Joltus Startet 22.Juni.2016 Del på Facebook Startet 22.Juni.2016 En kompis har to batterier og en brytervelger av typen 1, 2 1+2. Skjer stadig at han glemmer å slå av og står med paddeflate batterier. Hvorfor de er flate er vi litt usikre på, noe trekker tydeligvis strøm. Mistanken går foreløpig til en forsterker som nå er koblet bort. Men hvilken løsning kan vi ordne slik at hvertfall et av batteriene er i live etter disse uhellene? Slik at motor starter og turen kan starte? Tenkte på en DVSR, men denne krever vel at man har to kretser, en startkrets og en forbrukskrets? Eller vil den kunne fungere? Vil den koble bort ene batteriet og bevare det. Og når start ønskes være klart til innsats? http://www.delzer.com/powerproducts/BEP_CAT_003/#36/z En slik løsning øverst på side 36 i katalogen vil jo sikre minst et batteri til enhver tid? Andre billigere løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Det er jo lett å slå av, lag en sjekkliste når man forlater/kommer til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Om han har egen nøkkel til å låse av båten kan han lage seg en liten knagg ved hovedstrømbryteren og henge den der. Litt som å la tenningsnøkkelen henge ved krana til vanninntak til motoren. Eller henge en lapp den siste plassen han låser om hva han må ha huske... - Har du, slått av hovedstrømbryter, stengt av skorggjennomføringer osv. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Men hvilken løsning kan vi ordne slik at hvertfall et av batteriene er i live etter disse uhellene? Slik at motor starter og turen kan starte? Løsningen for å sikre seg start er at du aldri bruker 1+2. Jeg gjør det slik: Jeg har en "hovedbank", hos meg nr 2. Der har jeg 3 x 110 AH. Den bruker jeg hele sommeren til start og forbruk. Hvis jeg skulle bruke for mye til å få starte, så slår jeg over til "reservebanken", nr 1. Men strømlekasjen må du uansett finne. Hvis du laster batteriet for langt ned så skader du det. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Hvis han veksler mellom 1 og 2 iløpet av sesongen, vil batteriene klare å lade opp på små turer? Skal se om eg får laget skilt som kan henges ved hengelås. Det er en bowrider med påhengs. Usikker på ladestrøm, Yamaha 150hk. Får prøve noen enkle triks først. Det er jo lett å slå av, lag en sjekkliste når man forlater/kommer til båten. Han har unger, samme har eg. Har full forståelse for at han glemmer dette. Gjør det selv. Men min båt har forsikringer mot flatt batteri på start. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Planen er som følger. Han kjører med rådet om å aldri bruke 1+2 etter å ha ladet opp begge batteriene. Så kjører han en del på 1 og følger litt med på det batteriet som da ikke er i bruk. For me mistenker også at ene batteriet begynner å bli dårlig. Nå sist stod han på 1+2 fra 12 til 22 juni og da kunne han ikke kjøre motoren ned i vannet engang. Så flatt var det. Så lager vi et lite skilt som fanger oppmerksomheten når han låser båten. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Hvis han er av den glemske typen så er jo kanskje ett automatisk system å foretrekke ? Denne feks : http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Split-R-12V/251/1 Det løser ikke problemet med at noe trekker strøm, men da spares ihvertfall den ene banken så han får start, og når han starter så lades begge banker opp igjen. Dog ville jeg nok lett etter hva som forbruker strømmen og fikset opp i det også, for tappes de for langt ned så ødelegges jo batteriene etter hvert... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nøtterøy Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Koble fra startbatteriet helt fra forbruks muligheter. Lad det innimellom med en batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Nøtterøy: Ja sånn er det jo i min båt og adskilt. Men det blir en del mer arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 (redigert) Må si som flere andre over her: Lag en liten sjekkliste så unngås dette. Koster ikke en krone. Du unngår kanskje og å få telefon fra lokalavisen at skuten ligger på havets bunn hvis luken til motor blir gløttet på etter tur. Redigert 23.Juni.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Separate kretser og et BEP skillerele til å styre ladingen. Idiotsikkert. Ellers så kan det høres ut som om det ene batteriet er gåent og trekker det andre ned. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaks Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Gjorde det samme nå. Har stått i over en uke, og jeg fikk så vidt start. Jeg har en mistanke om at spilleren har stått på, men ikke spilt. Den trekker vel en del strøm på 8-9 dager.. Pleier alltid å slå av hovedstrøm.. Hvor lenge må man kjøre for å få litt trøkk i ladinga? Jeg har en 140 hk suzuki. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
andersb Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Veldig varierende, jeg klarer lade på 60A med 13.9V på 500rpm med mine påhengere. Drar jeg den til 1000rpm klarer jeg nesten 70A og 14.4V Batterier tømmer seg urovekkende raskt, selv med småforbrukere. Jeg har full log hver time fra båten med batterivolt, urovekkende nyttig, har nå c-tek i "snowflake" mode stående og lade AGM om jeg skal være borte 1 uke, hos meg er lensepumpene storforbrukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Forsterkeren min trekker en ampere i hvilemodus, og opp i tre ved pådrag, så slikt kan trekke litt strøm ja... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
is_620 Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 jeg har opplevd det samme, har målt en strøm på ca 0,8A når jeg ( tror)at alt er slått av. tror det kan være pga nmea2000 nettverket eller autopilot komputeren. jeg har derfor montert en liten rød lysdiode i vinduet som er mot brygga og som er koblet rett mot + skinna i el opplegget. det siste jeg gjør før jeg forlater båten er å titte på denne, og har mer en en gang glemt hovedbryteren og må ombord en extra gang. ( for ikke å snakke om å hente bilnøkkel eller mobil ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.