simtech Startet 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2016 Hei alle! Leser mange fine erfaringer rundt påhengsmotorer her inne, men spør forde. Jeg skal kjøpe "ny" 4-takter ettersom jeg syns min nåværende Mercury 2-takter 115hk bråker og bruker mye bensin. Mercury 115hk 2006 4t: Hvilke erfaringer er det her? Den er helt sort uten noen dekaler som tilsier at det er EFI eller lignende. Men antar at EFI = 4t? Hvordan er forbruket på disse? For og gjøre det enkelt. Er dette noe som anbefales? Selva 100hk 4t 2003 modell. Har skjønt at dette er Yamaha. 03 modell? Bare skvip? Har også en 2010 Yamaha F115, men dette er XL stamme, noe som betyr jeg må kjøpe heis/adapter som koster ca 4000 kr. Av disse tre modellene. Hva ville dere valgt? Som sagt. Støy og forbruk er viktige kriterier :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 gode motorer alle 3 , men mener å huske 03 100hk var forgassermotor..? ang støy, selva 100 og yamaha F115 er basert på samme blokka, bare 1,6 og 1,8 liter. Har sett i tester at 1.6 literen (F100) gjerne er mer harmonisk i ganglaget enn 1,8 literen (F115) - men uansett burde de gi en merkbar forbedring. Mercury brukte tidligere samme yamaha blokkene , men tror 2006 og framover av de brukte sin egen 1,7 liter...? Forbruket vil nok også være marginalt forskjellig mellom alle 3 Et godt råd uansett er å kjøpe en motor som har en god forhandler ikke for langt unna Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
simtech Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 gode motorer alle 3 , men mener å huske 03 100hk var forgassermotor..? ang støy, selva 100 og yamaha F115 er basert på samme blokka, bare 1,6 og 1,8 liter. Har sett i tester at 1.6 literen (F100) gjerne er mer harmonisk i ganglaget enn 1,8 literen (F115) - men uansett burde de gi en merkbar forbedring. Mercury brukte tidligere samme yamaha blokkene , men tror 2006 og framover av de brukte sin egen 1,7 liter...? Forbruket vil nok også være marginalt forskjellig mellom alle 3 Et godt råd uansett er å kjøpe en motor som har en god forhandler ikke for langt unna Takk for svar Ivar. Jeg faller litt for Mercury må jeg innrømme. Har også lest at etter 06 gikk de over til sine egne. 1,7 kan og stemme ja. Så en video av den motoren nå. Utrolig stillegående virket det som. Ifølge andre nettsider kan jeg ikke se at forbruket mellom min 2-takter mercury og den fra 06 er store forskjellen? Jeg bor i Oslo, og Mercury motoren ligger i Kristiandsand. Det er ikke forhandler heller. Nå er nettopp min motor solgt, og båten ligger på land midt i høysesong. Hvor lenge bør jeg vente før det dukker opp en hos forhandler i nærområdet... Hehe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 burde være merkbar forskjell på forbruket mellom konvensjonell 2t og 4t (sikker på det ikke var 2t optimax som var sammenlignet? den ligger omtrent på 4t forbruk) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
simtech Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 burde være merkbar forskjell på forbruket mellom konvensjonell 2t og 4t (sikker på det ikke var 2t optimax som var sammenlignet? den ligger omtrent på 4t forbruk) http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=77785231 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg bor i Oslo, og Mercury motoren ligger i Kristiandsand. Det er ikke forhandler heller. Nå er nettopp min motor solgt, og båten ligger på land midt i høysesong. Hvor lenge bør jeg vente før det dukker opp en hos forhandler i nærområdet... Hehe. Motoren ligger i Kristiansund. Det Ivar mente (om jeg forstod ham rett) er at du bør kjøpe en motor av et merke som har forhandler i nærheten av der du bor, ikke nødvendigvis kjøpe den hos en forhandler. Den mercuryen så jo veldig pen ut, ser ut som om den er godt holdt. Men var det ikke noen årganger av Merc som hadde problemer med tæring på ei plate inne i motoren? Jeg ville sjekket ut det. Av de motorene du lister opp i innegg nr. 1 er vel Yamahaen et naturlig førstevalg, ikke minst fordi den er nyest. Hva med pris på motorene? Jeg ville også sett på om lakken er intakt og om de har begynt å få tæringsskader. Særlig på og rundt tiltmotoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Med tanke på hvor mye bedre motor man får idag ny (Mercury F115 2,1 liter) så syns jeg bruktprisene er relativt stive fortsatt. Mercury 4-takt med tæringsproblemer var de eldre 40, 50 og 60 hk først og fremst. Mercury 2006 F115 EFI er nok en yamahablokk, slik som den i videoen under. Fra 2007 fikk F115 den grusomme designen, og Verado 1,7 liter blokk, se artikkel under. Ingen lettvekter heller, men forøvrig solide saker. http://www.klikk.no/motor/baat/article432548.ece Redigert 22.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 har du 19 touring eller 20. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
simtech Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Motoren ligger i Kristiansund. Det Ivar mente (om jeg forstod ham rett) er at du bør kjøpe en motor av et merke som har forhandler i nærheten av der du bor, ikke nødvendigvis kjøpe den hos en forhandler. Den mercuryen så jo veldig pen ut, ser ut som om den er godt holdt. Men var det ikke noen årganger av Merc som hadde problemer med tæring på ei plate inne i motoren? Jeg ville sjekket ut det. Av de motorene du lister opp i innegg nr. 1 er vel Yamahaen et naturlig førstevalg, ikke minst fordi den er nyest. Hva med pris på motorene? Jeg ville også sett på om lakken er intakt og om de har begynt å få tæringsskader. Særlig på og rundt tiltmotoren. Hehe, ja mente Kristiandsund. Ei litta skriveleif. Ser jo og at Ivar mente med en forhandler i nærhenten :) Ser dessverre ut som den ble solgt nå.. Med tanke på hvor mye bedre motor man får idag ny (Mercury F115 2,1 liter) så syns jeg bruktprisene er relativt stive fortsatt. Mercury 4-takt med tæringsproblemer var de eldre 40, 50 og 60 hk først og fremst. Mercury 2006 F115 EFI er nok en yamahablokk, slik som den i videoen under. Fra 2007 fikk F115 den grusomme designen, og Verado 1,7 liter blokk, se artikkel under. Ingen lettvekter heller, men forøvrig solide saker. http://www.klikk.no/motor/baat/article432548.ece Jeg har vært i kontakt med forhandler om kjøp av flunka ny F115 ja. Men det er klart 100 000 kr er jo litt penger og punge ut med.. har du 19 touring eller 20. Jeg har 19 :) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 da må du ha en 115 min jeg synes de er bedre med 140 hk 39 knop 100 blir vel lite. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Mercury F115 går nesten like bra som Suzuki DF140, det er minimalt som skiller. Har vært oppe i 44,5 knop med F115, og det er med litt for tung 4-blads propell. Redigert 23.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.