeg ordla meg klumsete), men ville bare nevne at Toyota v/ merkeverksted gjorde en turbomontasje på en 2,4 liter diesel. Hvis de samme forutsetninger er til stede for din motor så vil vel en løsning med turbo være innen rekkevidde.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da får jeg vel prøve å ringe Toyota norge da :rolleyes:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det stod noe på BM om marinisring for en stund siden, der var det snak om å marinisere Nissan Patrol eller 4l. Toyota. Det var visst KD-trading som hadde litt kompetanse på marinisering.

Tror ikke du får Bowman-marinisering til motoren din, det er vel Mitsubishi som er eneste japse-motor de lager sett til.

Link to post
Share on other sites

Det stod noe på BM om marinisring for en stund siden, der var det snak om å marinisere Nissan Patrol eller 4l. Toyota. Det var visst KD-trading som hadde litt kompetanse på marinisering.

Tror ikke du får Bowman-marinisering til motoren din, det er vel Mitsubishi som er eneste japse-motor de lager sett til.

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren min er ferdig marinisert, om bowmankjølerern er bestemt til min motor vet jeg ikke men den er nå der

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det stod noe på BM om marinisring for en stund siden, der var det snak om å marinisere Nissan Patrol eller 4l. Toyota. Det var visst KD-trading som hadde litt kompetanse på marinisering.

Tror ikke du får Bowman-marinisering til motoren din, det er vel Mitsubishi som er eneste japse-motor de lager sett til.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trodde at Bowman-mariniseringsutstyr var universale og kunne tilpasses/brukes på de fleste motorer? Synes å huske en båt med en Volvo TAMD 41 som stod annonsert på Finn for en stund siden. Den hadde uorginal Bowman ladeluftkjøler. En kompis av meg hadde også Bowmankjøler på sin mariniserte Nissan Laurel bilmotor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke montert min enda, da kjøleren er levert umontert sammen med motoren. Hverken jeg eller selger så vitsen i å mat den ble montert før man så hvor det var hensiktsmessig å montere den for brakkeet må det lages så om manmonterer den fast på motoren eller i sideveggen på motorrommet måda være detsamme. Hovedsaken med en kjøler må vel være at du greier å kjøle ned det du skal og da skulle ikke orginal eller uorginal spille noen rolle

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...