Jump to content

FM L2 starter ikke.


Snekkeracing

Recommended Posts

Heisann! Som tittel sier har jeg en 25 fots snekke med en FM L2 8-12hk tosylindret firetakter montert. Denne motoren har magnettenning av merke SEM og Solex forgasser.

 

Nå over til problemet. 

Motoren er helt død når man prøver å sveive ho i gang. Hjelper ingenting med en liten dram gjennom toppkranene eller med startgass, men det kan hende det kommer et lite puff i eksos eller i gasser i ny og ne.

Motoren startet etter mye om og men for et par dager siden etter at jeg drenerte tanken, skylte gjennom drivstoff røret, gikk over gasseren og justerte gnistgapet til 0.6mm. 

Da båten ble sjøsatt på søndag klarte vi å være så uheldige at magneten kom under vann og sluttet og fungere. Så den ble plukket helt ned, tørket, vasket og satt sammen igjen. Den gir nå en kraftig fin blå gnist. Men nekter nå å starte. 

Kan jeg ha satt magneten veldig feil tilbake???? Jeg får gnist på kompslagene på begge sylindrene.

Har prøvd å sette meg inn i tenninga på motoren og det virker som den får veldig sen tenning, typ etter stempelet har vert på topp. 

 

Noen som har et forslag på hva feilen kan være? Mistenker alt for sen tenning, men det er veldig rart at det skal ha ugjort seg noe mekanisk etter sist gang ho gikk :P

 

På forhånd takk for svar! :D

Link to post

Du seier magneten ble plukket helt ned, tørket, vasket og satt sammen igjen.

Korleis blei den tørka? Du seier ogso at den gir fin blå gnist. Det er i friluft, å gi gnist i ein sylinder med kompresjon er ein heilt annen og meir krevande sak. Eit gammelt råd er å setja magneten i steikeovnen på ca 125 grader nokre timer, det tørker den grundig, og gjer sjansen for start adskillig større.

Link to post

Hei! her hadde det skjedd mye imens jeg var på butikken en tur :D

 

Alle elektroniske deler ble tatt ut av huset og tørket, samt at kontaktflatene på ankeret ble pusset og gjordt rene. Den har også ligget i ovnen på 150 grader i 20-30 min.

 

Dinamo: Gnisten jeg beskriver er i friluft, ikke i forbrenningskammer. 

Link to post

Sjekk ut enden av magnetakslen der stiften befinner seg. Det kan hende den ene knasten som løfter stiften har en prikk, (•) merke. Denne angir tenning for sylinder 1 (bakerste). Rotasjonsretningen er merket med en pil på samme knast.

 

Sett den bakerste sylinderen på topp på kompresjonsslaget (ta ut begge pluggene, hold en tommel over plugghullet på bakerste sylinder og kjenn når den er der. Bruk en skruetrekker/ståltråd mot stemplet for å finne toppunktet eksakt)) Da bør du kunne finne rett innstilling for magneten.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Drei magneten en halv omdr og monter igjen. Merk av på koblingen :)

Men er mulig den gir gnist nede og oppe uansett.... så det ikke har noe å si..

 

Selv om det er gnist oppe og nede, så tror jeg tenningstidspunktet blir feil. Slik er det ihvertfall med min FM-D2.

 

Jeg sjekket gnisten på min magnet med en gammel tennplugg som jeg hadde bøyd ut til et par mm gnistgap. Det skal den klare fint hvis alt er i orden.

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...