Eureka Startet 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2016 Har lest et par steder i forumet opp gjennom åra, at edikkvann er bra for å vaske komponenter som har vært eksponert for sjøvann, f.eks etter impellerbytte, lekk sjøvannsfilter, etc etc. Av og til kan det jo sågar være større områder som har fått sjøvann over seg, krinkelkroker som er umulig å komme til med fille. Så, spørsmålet er da, hvilket blandingsforhold er riktig mellom edikk og vann? - og hvilken % edikk brukes? Varmt, lunket eller kaldt vann? Så kan vi jo ta dette videre, er strategien å sprute på rikelig med pumpeflaske med skikkelig sprut, eller fuktig svamp og tørke av etterpå? Skal det få ligge ei stund, 20 minutter, før det tørkes bort? Hvordan rengjøre på steder der man ser det ligger salt, men ikke når til skikkelig? Så konkret, hvilken sprayolje er best til å etterbehandle med? Noen komponenter kan jo fort ha mistet lakk og begynt å ruste. Om dette er steder som blir varme ved motorgange, så er det jo dumt at beskyttende olje fordamper. Noen vil nok si at slikt må utføres av proffe folk. Vel, gjør man det rett og nøyaktig, så spiller det liten rolle om man har betalt for det, "proff", eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Edikk er jo en syre og en sterk korrosjons pådriver så jeg ville nå ikke ha brukt den til dette formålet men den er jo bra til visse typer matlaging. Redigert 23.Juni.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Skjønner ikke vitsen med å blande eddik borti dette. Hvis du skal fjerne saltvann, er ferskvann ett ypperlig middel, trenger ikke noe mer Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TB22 Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Er ikke litt varmere vann enda bedre? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 salt løses jo lett med vann. Er det ikke oksidering du tenker på?. Et oksidlag kan jo fjernes med syre, men etterlater jo da en flate som lett oksideres videre. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaffelars Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ang. eddik : Lunka-Varmt vann gjør nok susen i Grandezzaen på ferskt sjøvann som har kommet inn. Har hørt 5-10% eddik i vann for å få bort saltavleiringer der det har fått lagt en stund og 'herdet', også ved utvendig vask for å løse opp avleiringer på dekk, beslag og vinduer før vanlig vask. Altså 35% eddik blandet 1:20 eller 1:10 med vann(mulig lunkent vann bedre), dette er svært en mild blanding. På motor og elektriske koblinger bør man være mer forsiktig, da eddik+eksisterende salt fra sjøvann kan angripe kobber og komponenter relativt aggressivt. Som nevnt kan det gi opphav til oksidering om ikke overflatene behandles etterpå. I kjølsvin og motorrom ellers er det greit å bruke, men anbefaler å prøve først med bare vann. Til etterbehandling/beskyttelse er f.eks. dette et alternativ(noe klissete en stund) evt.eller i kombinasjon med 'marinespray', crc 6-66 el.a. på mindre komponenter og elektriske koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Jaja, så var det ikke "rett frem" med edikkvann alikavel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.