Jump to content

Brukt utenbordsmotor rundt 100 hk 4-takt, hvilket merke?


simtech

Recommended Posts

Hei alle!

 

Leser mange fine erfaringer rundt påhengsmotorer her inne, men spør forde.

 

Jeg skal kjøpe "ny" 4-takter ettersom jeg syns min nåværende Mercury 2-takter 115hk bråker og bruker mye bensin.

 

Mercury 115hk 2006 4t:

Hvilke erfaringer er det her? Den er helt sort uten noen dekaler som tilsier at det er EFI eller lignende. Men antar at EFI = 4t? 

Hvordan er forbruket på disse? For og  gjøre det enkelt. Er dette noe som anbefales?

 

 

Selva 100hk 4t 2003 modell.

Har skjønt at dette er Yamaha. 03 modell? Bare skvip? 

 

Har også en 2010 Yamaha F115, men dette er XL stamme, noe som betyr jeg må kjøpe heis/adapter som koster ca 4000 kr. 

 

Av disse tre modellene. Hva ville dere valgt? Som sagt. Støy og forbruk er viktige kriterier :) 

Link to post

gode motorer alle 3 , men mener å huske 03 100hk var forgassermotor..? 

 

ang støy, selva 100 og yamaha F115  er basert på samme blokka, bare 1,6 og 1,8 liter.  Har sett i tester at 1.6 literen (F100)  gjerne er mer harmonisk i ganglaget enn 1,8 literen (F115) - men uansett burde de gi en merkbar forbedring.   Mercury brukte tidligere samme yamaha blokkene , men tror 2006 og framover av de brukte sin egen 1,7 liter...? 

Forbruket vil nok også være marginalt forskjellig mellom alle 3

 

Et godt råd uansett er å kjøpe en motor som har en god forhandler ikke for langt unna

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

gode motorer alle 3 , men mener å huske 03 100hk var forgassermotor..? 

 

ang støy, selva 100 og yamaha F115  er basert på samme blokka, bare 1,6 og 1,8 liter.  Har sett i tester at 1.6 literen (F100)  gjerne er mer harmonisk i ganglaget enn 1,8 literen (F115) - men uansett burde de gi en merkbar forbedring.   Mercury brukte tidligere samme yamaha blokkene , men tror 2006 og framover av de brukte sin egen 1,7 liter...? 

Forbruket vil nok også være marginalt forskjellig mellom alle 3

 

Et godt råd uansett er å kjøpe en motor som har en god forhandler ikke for langt unna

 

Takk for svar Ivar.

Jeg faller litt for Mercury må jeg innrømme. Har også lest at etter 06 gikk de over til sine egne. 1,7 kan og stemme ja.

Så en video av den motoren nå. Utrolig stillegående virket det som. Ifølge andre nettsider kan jeg ikke se at forbruket mellom min 2-takter mercury og den fra 06 er store forskjellen? 

 

Jeg bor i Oslo, og Mercury motoren ligger i Kristiandsand. Det er ikke forhandler heller. 

Nå er nettopp min motor solgt, og båten ligger på land midt i høysesong. Hvor lenge bør jeg vente før det dukker opp en hos forhandler i nærområdet... Hehe.

Link to post

burde være merkbar forskjell på forbruket mellom konvensjonell 2t og 4t (sikker på det ikke var 2t optimax som var sammenlignet?  den ligger omtrent på 4t forbruk)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg bor i Oslo, og Mercury motoren ligger i Kristiandsand. Det er ikke forhandler heller. 

Nå er nettopp min motor solgt, og båten ligger på land midt i høysesong. Hvor lenge bør jeg vente før det dukker opp en hos forhandler i nærområdet... Hehe.

Motoren ligger i Kristiansund.

 

Det Ivar mente (om jeg forstod ham rett) er at du bør kjøpe en motor av et merke som har forhandler i nærheten av der du bor, ikke nødvendigvis kjøpe den hos en forhandler.

 

Den mercuryen så jo veldig pen ut, ser ut som om den er godt holdt. Men var det ikke noen årganger av Merc som hadde problemer med tæring på ei plate inne i motoren? Jeg ville sjekket ut det.

 

Av de motorene du lister opp i innegg nr. 1 er vel Yamahaen et naturlig førstevalg, ikke minst fordi den er nyest. Hva med pris på motorene? Jeg ville også sett på om lakken er intakt og om de har begynt å få tæringsskader. Særlig på og rundt tiltmotoren.

Link to post

Med tanke på hvor mye bedre motor man får idag ny (Mercury F115 2,1 liter) så syns jeg bruktprisene er relativt stive fortsatt.

 

Mercury 4-takt med tæringsproblemer var de eldre 40, 50 og 60 hk først og fremst.

Mercury 2006 F115 EFI er nok en yamahablokk, slik som den i videoen under.

Fra 2007 fikk F115 den grusomme designen, og Verado 1,7 liter blokk, se artikkel under.

Ingen lettvekter heller, men forøvrig solide saker.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article432548.ece

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren ligger i Kristiansund.

 

Det Ivar mente (om jeg forstod ham rett) er at du bør kjøpe en motor av et merke som har forhandler i nærheten av der du bor, ikke nødvendigvis kjøpe den hos en forhandler.

 

Den mercuryen så jo veldig pen ut, ser ut som om den er godt holdt. Men var det ikke noen årganger av Merc som hadde problemer med tæring på ei plate inne i motoren? Jeg ville sjekket ut det.

 

Av de motorene du lister opp i innegg nr. 1 er vel Yamahaen et naturlig førstevalg, ikke minst fordi den er nyest. Hva med pris på motorene? Jeg ville også sett på om lakken er intakt og om de har begynt å få tæringsskader. Særlig på og rundt tiltmotoren.

 

Hehe, ja mente Kristiandsund. Ei litta skriveleif. Ser jo og at Ivar mente med en forhandler i nærhenten :) Ser dessverre ut som den ble solgt nå..

 

Med tanke på hvor mye bedre motor man får idag ny (Mercury F115 2,1 liter) så syns jeg bruktprisene er relativt stive fortsatt.

 

Mercury 4-takt med tæringsproblemer var de eldre 40, 50 og 60 hk først og fremst.

Mercury 2006 F115 EFI er nok en yamahablokk, slik som den i videoen under.

Fra 2007 fikk F115 den grusomme designen, og Verado 1,7 liter blokk, se artikkel under.

Ingen lettvekter heller, men forøvrig solide saker.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article432548.ece

 

 

Jeg har vært i kontakt med forhandler om kjøp av flunka ny F115 ja. Men det er klart 100 000 kr er jo litt penger og punge ut med..

 

har du 19 touring eller 20.

 

Jeg har 19 :) 

Link to post

Mercury F115 går nesten like bra som Suzuki DF140, det er minimalt som skiller.

Har vært oppe i 44,5 knop med F115, og det er med litt for tung 4-blads propell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...